Jeg brygget i sommer en stor batch (100 liter) porter, og tappet det meste på fat og en god del på flasker (ca ei kasse 0,33 l). Fatversjonen ble fin, men flaskeversjonen har ettergjæret dårlig. Det er lite kullsyre, og smaker litt søtlig. Jeg antar at årsaken er at batchen ble stående litt for lenge på gjæringsfat, slik at gjæren sank til bunns og det var få gjærceller igjen i ølet da jeg flasket. Spørsmålet er om jeg kan redde ølet.
Jeg ser for meg følgende løsning: Jeg setter kassen med flaskene ut i garasjen når det er 2-4 minusgrader, slik at den kullsyren som finnes er godt "forankret" i ølet. Jeg vipper av korkene. Så tar jeg litt gjær fra siste brygging i en desinfisert sprøyte og tilsetter en liten sprut i hver flaske. Eventuelt kan jeg også tilsette litt ekstra strøsukker. Er dette en brukbar metode? Forslag til forbedringer?
Jeg ser for meg følgende løsning: Jeg setter kassen med flaskene ut i garasjen når det er 2-4 minusgrader, slik at den kullsyren som finnes er godt "forankret" i ølet. Jeg vipper av korkene. Så tar jeg litt gjær fra siste brygging i en desinfisert sprøyte og tilsetter en liten sprut i hver flaske. Eventuelt kan jeg også tilsette litt ekstra strøsukker. Er dette en brukbar metode? Forslag til forbedringer?