Min første porter.

Det er mulig jeg har blitt litt for trygg på meg selv, for etter en APA med 150 gram spesialmalt som siste forsøk, går jeg nå rett på og prøver meg på en porter der jeg har snekra oppskrift selv og greier.

Ingrediensene er på plass, så hvis noen med erfaring vil se over oppskriften og fortelle meg akkurat hvorfor dette ikke vil funke, eller omvendt, si at dette ser ok ut og gi two thumbs up. Begge deler hjelper :)

Porter (Robust Porter)

Original Gravity (OG): 1.076  (°P): 18.4
Final Gravity (FG):    1.019  (°P): 4.8
Alcohol (ABV):        7.47 %
Colour (SRM):          49.8  (EBC): 98.1
Bitterness (IBU):      45.4  (Tinseth - No Chill Adjusted)

64.86% Liquid Malt Extract - Light
13.51% Crystal 80
9.01% Flaked Oats
4.5% Chocolate
4.5% Roasted Barley
3.6% Black Malt

2.5 g/L Fuggles (5.7% Alpha) @ 60 Minutes (Boil)
1.8 g/L East Kent Golding (4.7% Alpha) @ 45 Minutes (Boil)
1.2 g/L East Kent Golding (4.7% Alpha) @ 0 Days (Dry Hop)
1.3 g/L Fuggles (5.7% Alpha) @ 0 Days (Dry Hop)

1.8 g/L Chili Pepper @ 5 Minutes (Boil)

Single step Infusion at 66°C for 60 Minutes. Boil for 60 Minutes

Fermented at 20°C with Wyeast 1028 London Ale

Recipe Generated with BrewMate

Flaked Oats blir havregryn som jeg hiver i ovnen til det lukter kake (jamnfør en kommentar i en post på forumet). Har egentlig lyst på Chipotle, men tviler på at jeg finner det på Bryne, og gidder ikke dra med meg guttungen på Helgø i dag, så det blir sikkert vanlig rød chilli. Som alltid, siden jeg ikke har stor gryte, blir spesialmalten trukket i den gryta jeg har, på ca 66 grader, og humla vil bli kokt med denne og tilsatt karet sammen med maltekstrakt og humletilsetning.

JEG VIL HA STOR GRYTE! (Caps Lock very intentional!)

Tror ikke jeg er veldig langt unna, men innspill mottas med takk.

Alf.

Porter er godt.
Du har ganske mye spesialmalt i denne. Det kan god hende det blir bra, men det er også en fare for at det blir litt søtt.
Særlig siden du også baserer den på maltekstrakt. Hva med å kutte ned til ca 10 % Crystall, og å fjerne noe av roasted barley eller black patent?
Humlinga synsjeg ser fin ut, selv om tørrhumling ikke er vanligst til portere, men godt.
Chili har jeg ikke prøvd.
London ale er en favoritt her i gården.

Er det varmen eller smaken du vil ha av chilien? Chilien kan tilsettes i secondary, da kan du kjøpe chipotle senere.

Fluebinding henger nok igjen etter IPA og APA brygging. Høres det mer fornuftig ut å tilsette@15 min?

Kan selvsagt gå ned på spesialmalt. Ser jo at denne er beregna til nesten 8%, så kan sikkert kutte i den.

Chili vil jeg prøve, men er usikker på om det er best å bare snitte den og hive i kok eller om jeg bør hive den i ovnen først.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Fluebinding er tørrhumling, artig hva denne telefonen tror jeg mener.
Om jeg går for vanlig chili går jeg for varme, chipotle ville jeg hatt for smak.

Jeg ville kanskje kutta roasted barley helt, og heller kanskje tilsatt noe mer chocolate malt, samt kutta litt på krystallmalten.

Jeg har nok en chiliporter på gang nå, faktisk. Jeg ville også bruke chipotle, men har ikke funnet det ennå. Har sett på Ica og tilfeldige innvandrersjapper. Noen som vet hvor jeg får tak i det i Oslo? (Dumme meg som ikke kjøpte med fra USA i jula  :bank2:)

Vel. Har kjøpt fersk rød chili på Ica, og har til nå tilsatt 40 g. Skjærer chilien opp i små biter, fjerner frø, og varmer i ovnen en stund. Tilsetter så i sekundær. Erfaringvis er dette litt lite, så jeg har kjøpt 160 g til. Redd for at det også er for lite, så det blir vel noe sterk tørket chili til slutt, men må smake meg gradvis til.

Petter F skrev:
Jeg har nok en chiliporter på gang nå, faktisk. Jeg ville også bruke chipotle, men har ikke funnet det ennå. Har sett på Ica og tilfeldige innvandrersjapper. Noen som vet hvor jeg får tak i det i Oslo? (Dumme meg som ikke kjøpte med fra USA i jula  :bank2:)

Vel. Har kjøpt fersk rød chili på Ica, og har til nå tilsatt 40 g. Skjærer chilien opp i små biter, fjerner frø, og varmer i ovnen en stund. Tilsetter så i sekundær. Erfaringvis er dette litt lite, så jeg har kjøpt 160 g til. Redd for at det også er for lite, så det blir vel noe sterk tørket chili til slutt, men må smake meg gradvis til.

Gutta på haugen på sankthanshaugen. Det kan også skaffes hermetisk på grønland.

