Jeg prøvde i dag å lage en jule ale. I den forbindelse ble pellets brukt for første gang - silen min var ikke finmaska nok. Så nå ser jeg at det ligger et lag med humle i bunnen av gjæringskaret. Hva skjer nå - er ølet ødelagt? Har noen noe godt tips om en fornuftig vei videre?
Jeg prøvde i dag å lage en jule ale. I den forbindelse ble pellets brukt for første gang - silen min var ikke finmaska nok. Så nå ser jeg at det ligger et lag med humle i bunnen av gjæringskaret. Hva skjer nå - er ølet ødelagt? Har noen noe godt tips om en fornuftig vei videre?
Jeg har brygget ipa (første brygg) hvor jeg bare helte over hele vørteren fra gryta og rett i gjæringskar (etter avkjøling) med humlerester, trubb og fandens oldemor. Glemte helt å sile. Men det gikk fint det også. Humleguggen bunnfeller i gjæringskaret, og det eneste jeg merket av ulemper var at jeg sikkert mistet en liter eller to pga mye bunnslam i gjæringskaret. Øllet ble bra ellers. Så jeg tror dette går greit.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.