NÅ er jeg bekymret, grøt i gjæringskaret

Satte en Belgisk pale (på grensen til trippel :) ) på mandag og opplevde forløpet som en smule merkelig:

Startet å gjære fort, alt ok.
Vannlåsen var HELT død etter to dager (planen var å tilsette 500gr kandis etter to dager). Når jeg sier død, så mener jeg så død som jeg har opplevd de andre batchene mine etter en ukes tid.....
Etter planen skulle jeg flytte karet fra 16-17 grader luft til 20 grader luft for å høyne tempen samtidig som jeg tilsatte kandissukker. Noe jeg gjorde (pluss lette røring), relativt kort etterpå så startet vannlåsen opp igjen.
Nå.....dagen etter, så er det dødt igjen. Jeg tar da frem oechselsmeteret for å sjekke, konstaterer skum når jeg tar av lokket men får da sjokk når jeg oppdager at det ikke er skum men en tykk grøt.....

Har batchen gått ad undas?

Var allerede bekymret for at jeg ikke kjølte nok etter kok, samt at det ble for mye plasking under mesking....

Noen som vet hva denne grøten betyr?

Gjæren er Wyeast Belgian Abbey 2

Ikke helt lett å si når man ikke har sett bilder, men det kan høres ut som om det er snakk om bunnfall (trub) som har blitt drevet opp som en følge av begynnende gjæringsaktivitet. Laget du starter osv.?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Denne tykke grøten er vel gjær?
Mange gjærtyper som lager "rockfoam", en grøtlignende gjærkake på toppen.
Et sikkert tegn på at gjæren ikke er ferdig enda ;)

Gjæren burde absolutt ikke være ferdig ut fra tidligere erfaringer og temp/antall dager, det viste seg da også at hydrometer målingen var bare rett under 1.028 (noe jeg ville sett på som riktig utfra tiden som har gått hvis det ikke hadde vært for død vannlås).

Men da er muligens ikke dette noe å bekymre seg for alikevel....... det som bidro til å gjøre meg bekymret var at tempen i karet ikke steg så mye som jeg forventet når jeg flyttet fra "kaldt" rom til "varmt" rom. Gjæring har foregått på 18-19 grader i 16-17 luft temp, å jeg hadde forventet stigning til 22-24 men det ble bare 20 grader.

Hum..... spørs om jeg får avvente ett par dager..... men har alikevel dårlig følelese på at det ikke er aktivitet i gjærlås, ut fra tidligere batcher så skal karet/lokket være tett nok til at CO2 skal gå denne veien.

Får sjekke hydrometeret til lørdag igjen :)

I forhold til starter....ja, brukte starter. Det var en unormal ting med starteren, og det var at jeg egentlig skulle brygge lørdagen før. Lot starter (fordelt på 3 flasker) stå udekantert til (i5 dager) torsdag, dekanterte og tilsatte ny vørter........pitchet da mandag i denne uken.

5430d3b1-7e12-cea1.jpg

Har litt gryende "ulv, ulv! " følelse angående grøten, men føler på at noe er annerledes :p

Dog, med min korte erfaring, vil jeg nok si, ta det med ro, vent til det har stått et par uker. Når du normalt sett begynner å være klar til omstikking og flasking/fat. Sjekk da. Det som ligger øverst i karet der, ligner noe på det jeg har stående på gjær nå. La det stå og gjære, så blir det nok bra.

Hva gjærlåsen angår, så har jeg erfart at det var mer fart i det jo nyere den Europris-dunken var. Nå tror jeg det sviker her og der, etter 10 brygg i den samme dunken.

neslekkim skrev:
Er ikke det der helt flott gjæraktivitet da?

