Monster mill 2, stål spon

Har akkuratt satt mitt første brygg med monster mill 2....

Da jeg fikk mølla prøvde jeg å rense den så godt som mulig med en stålbørste og knuste noen kopper malt flere ganger og kastet dette.

Når jeg vasket kokekaret ser jeg i dusjen at det ligger masse stål spon igjen der....

Nå lurer jeg om det er noe farlig med stålspon i ølet ? Evt om alt vil synke og evt forsvinne når jeg stikker om... evt om det vil sette noe smak på ølet?

Ølet er forøvrig min batch nr. 2, nå døpt Steel Monster Pale Ale

5kg marris otter
200g crystal
300g caramel

10g cascade 60min
15g cascade 15min
15g simcoe 15mmin
15g cascade 5min
15g simcoe 5min

OG på 1054

safale-05 til gjæring på 19grader

ca. 24 liter.

Hvis stålsponet ligger igjen i kokekaret ditt er det veldig sannsynlig at det er i ølet også. Mest sannsynlig vil det synke til bunns i gjæringskaret, men vil du virkelig sjanse det? Synes det høres litt skummelt ut jeg. Dette hadde jeg dumpet.

Forøvrig er det helt unødvendig å rengjøre maltmølla med stålbørste. Jeg bruker ikke børste i det hele tatt. Børster av det synlige støvet med handa. Kan evt bruke myk børste for å koste lett over. De fleste kverner malten tørt og mølla vil også derfor alltid være tørr. Ingen grunn til grundigere vask en å koste lett av støvet.
De store bryggeriene kverner gjerne malten sin med metoder der malten blir gjort fuktig med vannstråler osv. Er bra for knusingen sin del, men de har møller som er designet for dette. Ikke fullt så nødvendig å bløtlegge malt før kverning på hjemmebryggernivå.

Jeg tviler på at stålsponet kommer fra mølla. Hvis mølla har sluppet fra seg spon burde vel de blitt igjen i mesken? Men det vil som sagt synke til bunns. Rustøll  ;D

Tilbake
Topp