Munton's Gold Continental Pilsner Kit

Inge

Da var vi klare til å sette jomfrubrygget, og Munton's Gold Continental Pilsner Kit kom i posten fra Vin og Bar i dag.

MEN!!!!

Bruksanvisningen som står bak på esken ser jo ut som at dette skal brygges som en ale. Samme bruksanvisning finnes her: http://www.muntons.com/homebeer/instructions/htm/instructions_5.asp.
Vil den gjæren som følger med kunne gjæres som undergjær ved 8-9 grader som vi har planlagt ??? Ellers noen andre innspill til å brygge dette kit'et?

(Håper på raskt svar siden vi vil sette brygget i løpet av kvelden)

Hilsen
Inge & Tor Egil

Etter alt å dømme følger det med en pakke alegjær. Ølet blir altså ikke en pilsner i den forstand at den er undergjæret, med mindre du skaffer en pose undergjær (fra Wyeast, eller SafLager sine varianter).

OBS: alegjær forgjærer ikke så mye sukker som lagergjær, og siden Muntons sitt kit er laget til alegjær så kan det hende at du får et ganske tørt/tynt øl dersom du bestemmer deg for å bruke lagergjær likevel. Jeg har prøvd dette for 4 år siden og fikk en 'crispy' men ganske tørr pils. Mener jeg brukte et dobbeltsett av Mundons Gold eller Premium Gold.

Så, hvis du likevel skal bruke alegjæren, hold tempen lav nok. Hvis du tilsetter gjæren i ølet mens det holder ca 15 gr. så vil tempen gå opp pga gjæringen til litt under 20 gr. (tipper jeg). Ølet vil da bli forholdsvis fritt for særpregete alegjæraromaer og -smaker.

Jeg har prøvd det settet der. Det er ganske lang tid siden så jeg kan bare huske at det ble ganske brukbart. Men det jeg husker best er at det var ganske alkoholsvakt. Hadde jeg visst det før hadde jeg hatt oppi en kilo spraymalt.

Takker for kjapt svar Eduard og Jalle!

Da satser vi på overgjæring ved en lav temp, og vi får heller gå for et "skikkelig" ekstraktbrygg neste runde. På settets instrukser så står det ved full ugjæring en estimert alkoholprosent på 4.5. Dette er jo ikke akkurat i det sterkeste laget, men vi har ikke tolmodighet til å vente på spraymalt i posten. (Har ikke funnet noen som selger det i Haugesund).

Kommer til å holde denne tråden oppdatert med fremgang på prosessen og til slutt resultat :godtoel:

Lykke til med ølsettet! Og hvis dere virkelig vil få sterkere øl, så kan dere prøve å bruke litt mindre vann. Husk at da også bitterheten vil øke proporsjonalt, samt at sluttresultat vil være en mindre mengde med øl  :cheeky:

Da var brygget satt. Vi fulgte stort sett oppskriften foruten at vi tilsatte 3 liter mindre vann og rehydrerte gjæren før vi pitchet denne oppi. Gjæringsdunken står på et ubrukt soverom på loftet hvor jeg skal prøve å få holde temperaturen rundt 15 °C. (den har ligget på 13,5-14 °C de siste dagene, men jeg har døren ut til gange på gløtt hvor det er ca. 19 °C)

Gjæingsspannet har nå stått i 3 dager, men har nå begynt å bremse på "ploppefrekvensen". Det tok ca. 1 døgn før gjæringen kom i gang, men det var aldri snakk om noe raping fra gjærlåsen. Det kom vel ca. 1 plopp hvert 10 sek. Nå er det nesten 1 min mellom ploppene, og det er vel litt lite etter så kort tid???

Temperaturen har ligget stabilt rundt 15 °C, med en halv grads variasjon. (Har ute-sensoren på værstasjonen min liggende en meter fra dunken), men temperaturen i dag hadde krøpet ned mot 14.5 °C. Bør jeg skru opp tempen litt for å fart på sakene?

Jeg hadde samme problemet på et annet set i fra Munton's en gang tidligere. Temperaturen i rommet sank litt over natta og alt såg ut til å ha stoppa opp. Flytta dunken til en plass der det var et par grader varmere og da fikk den opp farten igjenn.

Sjekk gjerne FG'en på ølet med hydrometer/oechslevekt. Da vet du virkelig hvor langt ned brygget er gjæret. Og ja, nå etter den første gjæringen kan du godt øke tempen til opptil 20 °C. For stormgjæringen, dersom det i det hele tatt var snakk om det, er nok over så du vil ikke få ytterligere store temperaturøkninger i brygget pga selve fermenteringen.

Det kan også hjelpe å røre dunken litt. Altså ikke inni dunken, men bare beveg dunken litt slik at gjær som har lagt seg havner litt i ølet igjen.

En annen årsak til lav gjærlåsaktivitet kan være at det lekker CO2 ut gjennom sprekken langs lokket. Dette har jeg opplevt med disse bøttelignende gjæringskar som selges hos Europris.

Jeg har ikke tappekran på gjæringsdunken, og jeg er litt paranoid med tanke på å åpne lokket for å tappe av litt til målilng av FG.... Men er min bekymring er overdrevet?

Jeg snurret og ristet litt på dunken, og da begynte det å skje ting. Regner med at endel oppløst CO2 i væsken ble frigjort og at det var derfor det ploppet som et uvær i en liten stund etterpå. Men det luktet BANAN ??? av det som kom ut av gjærlåsen. Snakker vi her om en infeksjon???

