Newbie på utkikk etter utstyr

Hei

Helt ny i gamet, men er såpass sikker på at dette er noe jeg vil drive med at jeg ønsker å starte med en "grei" nybegynnerpakke fra starten av.
Har med stor interesse lest meg gjennom de aller fleste av de nyere trådene her inne på forumet, og har derfor sett meg ut følgende startpakke:

- BeerBrew 30 (Noen som har dårlige erfaringer med versjon 2.0)
- PID. Her har jeg kommet over flere tråder med forskjellige erfaringer. Noen anbefaler PID'en fra Freshmealssolution.com, SousVideMagic 1500D, mens andre mener det holder med en $30 PID fra ebay, så lenge den er SSR. Noen betraktninger her?
- Sirkulasjonssystem. Pumpa til Per Inge er vel grei, om enn kanskje litt pricy i forhold til andre saker jeg har sett på nettet??

Noen som har noen gode forslag/meninger om dette som et kit? Evt andre anbefalinger?

Setter pris på all hjelp, da newbie-faktoren er stor.

Kudos for at du har gjort et godt stykke research på forhånd! Du vil sikkert få mange og gode innspill, som alle drar deg i vidt forskjellige retninger.  :)

BB30 er helt greit å starte med.
PID er "kjekt å ha", men ikke nødvendig.
Sirkulasjonspumpe er enda mer "kjekt å ha".

Ha fokus på renhold/desinfisering og kontroll på gjæringen, det er nøkklene til å lage gode brygg.

Om du legger til i profilen din hvor i landet du holder til er det sikkert noen ikke så langt unna du kan støtte deg til om det trengs.

sand skrev:
BB30 er helt greit å starte med.
PID er "kjekt å ha", men ikke nødvendig.
Sirkulasjonspumpe er enda mer "kjekt å ha".

Ha fokus på renhold/desinfisering og kontroll på gjæringen, det er nøkklene til å lage gode brygg.

Om du legger til i profilen din hvor i landet du holder til er det sikkert noen ikke så langt unna du kan støtte deg til om det trengs.

Sirkulasjonspumpa og PID var noe jeg ønsket meg uansett, da Sous Vide også ser veldig spennende ut. Dette var faktisk en av grunnene til at jeg havnet på BeerBrew 30, da jeg mener at den må kunne brukes sekundært som Sous Vide-opplegg i tillegg.

Fått med meg at renhold er viktig ja. Luting og koking kommer jeg langt med så vidt jeg kan se.

Bosted er herved lagt inn. Baillsund.

Bård skrev:
Kudos for at du har gjort et godt stykke research på forhånd! Du vil sikkert få mange og gode innspill, som alle drar deg i vidt forskjellige retninger.  :)

Det jeg håpte på ja  :yes:

Har BB. Fordelene med denne er kommentert andre stadar på forumet. For min del er det kjekkaste med denne at det er eit kompakt-bryggeri samt at det gir ein kort bryggedag. Om eg treng meske meir enn 7 kg malt, så kan du fort oppgradere bryggeriet med to billege gjæringskar der det eine er perforert med 1,2 mm store høl og dette står inst som falskbotn. Isolering med teppe og liggeunderlag sikrer ca 0,5 grads varmetap i løpet av 60 minutts mesk. Dette er akseptabelt. Har dog kjøpt ny og betre vørterkjøler. Denne kan behaldast om du vil oppgradere utstyret seinare  :ilike:

No vart vel dette innlegget meir ein forsvarstale for BB, men slik blir det vel ofte sidan eg denne veka har konkludert med at eg beheld BB framfor å kjøpe anna opplegg. Konklusjonen min er basert på grunngjevinga mi på starten av innlegget. Andre kan argumentere betre for sine bryggeri.

PS! Har sirkulasjonspumpe og SSR for regulering av kok, men ingen PID.

Godt å høre folk er fornøyd. Som sagt er PID'en mest for at BB30'en skal kunne brukes som Sous Vide-apparat også.

I tillegg til tips og triks for en (ølbryggings-)jomfru, så lurer jeg egentlig mest på hvilken PID, SSR og føler folk er fornøyde med, og om noen har billigere & bedre alternativ til sirkulator/pumpe enn på olbrygging.no, evt om denne er såpass bra at den rett og slett anbefales på det sterkeste.

