Intercom skrev:Skjønner forøvrig ikke hvorfor det ikke bare er maks kullsyre i alle øltyper. Er det virkelig noen som liker tamme, daue øl?
ole84 skrev:hvor mye er vanlig å karbonere med til kølsch?
Hannaas skrev:Intercom skrev:Skjønner forøvrig ikke hvorfor det ikke bare er maks kullsyre i alle øltyper. Er det virkelig noen som liker tamme, daue øl?
Ja! :yes:
Hvor mye kullsyre som passer i en øl kommer helt an på stil og smak. Mange engelske ales er for eksempel nydelige nesten uten CO₂, bare nok til å produsere en liten "kremdott" på toppen. Selv synes jeg ofte det er bedre med litt for lite enn litt for mye. Det kan lett bli en litt "bitende" smak/følelse av for kraftig karbonert øl.
"Maks kullsyre" er neppe noe du ønsker i et øl uansett (tenk flaskebomber), selv om noen ølstiler godt kan ha veldig mye futt, som for eksempel belgiske surøl eller tyske hveteøl.
Jeg har satt et hveteøl til karbonering nå med 9-10 gram/L. Så får vi se om det blir bomber ut av dem. Googlet før jeg bestemte meg for mengden og så at det var flere som tilsatte 11g/L på hveteøl.
Har laget en del batcher øl nå og tilsatt alt fra 5g/L til 7g/L. 5g/L synes jeg er latterlig lite, ølen blir ikke i nærheten av så "fresh" som jeg (og alle ikke-øl-nerder jeg kjenner) liker den. 7g/L har vært bra, men hveteøl skal jo være litt mer futt i så prøvde altså 9-10g denne gangen.
Sprenger alle flaskene er det mulig jeg går litt ned neste gang