Mrmalty vs. Brewersfridends Yeast calculator

I siste mail fra Brad Smith (Beersmith) som omhandler gjær står det at tørrgjær pakker inneholder ca 18 mrd celler/gram når de er nye. Det blir 207 mrd i en 11.5g pakke. Dette stemmer med Mr.Malty

Sist redigert:
Bruk en pakke. Bruk mr.malty. Den er bankers til tørrgjær. Ikke bruk tid og energi på de tallene som bare har skapt forvirring når det er prøvd praksis og resultat som til syvende og sist er det som teller.

Vi er ikke rakettforskere. Det blir et prima øl med en pakke hvis du gjør resten skikkelig :)

Eller bruk rett mengde gjær. Tørrgjær er billig. Er ikke ølet verdt de ekstra kronene for optimalt utgangspunt?

Eller bruk rett mengde gjær. Tørrgjær er billig. Er ikke ølet verdt de ekstra kronene for optimalt utgangspunt?

og hva er rett mengde? dette handler overhodet ikke om penger. det handler om vanskeligheten med å faktisk finne rett mengde fordi alle sier forskjellig. det eneste jeg har funnet ut som er likt er at både mrmalty og brewersfriend sier 182 billioner celler. og fermentis sier selv at deres pakker har over 6 billioner pr gram (men under 7). sier vi 6,5 da så blir 182/6.5 28 gram riktig mengde.. men det virker som om de fleste mener det er alt for mye.. ?

I så fall ville jeg gjort det enkelt: hold deg til MrMalty og bruk den. Årsaken er enkel: ekstremt mange bryggere bruker nettopp MrMalty for beregning og får gode resultater, og hadde de ikke gjort det hadde ikke MrMalty vært en slik "go-to-calculator" for gjærberegning som den er.

Det er like viktig at du gir gjæren gode arbeidsforhold, ie rehydrering, næring, oksygen, temperatur, osv.

I så fall ville jeg gjort det enkelt: hold deg til MrMalty og bruk den. Årsaken er enkel: ekstremt mange bryggere bruker nettopp MrMalty for beregning og får gode resultater, og hadde de ikke gjort det hadde ikke MrMalty vært en slik "go-to-calculator" for gjærberegning som den er.

Det er like viktig at du gir gjæren gode arbeidsforhold, ie rehydrering, næring, oksygen, temperatur, osv.

enig i at alt det andre er veldig viktig.

når du sier hold deg til mrmalty.. snakker du da om antall gram de anbefaler eller antallet gjærceller de sier jeg må ha?
fordi antallet poser som trengs blir helt forskjellig avhengig av hva man ser på i den kalkulatoren

Antall poser. Keep it simple. Når du begynner med ferskgjær ser du på antall celler. Pitch heller over enn under. Selv om det er et kjipt valg å ta når malty sier 1.3 poser.

Helt unødvendig å pitche US-05 posevis. Mål opp så mange gram du trenger, og ha resten i kjøleskapet, feks i et tett krydderglass.

Fant følgende på et amerikansk forum:
There was just a thread on this and someone contacted Fermentis for clarification. Fermentis stated that number on the package is a guaranteed minimum and that the packages have an average of 150 billion cells at packaging. If you rehydrate properly, you'll have a very large percentage of those cells still viable. The greater-than sign means there are more than that minimum number as long as you use the packet before it expires and the packet hasn't been through a nuclear winter. Cell counts done by people with yeast labs confirm there is 150-220 billion cells in each 11.5g packet.
> 6mrd celler betyr rett og slett at det er minimum garantert antall celler.

Helt unødvendig å pitche US-05 posevis. Mål opp så mange gram du trenger, og ha resten i kjøleskapet, feks i et tett krydderglass.

Fant følgende på et amerikansk forum:

> 6mrd celler betyr rett og slett at det er minimum garantert antall celler.

enig i det med at man ikke nødvendig vis bør måle dette i poser... jeg mener fortsatt at gjærceller må være det riktige målet da det til slutt kun er dette som betyr noe.. gram hjelper ingen ting så lenge antallet celler pr gram varierer så mye som de gjør..

jeg tenkte vel egentlig nå å ta 1,5 pakker da som en gylden middelvei.. men hvis det [mest sannsynlig] faktisk er 150-220 billioner i hver pose så holder det faktisk med kun en pose til 20 L ale med OG 1.049

Mrmalty funker veldig godt i praksis. Altså kan man fint følge anbefalingene den gir for antall gram. Man skal overpitche ganske mye før det gjør ølet merkbart dårlig, men det er ingen grunn til å pitche to hele 11-gramsposer dersom anbefalingen er 15 g...

Når jeg sa poser så mente jeg poser. Ikke nødvendigvis hele poser. Men bytt ut de forvirrende grammene med poser. For. Eks 1.4 poser. En ballpark er godt nok. Så får du ta stilling til hvis du vil spare på halve poser.

Det er vel mye lettere å måle opp antall gram enn 0.4 pose??

Hvis man har en nøyaktig vekt med to desimaler. Uansett så holder en ballpark med mindre øyemålet er helt på bærtur, for å lage øl. Hvis man vil være seriøs så kjøper man en vekt som viser to desimaler.

Hvis man har en nøyaktig vekt med to desimaler. Uansett så holder en ballpark med mindre øyemålet er helt på bærtur, for å lage øl. Hvis man vil være seriøs så kjøper man en vekt som viser to desimaler.
Har ikke alle en nøyaktig vekt, bruke til humle osv? :) ikke at jeg måler humla på hundredels gram...

Joda. Men føler at slingringsmonnet er mindre med gjær enn humle hvis man først skal måle. Selv hiver jeg oppi kun hele pakker da jeg ikke orker spare på åpnede. Er jo noen vekter som er "treige" til å registrere små økninger.

Uansett. Alt funker :)

Altså. Man måler jo greit opp 1.4 poser på vekta. Men skal man måle antall celler på vekta blir det verre.

Gidder ikke måle opp selv, til tross for at jeg har "narko-vekt"... det går på halve poser - runder opp til nærmeste halve. Sitter jeg igjen med en halv går den innom vakuumpakkeren og tilbake i kjøleskapet.

Tilbake
Topp