Mrmalty vs. Brewersfridends Yeast calculator

Hei alle sammen og takk for et supert forum.

Jeg har lært utrolig mye her og hadde mitt første brygg for ca en mnd siden (coopers Lager extract+ brew enhancer+ale yeast). Ølet kan kanskje kalles ok hvis man legger godviljen til men det ble ikke det jeg vil kalle godt øl.

Jeg vil nå ta det et [lite] steg videre og heller kjøpe en av disse 3kg ekstraktene med alt inni og så kjøpe en god gjær i tillegg. Valget falt på belgian blonde settet til bryggselv sammen med US-05 gjær.

Problemet mitt nå er å finne ut mengden gjær. Jeg har sjekket både mrmalty og brewersfriend som gir to helt forskjellige resultat for OG 1.049 og 20L. Mrmalty gir meg 11 gram tørr gjær mens brewers sier 30.5...

Jeg regner med at brewers er mest riktig siden jeg her legger inn gjærtettheten til us-05 som er 6 bill/g. og at jeg da bør kjøpe 3 pakker som gir 34,5 gram. Er dere enig i dette?

Men hvordan kan det være ok at mrmalty spytter ut slike håpløse resultater? Hadde jeg ikke oppdaget brewers sin kalkulator så hadde jeg kjøpt 1 pakke yest og sikkert fullstendig driti meg ut :-S

Eller er det jeg om surrer fullstendig?

Jeg synes det høres fryktelig mye ut. Bruker selv to pakker på 20L og OG på noen og 70.

Edit. Mente 25 liter.

Sist redigert:
Jeg synes det høres fryktelig mye ut. Bruker selv to pakker på 20L og OG på noen og 70.

Edit. Mente 25 liter.

Helt enig med deg. Det virker mye. Etter samtaler med gjengen i bryggselv tenkte jeg å kjøpe to pakker US-05 (23G).

Men det er 7 gram for lite ifl brewersfriend (og 13 gram for mye ifl mrmalty).
Det virker som om begge kalkulatorene er enige om at jeg trenger ca 183 billioner gjærceller.
og med 6 billioner pr gram på us-05 så blir svaret 183/6= 30,5 gram med gjær...

Du surrer nok fullstendig.

ok. men da er det i så fall brewersfriends kalkulator som surrer. Finnes det en kalkulator som vi kan stole på? i så fall, hvem?

Skal brygge en Imperial Amber Ale/ American Barley Wine/ Imperial IPA imorgen
13 liter, OG: 1.085
Hvor mange pakker US-05 syntes dere jeg bør kjøre?

En pakke til begge dere som lurer holder.

Til tørrgjær bruker jeg mr.malty. Synes den alltid har fungert til det.

Bruk MrMalty (husk å sette dato, 2 år før best før på US05) og rehydrer gjæren før bruk. Funker knall

Problemet med mrmalty er at det ikke er samsvar mellom antallet celler som mrmalty sier at jeg trenger, og antall gram gjær som den foreslår.
Mrmalty sier at brygget krever 182 billioner celler. og US-05 har 6 billioner pr gram. regnestykket er enkelt.. 183/6 = 30,33..

kan noen forklare hvorfor en pakke us-05 allikevel er nok til en nybegynner som ikke skjønner en dritt akkurat nå :p

Det står også 50-80g / hectoliter.

Du 20 liter, altså en femtedels hectoliter.

Si at raten din skal være 50g /HL.

50g / 5 = 10g.

Helt enig med deg. Det virker mye. Etter samtaler med gjengen i bryggselv tenkte jeg å kjøpe to pakker US-05 (23G).

Men det er 7 gram for lite ifl brewersfriend (og 13 gram for mye ifl mrmalty).
Det virker som om begge kalkulatorene er enige om at jeg trenger ca 183 billioner gjærceller.
og med 6 billioner pr gram på us-05 så blir svaret 183/6= 30,5 gram med gjær...

Dette var mystisk. Fermentis' datablad for US-05 sier: Viable cells at time of packaging: >6 x 10^9 cells/g.