Hum, jo..... etter at den første "hva i he*****!" "Eeeeek, hjelp!" reaksjonen så heller jeg mot det :D
Rett etter jeg la inn første post, så kom jeg til å tenke på at HowToBrew.com har et "trooubleshooting" kapittel. Når jeg hadde navigert dit, så begynte jeg å bli litt mere rolig....hovedsakelig på grunn av at hvis denne tykke klebrige grøten skulle være et feilsymptom, så tror jeg garantert jeg hadde lest om det før :p

Men som sagt, på alle batchene jeg har satt siden november i fjor så har det vært mulig å se et svakt trykk (eller en boble eller to) i gjærlås etter tilsvarende tid og i dette brygget har jeg høyeste OG til nå (1.071) i tillegg til at jeg har hatt steinkontroll på temperatur. Tempen har ligget konstant på (1:cool:19 grader etter de første 6 timene etter at jeg tilsatte gjæren.
Nå ser det da ut til at jeg ikke får til den forhøyede temperaturen mot slutten som jeg skulle ønsket, men, men, men..........

Som alltid, takk for svar for å berolige en hysterisk (ny)brygger!!

Fremdeles skeptisk på magefølelse, men ser fornuftsmessig at jeg bør ta det rolig og sjekke og sukkervekta i morgen  8)
Stor spenning rundt denne batchen siden det er den første hvor jeg eksperimenter med allgrain (måtte tilsette 500gram LME pga dårlig skylleteknikk).

Hei,

På tross av min korte erfaring som brygger (kommet til Batch #7) så vil jeg påstå at det der er helt normalt og er ett godt tegn på gjæraktivitet. Men gjerne arrester meg.
Har lagt ved ett bilde av min gjærdunk med samme "grøten" Dette gjæret ferdig på 5 dager.

IMAG0176.jpg

IMAG0178.jpg

Ok....

Etter en RDWHAHB periode:
Jeg omdpøer herved fenomenet fra "grøt" til "våt brøddeig".

Jeg tror:
Det 2-3cm laget med brøddeig på toppen av karet er rett og slett kornpartikler (og evt proteiner) fra en dårlig meskeprosess.
Dette var mitt første forsøk på allgrain, jeg klarte ikke å få på plass et rørsystem til kjølebagen min, slik at hjelpemidlene var sleiv og dørslag/sil. Dette var da sannsyneligvis ikke bra nok for å sile vørteren.
Det som da videre har skjedd er at når CO2 aktivitetsnivået har kommet under et vist nivå, så har CO2 blitt tatt opp i lokket av brøddeig (og evt i vørteren), derfor var det 0 trykk mot gjørlås/lokk.

Jeg bestemte meg idag for å fjerne brøddeigen, og ble belønnet med et rap fra gjæringslåsen kort tid etter.

SG er nede i ca. 1.018, noe som er 2 poeng fra antatt FG i BeerSmith og 4-6 fra det jeg håper på. Med OG på 1.071 tror jeg det vil synke ytterliger litt ned i løpet av den neste uka. Så får vi se om jeg rekker å flaske i løper av uka etter det.

Apropos, med denne belgieren på OG 1.071, bør jeg prøve å flaske i løpet av den tredje uka (antar all sukker er spist opp i løpet av uke 2), eller vente ytterligere to uker til jeg er tilbake fra ferie?

Noen som kan bekrefte/avkrefte rimeligheten av mine antagelser angående lokket av brøddeig?

Av bildet ditt ser det ut som om alt er normalt. Et tykt gjærlag. Forskjellige gjærtyper ser forskjellige ut under gjæringen. En god topphøster, det der.

Takk for svar!

Nå har jeg kanskje litt tung for det, men dette laget på 2-3cm var rimelig kompakt nærmere fuktig brøddeig enn noe annet jeg kan beskrive det med. "Skum" er ihvertfall ikke innenfor en gyldig beskrivelse. Dette kan da umulig være gjær??
Laget var så kompakt at det stoppet CO2. Nå som jeg har fjernet store deler av det, så kommer det masse CO2 ut av gjærlåsen. Sannsyneligvis opplagret CO2.
Jeg er på dag 6 etter startet gjæringsforløp.

Og ja, mest sannsyneligvis har jeg tungt for det!

Dette er sikkert Krausen, som i løpet av en dag eller to ville falt ned av seg selv, og jeg har akkurat ødelagt for gjenbruk av gjæren ved å fjerne mesteparten av det! ;D

Tilbake
Topp