Mitt 2 brygg, Amerikansk IPA, betydning av OG/FG på ølet?

Har satt mitt andre brygg til gjæring for 10 dager siden, det ble målt OG før jeg satte det til gjæring som viste 1053 og jeg fikk ca 23L vørter.
I den orginale oppskriften skulle OG være ca 1063-1067 og FG på ca 1010-1013.
I dag målte jeg FG til 1006, den 10.2 målte jeg den FG til 1010.
Har brukt 2 poser Safeale US-05 tørrgjær som jeg satte starter til.

Det både lukter og smaker fint, kanskje litt mindre fyldighet og litt mer bitterhet enn jeg tenkte, og mitt spørsmål er da hvordan OG og FG står i sammenheng til smakskarakter foruten alkohol til ølet?
Jeg er rimelig fersk i gamet, så setter stor pris på alle innspill.
Skjønner i etterkant at jeg kunne brukt noe spraymalt for å fått opp OG, men det hadde jeg ikke. Og det finnes jo mange varianter av spraymalt(DME??), så hva passer best til IPA/ALE/STOUT etc..?
Ble mye dette..
TGIF! :)

Om du får for lav OG så er det fordi du ikke oppnår forventet effektivitet i meskingen. Denne varierer stort mellom forskjellige bryggeapparater og bryggemetoder, samt skyllemetode. Etter bare to brygg har du sikkert potensiale til å bedre effektiviteten i mesking/skylling. Når denne er optimalisert (etter en god del flere brygg) vet du hvor mye utbytte du får (effektivitet) og kan bruke dette tallet i oppskifter for å treffe OG riktig hver gang.

Like greit å ha lys spraymalt tilgjengelig, da denne ikke setter mye farge. Men ikke legg opp til at hvert brygg trenger spraymalt hjelp. Forsøk å øke effektiviteten.

Smaker sikker litt freshere når det er ferdig karbonert.

(...) mitt spørsmål er da hvordan OG og FG står i sammenheng til smakskarakter foruten alkohol til ølet?

OG vil alltid ha påvirkning på FG. Når man mesker vil man ende opp med en viss prosentandel sukker som gjæren kan spise. Ofte kalles dette gjærbart sukker. Men man vil også sitte igjen med en del ugjærbart sukker og dekstriner (lange sukkerforbindelser) som ikke gjæren kan spise. Hvor mye du får av hver sort, avhenger av mesketemperatur. Nærmere 60 grader, og du vil få lite dekstriner og mye gjærbart sukker. Nærmere 70 grader og du vil få mye dekstriner og mindre gjærbart sukker. Mye krystallmalt eller annen spesialmalt vil også bidra til mindre gjærbart sukker, og høyere FG.

Når dette da gjæres, vil man ende opp på en FG. Har du mye dekstriner og ugjærbart sukker i ølet vil man få en høy FG. Ølet vil da være søtere og også ofte ha en tykkere munnfølelse. Er det derimot lite dekstriner og mye gjærbart sukker i ølet, vil man kunne få en lav FG. Da vil ølet få en tynnere munnfølelse og tørrere på smak.

Hvilken FG som er passende for ølet ditt vil variere utifra hvilke preferanser du har, og hva det er du prøver å oppnå. Om du denne gangen synes ølet blir for tørt og tynt, så kan du enten ha i mer krystallmalt, eller meske varmere, eller bruke annen gjær.

Tilbake
Topp