Når må man bruke ren oksygen?

Når bryggedagen nærmer seg slutten og gjær tilsettes vørteren, så rister jeg dunken for å få inn luft. Men hvor sterkt øl kan man lage før man må begynne å bevege seg over på ren oksygen?

Jeg pleier å bruke O2 på mine brygg som er sterkere enn 1.075 ca, og alle lager-øl uavhengig av styrke. Noen klar grense for når det er nødvendig vet jeg ikke om og det skader jo ikke å tilsette på mindre øl heller.

Sent from my Galaxy S3 using Tapatalk 2

Grunnen til at jeg spør er at jeg er inne i en spareperiode og vil vente med å investere i O2 så lenge som mulig. På den annen side er jeg veldig lysten på å brygge øl på rundt 10% og kanskje høyere. Derfor lurer jeg på hvilke erfaringer folk har angående det. Rundt 1.075 er vel det høyeste jeg har brygget noen gang, og det gikk fint.

Jeg har en oksygen pumpe for akvarium er dette noe jeg kan bruke på en sterk lager juleøl? Vegrer meg siden det er nok fare for infeksjon i ølet .. 

er det noen som har erfaring med dette .. blir dette da en lambic ;D

endreEZBrew skrev:
Jeg har en oksygen pumpe for akvarium er dette noe jeg kan bruke på en sterk lager juleøl? Vegrer meg siden det er nok fare for infeksjon i ølet .. 

er det noen som har erfaring med dette .. blir dette da en lambic ;D

Sett inn et lite sterilluftfilter (flere hjemmebryggbutikker selger dette) etter pumpa, så er du good to go. Men merk at det kun er luft du pumer med akvariepumper, ikke ren oksygen...

Tilbake
Topp