Det du sier om CO2 som frigjøres ved risting stemmer helt. Så det betyr ikke at gjærcellene plutselig våkner og fermenterer som besatt :). Banan er en kjent 'ester'-lukt som oppstår under fermentering av ale. Det varierer fra gjærtype til gjærtype hvor mye banan det lukter. Spesielt weizengjær er utsatt for det (men det skal det jo). Siden du gjærer på en forholdsvis lav temperatur så blir det sikkert ikke så mye av den lukten igjen, når ølet er ferdig.

Da var jeg beroliget... Etter engang å ha kjøpt et øl med tilsatt banansmak (sinnsyk i gjerningsøyeblikket) så fryktet jeg at jeg nok en gang skulle få flashback fra den gang en halvspist banan hadde oversomret i skolesekken..... Det holder å si at mor måtte anskaffe ny sekk det året.

Ellers å vil jeg berømme medlemmene av dette forumet for deres ivrighet til å dele sin ubegrensede kunnskap om bryggekunsten.

Inge(niøren) skrev:
Jeg har ikke tappekran på gjæringsdunken, og jeg er litt paranoid med tanke på å åpne lokket for å tappe av litt til målilng av FG.... Men er min bekymring er overdrevet?

Er nokk best å vere på den sikre siden, så ville nok ikke åpnet lokket før jeg måtte.
Men det jeg bruker å gjøre, er å bruke heverten, så stikker jeg den ned i hullet hvor vannlåsen står, å får tappet en sampel på den måten :brygging:

Jeg kjørte på med steinarja's metode og duppa et sterilisert "sugerør" nedi gummiproppen der hvor gjørlåsen stod og fikk sugd opp 80 ml med øl. FG'en ble målt til 1012 og det er nå ca 1 minutt mellom ploppene i gjærlåsen. Gjæringsbøtta er av Europris typen som visstnok kan fise litt C02 rundt kanten, så jeg tenkte å la den stå litt til før jeg setter dunken i kjelleren til klarning noen dager og så flasking. Høres dette ut som en plan, eller bør jeg vente med flaskinga

Under oppsuging fikk jeg en god dose med øl i munnen og det smakte ikke akkurat godt :cheeky: Utrolig bittert med fretredende smak av løvetann/ørevoks med en lett ettersmak av banan. Jeg får håpe at dette bedrer seg med tiden......

Vi flasket ølet i går og det luktet fantastisk godt!!! Det er allikevel to punkter som jeg er litt skeptisk til:

1. Ølet var nesten helt klart men en saftig gjærkake i bunn av gjæringskaret. Allikevel var den en seig gjennomsiktig "hinne" på toppen av ølet med endel hvite prikker på. Jeg er ikke erfaren ølbrygger men mistenker at disse ikke burde være her. Det var ingen usmaker på ølet med unntak for neste punkt, men er det grunn til å tro at det vil danne seg mer usmak på grunn av dette?

2. Vi reduserte vannmengen fra 20L til 17L for å få litt mer alkohol. Siden vi brukte ferdig humlet maltekstrat ville det også medføre litt bitrere øl en planlagt. Men ølet var sinnsykt bittert, ikke bare litt bittrere enn vanlig. Vil dette endre seg med lagring?

For øvrig ble FG 1012 og vi tilsatte 130 gram sukker (som ble til 4 dl sukkerlake dosert med steril sprøyte i hver flaske)

FGen virker ok, men en seg hinne på toppen ikke. Det kan hende det er en slags sopp som også går under navn Candida (av en eller annen art). Hvis det er denne så trenger det ikke bety at ølet er udrikkelig. Den trives bare med oksygen rundt seg, så hvis det er godt med CO2 i flaskene ved ettergjæring så kan det godt holde seg drikbart. De hvite prikkene greier jeg ikke helt plassere.

Ja, min erfaring er i alle fall at bitterhet alltid avtar ved lagring.

Jeg har selv et par ganger brygget 15 liters-brygg utelukkende av kvalitets-ølsett (2 x Ironmaster Special Lager) uten noen andre tilsetninger av noe slag, og det ble selvsagt meget bittert de første ukene. Jeg tenkte bare: Herregud, hva har jeg gjort?!!! Men jeg lot det stå, og etter noen dager var det faktisk drikkelig. Deretter ble det bare bedre og bedre. Til slutt var det faktisk noe av det beste jeg hadde smakt - fram til da. Det er jo mange år siden nå, men jeg minnes fortsatt det brygget med glede. Men den første reaksjonen var altså: "Nei og nei, hva har jeg gjort?!!!"

En stor fordel var det forresten også at jeg slapp å tilsette ekstra sukker til ettergjæringen av dette ølet fordi det var såpass sterkt (julebrygg). Da går utgjæringen tregt på slutten og man kan med fordel unngå å tilsette ekstra sukker under tappingen.

Så ikke gi opp, gutter! Dette blir sikkert bra.

Mitt råd er imidlertid at dere setter et nytt brygg så snart dere begynner å få nok ledige flasker. Det er alltid kjipt å måtte drikke øl som ikke er lenge nok lagret, så det gjelder å bygge opp en solid reserve. Husk at dere sikkert drikker noen flasker mens det nye brygget står også.

:beersmiley:

Tusen takk for svar! Da gleder jeg meg til å smake på første flaska :skaal:.

Hvis resultatet blir bra, så tror jeg vi prøver et ølsett til med engang. Tenkte på en Muntons premium gold - Midas touch. Har i tillegg hamstret 20 liter med eplejuice så det skal lages litt cider.

Med et par vellykede brygg så blir det nok all-grain på oss ganske snart.

Tilbake
Topp