Heisann, jeg har et problem med at mange av mine lyse ales ofte smaker "hjemmebrygg". Jeg har laget 3-4 brygg basert på lys eller medium ekstrakt, med ulike innslag av spesialmalt, med Wyeast gjær og stort sett East Kent Golding som aroma humle. En fellesnevner er dessverre ofte en karakteristisk smak av "hjemmebrygg" (fruktig, søt, karamell.. vanskelig å beskrive) - som jeg ikke har funnet i liknende kommersielle øltyper.
Mitt spørsmål er om dette kan skyldes infeksjon i ølet (gang etter gang..), eller om det skyldes valget av råvarer.. Er det noen her på forumet som kunne være interessert i å prøvesmake brygget for å prøve å identifisere kilden til problemet? Eventuelt om noen har erfaring med gode vs dårlige ekstrakt typer..? Jeg har stort sett brukt Muntons og Brewferms uhumlede flytende ekstrakter, lys eller medium.
Mitt spørsmål er om dette kan skyldes infeksjon i ølet (gang etter gang..), eller om det skyldes valget av råvarer.. Er det noen her på forumet som kunne være interessert i å prøvesmake brygget for å prøve å identifisere kilden til problemet? Eventuelt om noen har erfaring med gode vs dårlige ekstrakt typer..? Jeg har stort sett brukt Muntons og Brewferms uhumlede flytende ekstrakter, lys eller medium.