mye kullsyre

når man skal brygge et øl der beskrivelsen av øltypen er "mye kullsyre"  er det da nok med 6gr/L til karbonering?

Jeg vil ikke si at 6gram pr liter vørter er mye kullsyre. Dette er vel heller ganske vanlig mengde.

Skjønner forøvrig ikke hvorfor det ikke bare er maks kullsyre i alle øltyper. Er det virkelig noen som liker tamme, daue øl?

CO2 gjør mye med hvordan et øl framstår og smaker. KullSYRE vet du. En britisk ale med 3 vol CO2 ville smakt ganske annerledes enn den du får fra en cask på din lokale engelske pub..

Og ja. Det er mange som liker det, meg inkludert ;)

Intercom skrev:
Skjønner forøvrig ikke hvorfor det ikke bare er maks kullsyre i alle øltyper. Er det virkelig noen som liker tamme, daue øl?

Ja!  :yes:

Hvor mye kullsyre som passer i en øl kommer helt an på stil og smak. Mange engelske ales er for eksempel nydelige nesten uten CO2, bare nok til å produsere en liten "kremdott" på toppen. Selv synes jeg ofte det er bedre med litt for lite enn litt for mye. Det kan lett bli en litt "bitende" smak/følelse av for kraftig karbonert øl.

"Maks kullsyre" er neppe noe du ønsker i et øl uansett (tenk flaskebomber), selv om noen ølstiler godt kan ha veldig mye futt, som for eksempel belgiske surøl eller tyske hveteøl.

Hannaas skrev:
Intercom skrev:

Ja!  :yes:

Hvor mye kullsyre som passer i en øl kommer helt an på stil og smak. Mange engelske ales er for eksempel nydelige nesten uten CO₂, bare nok til å produsere en liten "kremdott" på toppen. Selv synes jeg ofte det er bedre med litt for lite enn litt for mye. Det kan lett bli en litt "bitende" smak/følelse av for kraftig karbonert øl.

"Maks kullsyre" er neppe noe du ønsker i et øl uansett (tenk flaskebomber), selv om noen ølstiler godt kan ha veldig mye futt, som for eksempel belgiske surøl eller tyske hveteøl.

imp. stout trenger heller ikke mye kullsyre, flatt øl er vel godt kjent som lite godt siden majoriteten drikker pils.

Engelsk ale: 2.0–2.3, amerikansk ale, blonde og lager: 2.4–2.8, hveteøl: 2.6, saison: 2.6–4.0. Sånn ca. Bruk kalkulatoren over hvis du vil treffe riktig, men du kan gjøre det såpass enkelt at du sier 6g/L til det meste og 7g/L til høy karbonering.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg høyner 7g med 1 gram til :) Belgiske f.eks tar absolutt ikke skade av at du putter 8g pr liter oppi der.

Jeg har satt et hveteøl til karbonering nå med 9-10 gram/L. Så får vi se om det blir bomber ut av dem. Googlet før jeg bestemte meg for mengden og så at det var flere som tilsatte 11g/L på hveteøl.

Har laget en del batcher øl nå og tilsatt alt fra 5g/L til 7g/L. 5g/L synes jeg er latterlig lite, ølen blir ikke i nærheten av så "fresh" som jeg (og alle ikke-øl-nerder jeg kjenner) liker den. 7g/L har vært bra, men hveteøl skal jo være litt mer futt i så prøvde altså 9-10g denne gangen.

Sprenger alle flaskene er det mulig jeg går litt ned neste gang ;)

Jeg har satt et hveteøl til karbonering nå med 9-10 gram/L. Så får vi se om det blir bomber ut av dem. Googlet før jeg bestemte meg for mengden og så at det var flere som tilsatte 11g/L på hveteøl.

Har laget en del batcher øl nå og tilsatt alt fra 5g/L til 7g/L. 5g/L synes jeg er latterlig lite, ølen blir ikke i nærheten av så "fresh" som jeg (og alle ikke-øl-nerder jeg kjenner) liker den. 7g/L har vært bra, men hveteøl skal jo være litt mer futt i så prøvde altså 9-10g denne gangen.

Sprenger alle flaskene er det mulig jeg går litt ned neste gang ;)

Karbonerte selv en hveteøl med 9-10 gram. Var rimelig nervøs for flaskebomber og pakket alt godt inn i esker og håndkle og fandens oldemor. Tiden gikk og ikke et lite smell engang.

Tror flaskebomber handler vel så mye om infiserte flasker.

Det skal en del til for å få flaskebomber, men det er ikke grunn til å være uforsiktig. Infeksjoner med bakterietyper som spiser sukkersorter som gjæra ikke tar er en stor bidragsyter til flaskebomber. Hvis man flasker for tidlig (f.eks. en "stuck" batch) er også farlig.
Rør nøye når du har i primingsukkeret, og dobbelsjekk mengder så går det nok bra :) Det kan være flasker der ute med mikrobrudd som kan gi etter ved veldig høyt trykk, men dette er vel høvelig sjeldent. Tror ikke 11g/l er i den generelle faresonen for flaskebomber though :)

Tilbake
Topp