Kan anbefale billig PID med SSR fra Ebay. Jeg har to, den ene i varmtvannstank og den andre skal brukes til meskekar (+sous vide ;-) ). Godt fornøyd så langt og såfremt du klarer å koble en bryter til en lampe og programmere en timer fra Clas Ohlson så klarer du også å sette opp denne. Eneste lille ekstra er at du trenger en boks å montere den i. For pid har jeg et skap på veggen, men det funker med det meste. Til temp styring for gjæringsskapet mitt har jeg en STC-1000 som er montert i en tom Henning Olsen isboks :)

Sent from my no more Desirable HTC

Billig PID:  styr isåfall unna RKC.    Kjøp heller Sestos.      Auberins er også greit - men dyrare. 

katla skrev:
Billig PID:  styr isåfall unna RKC.    Kjøp heller Sestos.      Auberins er også greit - men dyrare.  

Kva er galt med RKC?

Eg har to Japanskproduserte originale RKC og ein Kina "RKC". Alle fungerar prikkfritt.

RKC er vel utmerka om det ein har originalvarer og når du er nøgd med Kina RKC - så er det for alt kva eg veit utmerka det og.  Eg baserar meg berre på kva eg fekk melding frå Auberins om - at RKC truleg ikkje lenger er i produksjon og det som fins på marknaden idag av nye RKC er einingar som ikkje er originale men "fake".   

For å sitera epost eg fekk:    "I think RKC is already out of business. All of the "RKC" products on the market are fake product. They don't even have the same function. They are made by mom and pop shops with very poor electronic skill. "

katla skrev:
RKC er vel utmerka om det ein har originalvarer og når du er nøgd med Kina RKC - så er det for alt kva eg veit utmerka det og.  Eg baserar meg berre på kva eg fekk melding frå Auberins om - at RKC truleg ikkje lenger er i produksjon og det som fins på marknaden idag av nye RKC er einingar som ikkje er originale men "fake".   

For å sitera epost eg fekk:    "I think RKC is already out of business. All of the "RKC" products on the market are fake product. They don't even have the same function. They are made by mom and pop shops with very poor electronic skill. "

Det der har eg vanskeleg for å ta seriøst. RKC er i aller høste grad oppegåande: http://www.rkcinst.co.jp/english/index.html og kinakopiane er likeså.
Auberinstrument sine PID'ar er også kinaproduserte kontrollerar som liknar mistenkeleg mykje på dei originale RKC kontrolerane.

Auber får sine produsert etter eigne spec. men basisen ser ut til å vere relativt lik som andre kinamodellar. Berre litt høgare pris.

her har du en til superpris. proben kan du med fordel legge bort, men resten funker bra.

http://www.ebay.com/itm/Digital-PID-Temperature-controller-25A-SSR-K-thermocouple-probe-/320870512179?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4ab55f7633

Det var ikkje katla eg hadde problem med å ta seriøst, men Auber inst. når dei kjem med slike utsagn kan eg ikkje ta dei seriøst :)

Den virkar sikkert bra den, men eg ville ha kjøpt ein med pulsutgang for å drive ssr direkte. Enten denne http://www.ebay.com/itm/PID-F-C-Tem...99?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19d33d50f7 Eller tilsvarande. Sestos kontrolleren er sikert også heilt ok og det er mange som brukar den. Den finn du ofte som komplett kit med ssr og sensor. Uansett et det lurt å kjøpe pt-100 sensor i staden for k-type uavhengig av kva pid du vel.
Denne: http://www.ebay.com/itm/100-240V-Di...17?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item27c93473f5 ser ut til å vere eit godt kjøp.
Atterhald om å sjekke spec før kjøp då det verserar mange versjonar av begge typar.

Edit: Bård var raskare på labben.

Auberins utsegn om RKC :   Det er vel ikkje alle bisnissar som er like flink med å skilja mellom interne og eksterne når det gjeld å snakka ned konkurrentar.    Eg kjenner ikkje fakta men om dei ikkje er gått nedanom og heim så er det synd dei sprer slikt - og lar naive folk som meg bringa det vidare.    Det får eg orsaka.

Det eg - i mi korte karriere - har vore opptatt av som nyttig med PID kontrollarar er:

- at dei kan styra SSR direkte slik at eg kan bruka ein større (25A eller 40A) SSR på dei
- at det er særs lett å skifta temperatursetting og at ein slepp å gå inn i "menyar" for å setja dette
- at det er særs lett å skifta til %-vis på/av for SSR.    

Tilbake
Topp