NM2011 og vinnerølet

Frem til nå har Nøgne Ø hatt anledning til å brygge vinnerølet fra NM to ganger (i 2009 og 2010). Da Norbrygg først fikk dette tilbudet var det slik at Nøgne Ø hadde noen praktiske forbehold for at vinnerølet skulle brygges hos dem. Ølet skulle ha over 4,75%, slik at det kunne distribueres gjennom Vinmonopolet sin bestillingsliste, og det skulle være overgjæret.

Men situasjonen har endret seg. Mikrobryggeriene har nå i mye større grad begynt å selge øl i butikkstyrke (< 4,75%) til puber og restauranter, oftest på fat. Dermed vil Nøgne Ø kunne brygge vinnerølet uansett alkoholstyrke.

Nøgne Ø har nå også fått brygget lagerøl, og dermed står det ingenting i veien for at vinnerølet vil bli brygget, også dersom det viser seg å være undergjæret.

Da er det bare å brygge i vei til NM2011! Foreløpig dato er 9. april, og vi vil søke bekreftelse av dato og sted så snart som mulig.  :brygging:

Regner med det er masse info om NM rundt omkring, men når vi først er inne på temaet... Konkurreres det i ALLE klasser? Så det er bare å brygge akkurat det brygget man vil? Eller er det forskjellige klasser hvert år?

Det konkurreres i alle klasser, ja. :) For å få en pekepinn, sjekk gjerne 'konkurranser' øverst på siden for å se på info fra tidligere år.

Ok, så hvis jeg forstår det riktig så er det disse klassene :
    * lys lager
    * mørk lager
    * lys ale
    * mørk ale
    * sterke spesialøl

Og så er det det ølet blandt disse klassenes vinnere som har mest poeng som vinner brygging hos Nøgne Ø!?

Leffe skrev:
Ok, så hvis jeg forstår det riktig så er det disse klassene :
    * lys lager
    * mørk lager
    * lys ale
    * mørk ale
    * sterke spesialøl

Og så er det det ølet blandt disse klassenes vinnere som har mest poeng som vinner brygging hos Nøgne Ø!?

Hovedsaklig det, men siste gang ble det gjort litt annerledes, på grunn av en pragmatisk og ny klasseinndeling og sammensetningen av dommerpanelet. Dommerne plukket 1-2 favorittøl hver som de selv hadde smakt, og så smakte alle dommere på disse favorittøl. Da ble det altså avgjort på denne måten hvilken øl som skulle bli årets hjemmebrygg.

Med hjelp av dommergruppen som nå er i emne vil vi finne ut av hvordan det vil gjøres i år. Uansett, så er det meningen at det beste ølet blir Årets Hjemmebrygg. Så snart det er blitt gjort en avgjørelse rundt dette her så vil vi informere om dette på nettsiden. Jeg beklager at ikke dette er avklart ennå.

Jeg synes det høres ut som en bra plan at de dommerne som bestemmer vinnerølet har smakt alle toppkandidatene. Hvis kun poengsummen hadde vært gjeldende så kunne man ha en situasjon der de dommerne som gir vinneren 43 ikke har smakt ølet på 2. plass som fikk 41 poeng av et annet panel..

Tilbake
Topp