Mrmalty vs. Brewersfridends Yeast calculator

Gjærmengde er vanskelig, og heller mer enn mindre sier jeg. Oppgitt antall celler i en pk er vel rett fra samlebåndet, shipping og lagring har påvirkning på tørrgjær også. Forskjellen på Mr.malty og brewersfriend er vel metoden som ligger til grunn for kalkulering. Brewersfriend er jeg usikker på hvor har sine fra, men Mr.malty baseres på uavhengige celletellinger fra Chris White og Jamil Zainasheff, snittet mellom de to danner grunnlaget for utregninger. Dette er altså utfra "ekte" forsøk. Tror den største forskjellen er hvordan de regner % levende celler etter dgr/uker/mnd.

Har også narkovekt,men tror jeg bare pitcher 1 1/2 pakke selv imorgen
Mr Malty sier 1,1 pakke, eller 13 g
Så får jeg heller pitche resten etter noen dager hvis det ikke ser ut til å være nok, resten av posen bare kaster jeg
Gidder ikke spare på halve poser

Man trenger ikke narkovekt, å måle på grammet er mer enn godt nok. Kommersielle bryggerier pitcher som regel basert på vekt eller volum, og teller ikke nødvendigvis celler til hvert brygg. Småbryggerier har oftest ikke utstyr til celletelling likevel, men erfaring er jo alltid en fin ting.

Takk for overraskende mange veldig gode svar folkens. superbra!

jeg hører på dere og velger å stole på mrmalty som sier 10 gram i mitt konkrete tilfelle.. jeg kommer nok til å helle hele posen oppi (11.5g) men ikke to poser som jeg først trodde jeg skulle bruke (basert på bryggselv.no og brewersfriend).

bakgrunnen for den store forskjellen er nok det flere påpeker at de to kalkulatorene beregner antallet celler pr gram helt ulikt, noe som selvsagt gir forskjellige antall gram som er anbefalt.

Tilbake
Topp