Nettopp satt brygg nr 3, noen spørsmål:

De to første bryggene ble satt i hui og hast uten research først, etter å ha lest litt gjorde jeg ting litt annerledes på sett nr 3:)

Brygget nettopp dette settet: http://bryggselv.no/ds_product_info.php/products_id/125 med 2 pakker tørrgjær(Saflager s-23) + 1 kg ekstra lys spraymalt. Kokte spraymalten med ca 3 liter vann i 20 min, tilsatte ekstrakten og kokte det sammen med spraymalten i ca 15 min. Avkjølte det og tilsatte kaldt vann opp til 21 liter. Fikk en OG på ca 80.(tilsatte mere vann og fikk den ned på 55) Tenkte å la det stå i romtemp et par døgn for så og sette det kjøligere i ca 14 dager.

Det jeg ikke har forstått helt enda er hvor mye det skal gjæres ut? Er det litt tilfeldig hvilken FG man ender opp med? Skal ikke all gjæren gjæres ut? Og hvor langt ned bør brygget mitt gjæres før det er ferdig? Gjelder regelen: to dager på rad med samme måling da er det klart til å flaskes, uansett hvilken gravity man har?

Etter å ha lest litt: ser jeg har vel høy OG så jeg tilsatte mer vann, nå er den på ca 55. Håper det går bra:)

Med så høy OG ender du i i de fleste tilfeller opp med et sterkt øl i alle fall. Ender fort rundt 8%.

Hvilken FG man ender opp med kommer an på type gjær, gjæringstemperatur og en hel del andre variabler som man ikke har kjempekontroll over når man brygger på ekstrakt. (Mesketemperatur etc) Man stopper som regel ikke gjæringen aktivt, men venter til den er ferdig. Ved bruk av lagergjær sies det ofte at man bør påberegne 3 uker på gjæringskaret.

2 dager med samme måling på rad er usikkert. Om man har samme måling med 3-4 dagers mellomrom vil jeg si det kan flaskes. Gjæren trenger tid på å "rydde opp" etter seg når den er ferdig med å spise det gjærbare sukkeret i vørteren.

Ikke at jeg skal påberope meg noe voldsom kunnskap her, men med en OG på 1.055 er vel en ABV på 8% litt høyt. Mulig jeg tråkker i salaten her, men skulle ikke det gi en % på ca 5-5,5?

Tror den kommer til å gjære ut helt fint jeg, men jeg må nesten spørr om hvorfor du valgte å tilsette 1 kg ekstra spraymalt, hvis intensjonen ikke var å øke OG?

Hei, og takk for svar!

Dette er som sagt mitt 3. sett, men det første der jeg prøvde å gjøre det litt mere "ordentlig". Da jeg bestilte sa jeg at jeg ville ha det litt sterkere, og fikk beskjed om å tilsette 1.5kg spraymalt. Da jeg ikke ville ha det så sterkt mente jeg at 1kg var nok. Har ingen erfaring om hvor mye alkoholprosenten stiger i forhold til sukkertilsats. Det som jeg muligens gjorde "feil" var at det ikke sto noe om på pakka hvor mye vann som skulle tilsettes. Det sto kun at det gir 20L ferdig øl. Jeg tilsatte vann sånn at det ble 20L totalt. Kanskje jeg skulle tilsatt mere vann i utgangspunktet, og da hadde OG blitt mindre fra start. Har 24L brygg i dunken nå, og det ga som sagt en OG på 55. Hvis den da gjærer ned til 15 så gir det ca en styrke på 5.2%. Det tror jeg blir bra?

Men hvor mye brygg bør man ha totalt når det på pakka står at det gir 20L ferdig øl? Noe svinn må vel påregnes?

Terje W skrev:
Hei, og takk for svar!

Dette er som sagt mitt 3. sett, men det første der jeg prøvde å gjøre det litt mere "ordentlig". Da jeg bestilte sa jeg at jeg ville ha det litt sterkere, og fikk beskjed om å tilsette 1.5kg spraymalt. Da jeg ikke ville ha det så sterkt mente jeg at 1kg var nok. Har ingen erfaring om hvor mye alkoholprosenten stiger i forhold til sukkertilsats. Det som jeg muligens gjorde "feil" var at det ikke sto noe om på pakka hvor mye vann som skulle tilsettes. Det sto kun at det gir 20L ferdig øl. Jeg tilsatte vann sånn at det ble 20L totalt. Kanskje jeg skulle tilsatt mere vann i utgangspunktet, og da hadde OG blitt mindre fra start. Har 24L brygg i dunken nå, og det ga som sagt en OG på 55. Hvis den da gjærer ned til 15 så gir det ca en styrke på 5.2%. Det tror jeg blir bra?

Men hvor mye brygg bør man ha totalt når det på pakka står at det gir 20L ferdig øl? Noe svinn må vel påregnes?
Bruk et bryggeprogram. F.eks Beersmith.
Her får du en grei oversikt over hvor mye vann til hva, samt mye annen info.

Hvor mye som faktisk blir flasket eller fatet kommer ann på svinnet underveis.
Hvor mye som blir igjen i kjelen (trub), og hvor mye som blir igjen i gjæringsfatet (gjærkaka)
Måler man svinnet, kan du bruke det som et lite utgangspunkt neste gang.
Lek i vei! ;)

Tilbake
Topp