Når ser en at stormgjæringen har gitt seg?

Grainnvargen

Norbrygg-medlem
Skal tørrhumle en IPA, og på oppskriften står det at den skal tørrhumles i 7-10 dager og etter at stormgjæringen er ferdig.

I gjærlåsen bobler det ca annethvert sekund, så det er bra med liv i karet nå. Hvilken frekvens har boblingen når stormgjæringen har gitt seg?

Det fins et par måter å "sjekke" dette på.

Følge med på gjærlåsen kan til tider være upålitelig, men jeg vil si at når det roer seg til omtrent 0,3hz, etter et par dager, er dette innafor.

Visuell sjekk er veldig greit; se om krausen har avsatt gjærrester noen cm opp på bøtta eller ballongen.
Eventuielt følge med når krausen legger seg (vanskelig med plastbøtter).

Siste mulighet er vel temperaturer. Om du har en god måte å følge tempen i selve ølet og har det i et miljø med stabil ambient temperatur, kan man følge med når temperaturen faller med 1-2 grader. Dette er jo ikke akkurat praktisk, og sikkert ikke veldig mye brukt, siden det baserer seg på å ikke ha god kontroll på gjæringstemperatur ;)

Om du klarer å holde deg på gjæringstemperaturen som er optimal for gjæret er det lett å google seg til hvor lang tid dette burde ta.
Eventuelt, ta det på gefühlen - vent til det roer seg merkbart, eventuelt vent litt lenger om du er nervøs, og la heller ølet stå på dunken litt lengre om du må (selv om jeg syns 7-10 dager høres mye ut, har hørt at 4-5 er ideelt? Mangler personlig erfaring her).

4-5 dager skal gi fullt utbytte med mindre du har sirkulasjonspumpe eller noe. Med vanlig bryggegjær så lar jeg det stort stå 14 dager og har oppi humle etter 7-9 dager stort sett. Om det står en uke ekstra har ikke så mye å si.

Ideen med å vente 4-6 dager er. Man ønsker at gjæringen enda er i den aktive fasen slik at oksygenet som tar seg inn i gjæringskarret når du lar av lokket og tørrhumler blir trykket ut gjennom gjæringslåsen. Humle blomst/pelets reagerer med oksygen, og det ikke på en god måte. På en annen side ønsker man ikke at gjæringen er for aktiv for da mister du humlearoma ved at den blir og blir presset ut gjennom gjæringslåsen. Det er bare å finne sin balanse og få litt erfaring.

Tilbake
Topp