mitt andre juleøl.. stoppet å gjære

:eek: jeg ser til min overaskelse at den stoppet opp ved 1030 i FG og etter en uke ved 20 c med safale 05 ..  jeg luftet
øllet da jeg stakk det om over i nytt karr  med 150 g sukker som lake , nå dagen etter bobbler det fint i låsen .

jeg er ikke sikker på om jeg får spist det siste sukkeret, kan dette ha sammenheng med høy mesketemp ? 70 c i 20 min før jeg tilsatte vann og fikk den ned i 62 før jeg varmet opp skyllevann ..  tok sikte på høy mesk siden dette skal være ett klassisk jule øl?

hvor viktig er innmesking ved 40 c og en opptrapping..  vil jeg stå igjen med øl med masse uspiselig sukker ?

:biersmile:

endreEZBrew skrev:
:eek: jeg ser til min overaskelse at den stoppet opp ved 1030 i FG og etter en uke ved 20 c med Safale 05 ..  jeg luftet
øllet da jeg stakk det om over i nytt karr  med 150 g sukker som lake , nå dagen etter bobbler det fint i låsen .
Luftet du øllet etter gjæringen var over???

jeg dekanterte / stakk den om ved å la vørteren falle 50 cm ned i neste gjærekarr vil den nok absorbere litt o2 ..  samt tilsatte litt sukker for å sette igang gjæringen slik at gjæren får mulighet til å spise opp restsukker ..  temp på gjærekarr er 20 c så mulig jeg øker med 2-3 c ..

Det er ikke lurt å tilsette O₂ etter den aerobe fasen i gjæringen er over, perioden der gjæren formerer seg og konsumerer oksygen. Sjansen for at du har ødelagt ølet er ganske stor.

Angående mesketemperatur er 70 grader høyt (men ikke uhørt høyt), og mye av beta-amylasen som virker i temperaturområdet 55-66 grader vil være denaturert etter 20 minutter. Deretter har du kjølt ned til 62 grader, der alfa-amylasen er lite effektiv. Ved å starte såpass høyt for deretter å kjøle ned, kan du nærmest ha avbrutt meskingen.

Det er ellers unødvendig å meske inn ved 40 grader med moderne malt. De fleste går rett på ca 66 grader og holder det der.

Oj da! Etter at primærgjæringen er i gang, skal du gjøre alt du kan for å redusere eksponering av oksygen. Dette er jeg redd blir oksydert. hvorfor har du tilsatt 150 g sukker i nytt kar?

20 min på 70 grader er nok til at mesteparten av konverteringen er ferdig, og du har fått en vørter med lav utgjærbarhet. FG 30 høres sannsynlig ut, sånn sett. Hva var OG?

:bank2: jeg visste egentlig om o2 farene etter hovedgjæring,,  men var desp.. ville ikke ha ett søtt juleøl til ..  OG 1058 , sukker var bare en nybegynners forsøk på å igangsette gjæringen igjen...  siden det bobbler heftig i gjærlåsen igjen skal jeg annta dette er bare kulsyre som slipper ut kansje .. 
yes yes , but but, its not only only ,, :attevar: men man brygger og lærer her i livet, men nå syntes jeg det er litt mye feil fra min side ... 

har lært nok for i dag.. tror jeg skal drikke opp ølet og brygge nytt..  begynner å få dårlig tid til jul ..  så noe lager blir det ikke... :eek:

Hei,

Eg hopper på denne tråden, då eg har ei noko lik problemstilling som Endre her.

Satte mitt første brygg for nokre månadar sidan, og heller om dagen til å tømme ut samtlige flasker, då det smaker sjit. Samstundes les eg jo fleire stader at i mange tilfeller gjeld regelen "tiden leger alle sår", og "dont worry, have a homebrew".

For å oppsummere prosedyre frå bryggelogg:
Eg brygga med ei gjær som på ingen måte hadde fått fin behandling, og som var alt for gammal. Utan startar for å vere sikker på å gi dårlig start. Vidare fann eg ut halvvegs i bryggeprossessen at termometeret mitt var gåent, og at eg antagelegvis hadde meska på feil temperatur (har diverre ikkje notert om det er feil temp opp eller ned). OG var på 1040. Gjæringa starta først etter 4-5 dagar, og det bobla ikkje lange tida. 2 veker etter "boblestart" viste SG 1020. Forsøkte hydrere tørrgjær for å få i gang att gjæring, samt ein "swirl" av eksisterande gjær i nokre dagar ei tid etterpå. Kombinasjonen av desse to ga meg likevel berre ein FG på 1018 2 veker etter den nyte gjæra var tilsatt. Etter å ha gitt opp å få noko betre utgjæring blanda eg med sukker i nytt kar, forsøkte så godt eg kunne å få med gjær og anna rask, og flaska ølet. Etter 2 nye veker på flaske i romtemperatur satte eg 1 flaske i kjøleskapet eit døgn. Denne smakte, gjær. Har no venta ei god veke ekstra, samt forsøkt å kjøle øla i lengre tid (5 dagar) i tilfelle det skulle vere behov for. Lukt og smak: Gjær.

Er dette tapt kamp? Og, er det noko eg ikkje har belyst som vil kunne vere feilkilden her, eller er det kombinasjonen dårlig mesketemperatur og manglande startar som er problemet?

