Mindre utbytte ved Bazooka og kewler kitz ??

Hvor mye lavere utbytte kan jeg regne med ved å gå over fra rør manifold til  Bazooka og kewler kitz  på min Coleman 100Q ??

Har akkurat fått det levert i posten, men kom samtidig over et innlegg av Gahr.

Skal sett opp 80 liter Pils. http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=233.0.  :samenvol:

Jeg har bare brukt denne boksen 1 gang før, da med 75 % utbytte med enstegs mesking på 67 grader og partiskylling.

Om jeg bruker samme metode med Bazooka og kewler kitz, må jeg da regne med et tapt ubytte?? evt hvor stort?
Er det da uheldig å bytte ut min kopper manifold??

Rådvill brygger :confuzed:

Hei,

Så lenge du bruker partiskylling så påvirkes ikkje utbytte av manifold type. Det påvirkes dog litt av temp på skyllevatnet. Trur eg.

Skål

Tore

ToreT skrev:
Hei,

Så lenge du bruker partiskylling så påvirkes ikkje utbytte av manifold type. Det påvirkes dog litt av temp på skyllevatnet. Trur eg.

Skål

Tore

Takk for svar, men er det ikke akkurat da det gjør størst utslag??

Bazooka screen er ca ½ tomme i diameter, har 1mm hull rundt hele. Hvilket skulle bety at ved partskylling vil det være igjen et veske nivå som ligger rett under høyden på bazooka screenen.. mens ved kontinuelrlig skylling er vannnivået over maltsengen konstant, og da vil man selv kunne bestemme hvor mye skyllevann men vil bruke, helt uavhengig av mainfoil type. Forutsatt at man ikke får kanaler i mesken..

...men jeg er vel helt på jordet som vanlig nå ;)

Så spørsmålet står.. Hva er utbytte tap ved bruk av Bazooka kontra  rør manifoil evt ved kontinuerlig skylling??

Prost :godtoel:

Jeg kjører samme opplegg som deg, en Coleman Xtreme 100QT med Bazooka og kewler kitz. Sliter litt med ujevn maltseng under skylling og litt variabelt utbytte. Brukte Bazooka på en 70QT og der virket det bedre, problemet er at kjøleboksen er så lang at Bazookaen går alt for kort inn i kjøleboksen.

Skal lage et par brygg til og se hvordan det går, sliter jeg med ujevnt utbytte bytter jeg til kobberrør. Blir utbytte jevnt litt dårlig, f.eks 70% er det helt greit for meg. Det viktigste er at jeg vet hva utbyttet blir, dumt å lage sterkere/svakere brygg enn planlagt.

Hei,

Partiskylling (batch sparging) og kontinuerlig skylling ( continous sparging) er to heilt forskjellige konsept m.h.p. design av mesketank. Ved partiskylling så dreneres all vørteren i full fart, volumet måles, så tilsettes den manglende vannmengden (78C), rører på nytt for å få uniform blanding, venter ca 20min og drenerer for siste gang.  Fordi all vørteren blir drenert så betyr det ikkje noke om det er jevnt sukkerinnhold i vørteren rundt om i mesketanken.

Ved kontinuerlig skylling så står det væske igjen i malten når du er ferdig med skyllingen. Då har design på manifold stor betydning for å få skylt ut sukkeret rundt kvart einaste korn. Prinsippet blir at til større flate i bunn som væsken kan strømme mot til mer uniform blir strømningen gjennom maltsengen og til bedre utbytte får du. Det er umulig å sei på forhånd forskjellen i utbytte. Anbefaler på det varmeste å lese boka "How to brew" av John J Palmer appendix E, Lauter tun design for batch spargin og appendix F lauter tun design for continous sparging. Her er dette gjennomgått i detalj.  :blabla: :zzz:

Dette er den beste boka om hjemmebrygging.