Med mindre de mener veeeldig mye mer enn 6 mrd. celler/g, tilsier dette at en 11,5 g-pose inneholder ca. 69 mrd. celler. Trodde en slik pose skulle inneholde ca. 200 mrd. celler?

Tipper det er her forskjellen mellom kalkulatorene ligger. Mr. Malty antar ca. 200 mrd. celler / pose, mens Brewersfriend er stilt inn etter databladet, med 6 mrd. celler / gram.

Enten er det vi som leser databladet galt, eller så er databladet galt. Jeg nekter i hvert fall å tro at det kun er ca. 70 mrd. celler i en fersk pose US-05...

Bruk MrMalty (husk å sette dato, 2 år før best før på US05) og rehydrer gjæren før bruk. Funker knall

MrMalty sier jeg trenger 200 mrd. celler,
så det kommer vel ann på hvor gamel den er, er den fra februar trenger jeg 13 g

Ja.. dette er veldig mystisk og oversiktlig siden ingen svar/utfall stemmer overens med hverandre.

Jeg er enig med Miguel om at fermentis selv sier 50-80 pr hectoliter som igjen gir ca 10 gram hvis vi velger 50. Men det går ikke opp med 182 billioner gjærceller som både brewersfriend og mrmalty mener jeg trenger...

En løsning kan være det Hannaas skriver om at kanskje us-05 inneholder ekstremt mye mer gjær enn det fermentis skriver. men når de skriver > 6x10^9 så skulle man tro den inneholdt mindre enn 7x10^9 (hvis ikke så hadde de jo skrevet > 7x10^9 i databladet selvsagt...

Forvirringen er total. Mr.Malty gir iallefall samme tall som HL utregningen.

ja. mrmalty og hl-utrening stemmer overens når det kommer til gram. men ikke når det kommer til antallet gjærceller som trengs i dette tilfellet hvor jeg bruker us-05 siden mrmalty tar utgangspunkt i omtrent 200 billioner celler pr pose mens us-05 har kun omtrent 70 billioner ifølge produsenten selv.

Men en pose på en batch med 1.049 og 20 liter funker fint.
takk for tilbakemeldingen... jeg tenkte egentlig å ta 2 poser siden bryggselv (som har laget settet mitt) anbefalte det.
vil jeg ødelegge noe her ved å ta to? det virker som om to uansett er nærmere riktig (med tanke på antallet gjærceller) enn 1 pose.. eller vil det beste være å gå for kun en pose?

Jeg hadde rehydrert en pose (med mindre den er hauggammel) og pitchet den. Da har du en pose til overs og.

kan noen forklare hvorfor en pakke us-05 allikevel er nok til en nybegynner som ikke skjønner en dritt akkurat nå :p
Dette gjør sikkert ikke livet ditt enklere, men (enkle) forsøk har vist at du kan underpitche kraftig og fortsatt få gjæret ut alt ølet ditt, og det trenger ikke engang smake dritt av den grunn.

Erfaring fra egne batcher og andre bryggere er/blir din beste venn når det gjelder pitchrate av tørrgjær. 1 pakke holder sikkert, 1,5 pakker skader ikke, og du får jaggu øl om du pitcher 2 også (men det er overkill basert på mine erfaringer i hvert fall, jeg begynner med to pakker først når OG passerer 1.060 eller mer).

Det å undpitche kraftig vil jeg si er ikke bare bare. Du skal nok vite hva du driver med da underpitching kan føre til spennende smaker. Hvis det er usmaker eller ønskede smaker er det som er cluet med å vite hva man driver med.

F.eks underpitch en hefe for å få frem mer av det man er ute etter i en slik går nok. Men underpitch en lager som skal være helt ren så er det ikke like sikkert man vil servere den.

mhm... jeg ønsker jo ikke å hverken over eller underpitche... jeg vil treffe best mulig.
men det virker ekstremt vanskelig å finne ut hva som faktisk er riktig mengde..
joa, 1 pakke er sikkert ok... og tydeligvis 2 pakker også. men for meg som fortsatt er ny i dette faget så virker det rart at man kan ta det så på slump som dette her... særlig når begge kalkulatorer sier 182 billioner celler så skulle man jo tro at det stemte..

Tilbake
Topp