Mine første brygg

Nærmer meg med stormskritt mine første ekstraktbrygg, så tenkte å legge ut oppskriftene her for å høre va folk syntes.

Den første jeg skal brygge er en American Pale Ale(HE-Brew):
3.6kg Lys Malt Ekstrakt
200g Crystal Malt 135 (som en sånn teposesak, huske ikke ka det het)

40g Amarillo 60min
20g Cascade 10min

Safale US-05

Den andre jeg begir meg ut på er en Belgisk Wit(Wit-Ness Perfection):
4.5kg Hvete ekstrakt

50g Hallertauer Tradition 60min

Belgian White Yeast(litt usikker på hvilken gjær)

Tilsettes når det er 10min igjen av kokingen:
30g revet sitronskall
10g revet appelsinskall
30g korianderfrø

Bruker tørrgjær ved begge bryggene.
Tar gjerne imot innspill.

Er det uhumlet ekstrakt? Syns det høres litt lite ut med ca 50 gram humle.

Hvor mange liter øl brygger du på hvert av bryggene?

Usikker på humlinga di, men det avhenger av om du har tenkt å koke hele volumet på en gang eller om du har tenkt å gjøre en partial boil. Volumene er også så klart veldig relevant. På en APA er det også fint med mere humlearoma, så jeg ville vurdert en humletilsetning ved 1 eller 0 minutter, og/eller tørrhumling. Merk at dersom du har tenkt å gjøre en partial boil vil du kunne få stort tap av ekstrakt med mye humle: Humleblomsten fungerer som svamper som ligger og suger opp vørteren din. Dersom du gjør en veldig konsentrert kokning med BG i området 1.100 eller enda høyere vil det ha mye å si for sluttresultatet om mye av denne vørteren ikke blir med over i dunken (det går så klart an å legge dette inn i beregningene av oppskrift og bare skrive det av som tap). Pellets er bedre enn blomst i så måte. Og om du har en høyalfa-humle til å bruke som bitterhumle så vil du slippe unna med en mindre masse humle i det minste i én av humletilsetningene dine.

En måte du kan få mer utbytte av bitterhumla di på under partial boil er å tilsette mesteparten av ekstrakten først 15 minutter før slutten av koketida, da får bitterhumla koke i vørter med mer "normal" BG mesteparten av koketida.

Gjæren er veldig viktig i brygging av Wit, hva slags tørrgjær tenker du å bruke der?

Jeg ville også ha brukt litt smakshumle i wit-en. Feks 0,8-1 gram/liter siste 10 minutter. Feks en eller annen hallertauer-humle.

Har tenkt å brygge 20L, men er usikker på om det bli partial boil eller ikke.
Men har tenkt å bruke pellets.
Grunnen til så lite humle i wit'n er fordi jeg har fått for meg at den skal ha ganske lav IBU, pluss at
jeg vil gjøre det så enkelt som mulig siden dette er mine første brygg.

I såfall, til APA: Jeg ville nok ha økt bitterhumla en smule (men smak og behag såklart), og dersom du bestemmer deg for partial boil så ville jeg ha delt opp ekstrakten tilsvarende: Hvis du koker 50% ville jeg bare ha tilsatt 50% av ekstrakten ved start av koking og resten 15 minutter før slutt. Som nevnt ville jeg nok også ha tilsatt mer humle nærmere slutten av koketida eller tørrhumla. 

Hvis du vil ha det enkelt og bare ha 2 humletilsetninger, hva med 40g cascade (eller 20g cascade og 20g Amarillo) ved 5 minutter? Dette bør gi bidrag både til smak og aroma.

Tilbake
Topp