Mista desinfisert stekespade i gjæringsdunken, krise?

Jeg har begynt med vin (i tillegg til øl) og ifm dette så skulle jeg "degasse" vinen i går, med en modifisert stekespade som da funker som en slags "visp" som får ut kullsyren.

Anyway... Idiot som jeg er glemte jeg å stramme til skikkelig på drillen så den desinfiserte stekespaden havnet oppi vinen.

Vanligvis hadde jeg bare brukt en hevert og flyttet vinen over i ett annet kar, men siden jeg selvfølgelig gikk tom for starsan i går så turte jeg ikke prøve på dette. Vinen blir flyttet i dag over på ett annet kar.

Spørsmålet er: har jeg ødelagt vinen nå? Vil plasten fra stekespaden lekke fra seg giftstoffer og annet f-nskap ut i vinen på de drøye 24 timene den får kose seg der?

Ukvalifisert gjettning tilsier at det går bra. Plasten på en stekespade bør vel være næringsmiddelgodkjent, skulle en tro. Og var den desinfisert er det vel ok.

Det var det jeg også tenkte men så skriver noen at noen produkter kan inneholde "farlig plast" likevel, men hvor mye eller farlig det er på ett døgn vet jeg ikke. Får vel i seg diverse skadelige stoffer uansett når man steker mat osv så det store spørsmålet blir kanskje om det setter smak?

Just open your legs and think of England (som jeg har forstått at er nærmere den egentlige frasen, snarere enn "close your eyes and think of the empire" som jeg har pleid å si).

Det er som regel med høyere alkoholinnhold og temperaturer at giftstoffene for plast kan bli et problem. (tenk 85 grader C og 70% alk)

Jeg gjorde noen undersøkelser noen noen år siden og det eneste jeg fant var en kar som hadde strøket med av plastforgiftning i usa. Men han drakk 1 liter hjemmebrent pr. dag fra et apparat som hadde en drøss med plastikk.

Det er som regel med høyere alkoholinnhold og temperaturer at giftstoffene for plast kan bli et problem. (tenk 85 grader C og 70% alk)

Jeg gjorde noen undersøkelser noen noen år siden og det eneste jeg fant var en kar som hadde strøket med av plastforgiftning i usa. Men han drakk 1 liter hjemmebrent pr. dag fra et apparat som hadde en drøss med plastikk.

Mao bør jeg være trygg :)

Tilbake
Topp