Münchenermalt i hveteøl

Per Jarle

Norbrygg-medlem
Jeg har eksperimentert i det siste året med å bruke 5-10% (av totalmaltmengden) münchenermalt i stedet for pilsenermalt i standard maltblandingen (50/50 - pils/hvete) i mine hveteøl. mao 5-10/40-45/50 münchen/pils/hvete. Jeg har likt dette ølet veldig godt, og fått mye god tilbakemelding på dette. Av de 4 sortene jeg har på fat, så er det dette som går først unna  ;D

Ideen har vært å få et godt fyldig maltsmak i ølet som balanserer den skarpe og fenolske smaken som hveteøl ellers har (pga gjærtype, utgjæring, karbonisering). Bruker alltid Weihenstephan gjær og Hallertauer middelfruh humle til IBU ca 15. Jeg har alltid god utgjæring FG ca 1008-1010. OG ligger i leiet 1050-1055.Karbonisering ligger på nivåer for hveteøl i henhold til CO2 tabellen som ellers finnes på Norbrygg.

Så til spørsmålet: Har noen i forumet erfaringer med å erstatte større andeler pilsmalt og eventuelt hele pilsmaltandelen med münchenermalt ?

mvh

Per Jarle

Jeg brukte 7% muncener i min pink lady hentet fra the great bavarian weisstbeer project på northern brewer forumet. Meget vellykket.
Bruker du bare munchener og hvete blir det nærmere dunkelweissen, men man hvet ikke hva det blir før man har prøvd. Blir sikkert godt.

Ønsker en å gi mer malt "body" til en standard hveteøl, nærmer man seg dunkelweissen. Og det er jo et godt alternativ  :)
Eventuellt kan en jo kjøre på med høyere OG også, da blir det vel mer i nærheten av en weissenbock. Og det er jo et godt alternativ det også ;)

Brede skrev:
Jeg brukte 7% muncener i min pink lady hentet fra the great bavarian weisstbeer project på northern brewer forumet. Meget vellykket.
Bruker du bare münchener og hvete blir det nærmere dunkelweissen, men man hvet ikke hva det blir før man har prøvd. Blir sikkert godt.
Har du oppskriften eventuelt en www link til denne great bavarian weissbier ? høres interessant ut .

Godt at flere har skjønt det.  ;) Jeg har satt en ny ladning med hveteøl og brukte Paulaneroppskriften i linken over, dog jeg brukte Weihenstephan gjær i stedet for Hefeweissen. Noen som har testet ut forskjellen ?

Tilbake
Topp