Se forrige posten til BorBarTore B. skrev:Og hva koster 50 liters versjonen med full pakke?
Se forrige posten til BorBarTore B. skrev:Og hva koster 50 liters versjonen med full pakke?
Roger skrev:Speidel har en kjempekjekt vaskesystem, med 2 koster som gjør det veldig enkelt å vaske etter bruk.
Ambefales! :yes:
Jeg kljøote det til min og har ikke angret det!
Lars skrev:Er det noen begrensninger i hvor svake eller sterke øl man kan brygge på Speidelen? Har begynt å gruble litt på 50-literen...
Knut S skrev:[...]men jeg vet ikke om du rett og slett kan redusere vannmengden (med full maltmengde) og dermed få et sterkere brygg?
Jørn skrev:Neste gang jeg skal litt opp i OG, skal jeg forsøke normal væskemengde og heller fylle maltrøret to ganger, da burde det være nok å gå på.
I tillegg får man jo også mer øl på den måten![]()
Bjarte H skrev:Lars skrev:Er det noen begrensninger i hvor svake eller sterke øl man kan brygge på Speidelen? Har begynt å gruble litt på 50-literen...
Begrensningen blir nok max maltmengde i maltrøret. I 20 literen er det ca. 6 kg, i 50 literen er det vel rundt 15 kg tipper jeg. Du kan få komme her å titte på 20 literen en gang hvis du vil. Sikkert mulig at du låner den for et prøvebrygg også![]()
Bjarte H skrev:Jørn skrev:Neste gang jeg skal litt opp i OG, skal jeg forsøke normal væskemengde og heller fylle maltrøret to ganger, da burde det være nok å gå på.
Dette har jeg gjort på 20 literen. Funker fint![]()
Nå er det en stund siden jeg brygget og loggen har jeg ikke for meg før om en måneds tid. Tror det var rundt 4 - 4,5 kg pr. runde, OG 80/90? og sluttvolum ca. 22 liter. Som nevnt er dette vill gjetting, men jeg kan sjekke dette opp når jeg reiser hjem igjen hvis du vilEduard skrev:Bjarte H skrev:Jørn skrev:Neste gang jeg skal litt opp i OG, skal jeg forsøke normal væskemengde og heller fylle maltrøret to ganger, da burde det være nok å gå på.
Dette har jeg gjort på 20 literen. Funker fint![]()
Hvor mye malt brukte du begge gangene og hvor mye vørter på hvilken OG fikk du da?
Iffwer skrev:Dersom man imidlertid ønsker å starte et RIMS/HERMS prosjekt og ikke er spesielt interessert i selve design og byggeprosessen og har tilgang på rimelige deler til et slikt, så bør man seriøst vurdere å kjøpe Speidel ferdig og spare både tid penger og frustrasjoner.