Skål
Don't worry have a homebrew  :skaal2:

Tore

Jeg tror uansett at jeg dropper Bazooka screen, å kobler rørmanifoilen sammen med kewler kitz. da slipper jeg at det blir for mye veske blir igjenn i mesketanken. For det blir litt med en Colman Xtreme 100 QT  :skaal2:

Når jeg hadde 75% utbytte med rørmanifoil og batch sparging, så burde jeg komme opp mot 80 ved continous sparging. Får heller legge in et ekstra rør om utbytte ikke kommer opp mot 80%.  Å så bruke Bazookaen som Hop Stopper.

Men bør vell skaffe meg boka som du henviser til.. Det er vist bibelen i hjemmebrygging :amen:

Prost :godtoel:

Ved batch sparging er man nødt til å regne litt og måle hvor mye vann som står igjen i malten etter endt skylling. Mener å ha regnet at det står igjen 1 liter med vann per kg malt. Har litt lyst og sette meg ned å regne på dette igjen og prøve meg på batch sparging. Det jeg har lyst til er å til å skylle ut to helt like volumer mellom første utskylling og andre, dette gjør at du må tilsette vann to ganger. Dette gir vistnok best utbytte, og det er vel det vi søker alle sammen, for garvesyre smaker nam nam  :beersmiley:

Neste gang jeg brygge skal jeg lage en APA, og da prøver jeg batch sparging og regner med 70% utbytte. Blir det høyere utbytte så lager jeg IPA, og blir det mindre får jeg koke ned volumet eller tilsette litt DME. Er helt tom for session øl så jeg drikker motoroljen min hver kveld, den smaker nam og jeg sover som en baby etterpå  :skaal2:

Jeg fikk et vannoppsug på 1liter/kg korn. men jeg hadde nesten ikke noe veske igjenn i boksen fordi rørmanifoilen ligger helt ned mot bunnen, Om jeg prøver det samme oppsettet men med bazooka, så regner jeg med at det forsvinner mer fordi den ikke klarer å drenere alt, jeg har ikke testet hvor mye som blir igjen i boksen med bazooka, men får gjøre en test med bare vann. :lese:

ToreT skrev:
Hei,

Partiskylling (batch sparging) og kontinuerlig skylling ( continous sparging) er to heilt forskjellige konsept m.h.p. design av mesketank. Ved partiskylling så dreneres all vørteren i full fart, volumet måles, så tilsettes den manglende vannmengden (78C), rører på nytt for å få uniform blanding, venter ca 20min og drenerer for siste gang.  Fordi all vørteren blir drenert så betyr det ikkje noke om det er jevnt sukkerinnhold i vørteren rundt om i mesketanken.

Ved kontinuerlig skylling så står det væske igjen i malten når du er ferdig med skyllingen. Då har design på manifold stor betydning for å få skylt ut sukkeret rundt kvart einaste korn. Prinsippet blir at til større flate i bunn som væsken kan strømme mot til mer uniform blir strømningen gjennom maltsengen og til bedre utbytte får du. Det er umulig å sei på forhånd forskjellen i utbytte. Anbefaler på det varmeste å lese boka "How to brew" av John J Palmer appendix E, Lauter tun design for batch spargin og appendix F lauter tun design for continous sparging. Her er dette gjennomgått i detalj.  :blabla: :zzz:

Dette er den beste boka om hjemmebrygging.

Skål
Don't worry have a homebrew  :skaal2:

Tore

Er ikke det meste her ?
http://www.howtobrew.com/

Bruk av en enkel "Bazooka screen" ved kontinuerlig skylling kan gi utslag i et dårligere utbytte enn en manifold med flere rør, det er fysikken (flow) som råder her, se forøvrig http://howtobrew.com/appendices/appendixD-2.html .

Jeg tror det er andre faktorersom påvirker utbyttet mer enn utforming på silen, men for å være sikker :besserwisser: gjør jeg som følger:

Når jeg skyller kontinuerlig bruker jeg en perforert silplate over Bazooka'en.

Når jeg skyller med partiskylling bruker jeg kun bazookaen, og for å få ut siste skvetten løfter jeg min Coleman litt i bakkant og får tømt den greit :)

RuGE

Tilbake
Topp