Ølet har forøvrig karbonert seg, om enn noko i overkant mykje (men dette trur eg gjerne har med at eg bomma litt på reknestykket mitt og fikk nokre gram for mykje sukker).

:ilike: nå er det en uke siden jeg prøvde meg på en vri med juleølet,,  fikk lit hjelp å forstå prosessene innvolvert og det bobbler fremdeles i låsen,,  ikke sjekket og men de 200 g sukker og en økning i temp har gitt den ett langt nytt liv..  tror o2 er brukt opp og jeg har ungått oksydering..  om jeg skulle gjort det om igjen skulle jeg nok bare byttet ut sukker mot spraymalt ..  eller latt være og bare satt opp temp og dunket litt i bøtten ..  evt. kjøpt sjampanje gjær eller bare en god gjær og startet den på nytt..

jeg venter en uke til.. dvs 3.5 uker på overgjær før jeg sjekker fg og flasker  :angel:

bendikt skrev:
Hei,

Eg hopper på denne tråden, då eg har ei noko lik problemstilling som Endre her.

Satte mitt første brygg for nokre månadar sidan, og heller om dagen til å tømme ut samtlige flasker, då det smaker sjit. Samstundes les eg jo fleire stader at i mange tilfeller gjeld regelen "tiden leger alle sår", og "dont worry, have a homebrew".

For å oppsummere prosedyre frå bryggelogg:
Eg brygga med ei gjær som på ingen måte hadde fått fin behandling, og som var alt for gammal. Utan startar for å vere sikker på å gi dårlig start. Vidare fann eg ut halvvegs i bryggeprossessen at termometeret mitt var gåent, og at eg antagelegvis hadde meska på feil temperatur (har diverre ikkje notert om det er feil temp opp eller ned). OG var på 1040. Gjæringa starta først etter 4-5 dagar, og det bobla ikkje lange tida. 2 veker etter "boblestart" viste SG 1020. Forsøkte hydrere tørrgjær for å få i gang att gjæring, samt ein "swirl" av eksisterande gjær i nokre dagar ei tid etterpå. Kombinasjonen av desse to ga meg likevel berre ein FG på 1018 2 veker etter den nyte gjæra var tilsatt. Etter å ha gitt opp å få noko betre utgjæring blanda eg med sukker i nytt kar, forsøkte så godt eg kunne å få med gjær og anna rask, og flaska ølet. Etter 2 nye veker på flaske i romtemperatur satte eg 1 flaske i kjøleskapet eit døgn. Denne smakte, gjær. Har no venta ei god veke ekstra, samt forsøkt å kjøle øla i lengre tid (5 dagar) i tilfelle det skulle vere behov for. Lukt og smak: Gjær.

Er dette tapt kamp? Og, er det noko eg ikkje har belyst som vil kunne vere feilkilden her, eller er det kombinasjonen dårlig mesketemperatur og manglande startar som er problemet?

Ølet har forøvrig karbonert seg, om enn noko i overkant mykje (men dette trur eg gjerne har med at eg bomma litt på reknestykket mitt og fikk nokre gram for mykje sukker).
Sett flaskene bort, ikke kast det ut. Ting kan absolutt bedre seg over tid;)
Neste gang du brygger pass på følgende:
Riktig termometer. Riktig mengde gjær ifølge mrmalty, så godt det lar seg gjøre med riktig stabil temperatur under gjæring i to uker. Riktig mengde sukker til karbonering. Når du stikker om lar du bunnlaget bli værende, dette kalles trub og dette skal ikke i flaskene. Nok gjær finnes til karbonering selv om du ikke ser det. To uker på flasker i romtemp og du er i mål;D
Lykke til!

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk 2

endreEZBrew skrev:
:ilike: nå er det en uke siden jeg prøvde meg på en vri med juleølet,,  fikk lit hjelp å forstå prosessene innvolvert og det bobbler fremdeles i låsen,,  ikke sjekket og men de 200 g sukker og en økning i temp har gitt den ett langt nytt liv..  tror O₂ er brukt opp og jeg har ungått oksydering..  om jeg skulle gjort det om igjen skulle jeg nok bare byttet ut sukker mot spraymalt ..  eller latt være og bare satt opp temp og dunket litt i bøtten ..  evt. kjøpt sjampanje gjær eller bare en god gjær og startet den på nytt..

jeg venter en uke til.. dvs 3.5 uker på overgjær før jeg sjekker fg og flasker  :angel:

Nå sjekket jeg FG på alen og fikk 1002 på ochlevekten  :skraemt:  jeg smakte selfølgelig på det og det smakte godt,  :sikle men da noe tørr for en juleale..

er dette unormalt lavt, kan oksydering merkes før jeg flasker eller er dette først merkbart etter flasking..

;D etter litt lagring viser dette seg å ha godt riktig bra  :skitbra: jeg kommer nok ikke til å spare dette ølet til neste jul , men ingen tegn til at ølet er ødelagt  :fyflate:

Jeg tar med en prøve opp til birger på vestbrygg , slik at en erfaren gane kan gi innspill på smaken da det var han som forfattet oppskrften.. 

.. 

Tilbake
Topp