Min første vørterkjøler

HEi!

Jeg holder på å lage min første vørterkjøler slik at jeg kan nå endelig kan brygge på ordentlig vis.  :brygging:

Men jeg har støtt på et lite problem og lurer på om noen har noe tips for å hjelpe meg

Jeg har ved en feil kjøpt 2 forskjellige tykkelser på kobberrør hos Biltema, 10mm og 12mm  - 5m av hver. Ettersom jeg allerede hadde strippet plasten av 12mm og det egentlig var 10mm jeg hadde tenkt å bruke så bestemte jeg meg for å prøve å skjøte de to sammen til en. Så jeg gikk på Biltema å kjøpte en skjøtenippel som er 10mm og 12mm i hver ende: http://www.biltema.no/no/Bygg/Ror/Tilbehor/Skjotenippel/
Dette er kanskje en håpløs og idiotisk løsning? Hva vet jeg, en stakkars kokk og hobbybrygger? Jeg forstår ikke hvordan denne nippelen skal holde rørene sammen, er det i det hele tatt mulig? Jeg forstår at det beste sikkert er å sveise de sammen, men det kan jeg ikke gjøre selv og jeg har litt dårlig tid da jeg skal brygge 2 brygg til juleølkonkurransen!!

Håper noen kan hjelpe meg med litt veilledning  :bank2:

Hjelp!

Den skjøtenippelen du har skal ha inngang for 10mm i den ene enden og 12 mm i den andre enden. Hvis du skrur av skruen i den ene enden så skal denne tres på røret. Under den skruen du har tatt av er det en hylse som deretter skal tres på kobberrøret (pass på at det er jevnt kappet og uten bolker/skader) stapp så hylse og kobberrør inn i den midterste delen og skru etter den mutteren du først tredde på røret. Bruk en fastnøkkel el. og hold den midterste delen rolig mens du skrur fast den ytterste (passe hardt). Gjør sånn med den andre enden etterpå.
Eller stikk innom en rørlegger så hjelper han deg med dette.
Lykke til  :biersmile:

Du skal ha denne: 86613 12x10mm.
Du trer mutteren innpå røret, så klemringen (denne ligger inni mutteren når du kjøper den) så set du enden av røyret inni skjøtestykket og entrar gjengene på mutteren. Dra til passe med fast/skiftenøkkel.

Kan du lodde? Om du klarer å skyve 10mm inn i 12mm og så lodde med ein liten gassflamme og blyfritt loddetinn blir det gode greier.
Om ikkje kan du kansje klare deg med den eine lengda med 12mm? Iallefall det enklaste.

Og så lagar du ein spiral til med 10mm som passar inni den store, koblar dei saman med slange-Y så får du to spiralar a 5m i paralell, trur det er bedre enn ein lang.

Edit: var vist litt for treig... ::)

Takk for hjelp, jeg fikk til å skru de til og det ser ut som den er tett. Røre var blitt litt bulkete i enden, så jeg kappet av en bit og det ser ut til å fungere.

Vil det holde uten å lodde?

Må man bruke noe spesielt for å rengjøre kobberrøret? Det lukter veldig metallisk av fingrene etter å ha holdt i røret.

Erikkokken skrev:
Takk for hjelp, jeg fikk til å skru de til og det ser ut som den er tett. Røre var blitt litt bulkete i enden, så jeg kappet av en bit og det ser ut til å fungere.

Vil det holde uten å lodde?

Må man bruke noe spesielt for å rengjøre kobberrøret? Det lukter veldig metallisk av fingrene etter å ha holdt i røret.

Klemringkoblingen er tett utan lodding. Det finns eigne "loddehylser" ein kan bruke i staden for klemringskoblingar. Desse tåler kanskje meir mekanisk påvirkning utan å "skru" seg laus, men om du ikkje belastar koblingen for mykje mekanisk vil den nok holde.
Reingjering i sterkrens/starsan, då blir den alltid blank og fin ;-)

Edit: greit å sjekke om den er tett før du dyppar den i vørteren så du ikkje endar opp med litt mykje litt tynt øl...

Tips: Det er veldig fint å rulle opp kjølespiralen på et Corneliusfat eller et malingsspann e. l.

På glødde kopper-rør bør mann også bruke støttehylse. (Tror det er 86644 og 86670) Dette er en har hylse som skal trees inn i enden av røret før du trer det inn i skøytestykket. Dette er fordi det skøytestykket er ett mekanisk lås som gjør at en klemmring "klemmer" på røret. Da røret er "glødet" tåler det bevegelse i klemmplassen mindre en ett halvglødd rør som loddes.
Mange av dere vil sikkert si at det har gått bra med deres kjølere, da sier jeg  :skitbra: såbra. Men får en en lekasje i det området der, er det fordi ikke støttehylsen er der.

Støttehylser har jeg brukt, røret er jo så mykt at jeg forstår ikke hvordan det skulle gått uten, for jeg måtte skru veldig hardt sammen for at det skulle bli tett. Håper bare det holder seg tett, det vannet som evt blir liggende igjen inne i røret mellom brygginger er nok ikke det beste man kan tilføre vørteren under kjøling....

Det burde sikkert vært sveiset sammen. Hvor kan man gå for å få noen til å sveise det sammen?

Loddeprossessen med kobber-rør er i grunn veldig enkel om en har utstyr i orden. Mitt tips vill være 1. stikk til en rørlegger, spør etter lærlingen. Da kanskje du slipper å betale noe. 2. Vent til skolestart og stikk til en VGS som har rørfag,byggfag. Der er det garantert noen som kan hjelpe deg. De lærerne som er der er som regel helt topp å prate med, og de har sikkert noen røverhistorier du kan få med på kjøpet.

Tusen takk for alle gode tips og svar!  :hadet:

Jeg testet kjøleren i går på 35l kokende vann, og fra 98c til 15c tok det 20 min. Det er vel ganske greit? Jeg skal bare brygge ca 25l av gangen så det får duge.

I morgen skal jeg brygge mitt første maltbrygg og jeg GLEDER MEG!!!!

Sitter nå å pugger skylle metoder og vanntemperaturer, det blir spennende. (jammen fint å kunne rådføre seg her på forumet)

Med tid og stunder, hvis du gidder og hvis du vil bruke mer penger på kjøleren kan du sette på en T istedet for skjøt og mate kjølevann fra to ender.
Du trenger også en overgang 10-12 og en 12-15-12 T og litt 15 mm rør. Du vil få betydelig kjappere kjøling men om du trenger det er en annen sak, kanskje hvis du velger større kjele også.

Tilbake
Topp