I Trondheim har Meny Chipotle, så kanskje de har i Oslo også.

Jeg ville ikke ha tilsatt chilien fersk. Etter min mening passer tørket chili bedre i slike sammenhenger. Men pass i så fall på at du får en skikkelig tørket chili med smak.

Har noen av dere forsøkt stjerneanis i porter før? Evt hvor mye bør en bruke? Chilli høres spennende ut! :)

Nidveg skrev:
Gutta på haugen på sankthanshaugen.

Cool, den butikken må jeg sjekke ut!

Ole Mørkved skrev:
Er det det at den er røkt som gjør at det vil brukes chipotle?

Ja, blant annet. I tillegg til at man kan gi den artige navn som f.eks. Chiportler osv :)

Weholt skrev:
Har noen av dere forsøkt stjerneanis i porter før? Evt hvor mye bør en bruke?

Vi hadde stjerneanis i en imperial porter en gang. Fungerer bra, men det skal utrolig lite til for å gi mye smak. Vi brukte vel 2-3 g malt stjerneanis i 22 L, og jeg synes faktisk det ble litt for mye.

Jeg bruker southdevonchillifarm.co.uk for mine ektravagante chillibestillinger

Meny på Ringnes Park (øverst på grünerløkka) har tørket chipotle fast i grønnsaksavdelingen. Ligger ved siden av de vanlige chillitypene. Ellers er Sultan på løkka et godt sted å sjekke, eller gutta på haugen som allerede har blitt nevnt.

Tråden min har blitt shanghaia! :p

Nuvel, starteren står og koser seg og alt er klart til brygging i morgen eller lørdag, alt etter når pakken fra bryggselv kommer (glemte klaringsmiddel, vil ha klaringsmiddel).

Jeg har ikke lyst å kutte ut roasted barley helt, jeg liker det som den tilfører ølet. Men, etter tips og litt oppskriftlesing, har jeg redusert innholdet.

Når det gjelder havregrynet, ble jeg plutselig litt usikker. Har lest flere steder at det går fint å bruke, men ser at Kjetil S mener det bør kuttes her. Er det noen som kan avkrefte/bekrefte dette? Er det noe jeg har missforstått? Jeg er altså ute etter mouthfeel, utbyttet er underordnet.

Har også redusert crystal malt noe samt økt mengden chilli litt og erstatta tørrhumle med 15 minutters koking.

Revidert oppskrift:

Porter (Robust Porter)

Original Gravity (OG): 1.073  (°P): 17.7
Final Gravity (FG):    1.018  (°P): 4.6
Alcohol (ABV):        7.17 %
Colour (SRM):          44.6  (EBC): 87.7
Bitterness (IBU):      57.9  (Tinseth - No Chill Adjusted)

68.57% Liquid Malt Extract - Light
9.52% Crystal 80
9.52% Flaked Oats
6.67% Chocolate
2.86% Black Malt
2.86% Roasted Barley

1.8 g/L Fuggles (5.7% Alpha) @ 60 Minutes (Boil)
1.8 g/L East Kent Golding (4.7% Alpha) @ 45 Minutes (Boil)
1.2 g/L East Kent Golding (4.7% Alpha) @ 15 Minutes (Boil)
1.2 g/L Fuggles (5.7% Alpha) @ 15 Minutes (Boil)

2.5 g/L Chili Pepper @ 5 Minutes (Boil)
2.5 g/L Chipotle @ 0 Days (Secondary)

Single step Infusion at 66°C for 60 Minutes. Boil for 60 Minutes

Fermented at 20°C with Wyeast 1028 - London Ale

Recipe Generated with BrewMate

Som alltid, innspill mottas med takk.  :godtoel:

Nu har jeg akkurat tappet min Chiportler, og den lover bra. Kjenner styrke/varmen, uten at det blir altfor mye. Prøvde meg litt fram, men dette er det jeg gjorde:

Alt tilsatt i 19 L sekundær, med noen dagers mellomrom:
Først 40 g fersk rød chili, renset for frø, varmet i ovnen en stund.
5 g chipotle med frø, hakket og kokt
10 g chipotle uten fra, hakket og kokt

Neste gang tror jeg jeg vil bruke kun chipotle, ca 20 g og renset for frø.

Tips:
Selv om du har vasket hendene godt etterpå, IKKE klø deg i øyet med fingre som har tatt i oppskåret chipotle!  :bank2:

Petter F skrev:
Tips:
Selv om du har vasket hendene godt etterpå, IKKE klø deg i øyet med fingre som har tatt i oppskåret chipotle!  :bank2:

Kan signere på den. Det er mye du ikke bør gjøre etter å ha skåret chili. Å ta på seg kontaktlinser kort tid etterpå frarådes, for eksempel.

Venter for øvrig i spenning på hvordan dette blir, har lyst til å lage chiliøl selv i løpet av året.

Som hobbykokk, har jeg nok erfaring med chilli til å vite hva som skjer når man klør seg i ansiktet etter å ha behandlet den. Ikkkkjjje braaaa.

Nuvel. Til brygget mitt. Sjekket SG for ett par dager siden, det var på rundt 1.022, det virker ok. Ølet lukter snadder, smaken er også helt fin.. Men;

Det ser ikke ut som en porter. Dette er selvsagt fordi den største gryta mi er 4 liter (har kjøpt 10 liters nå, og skal mase på samboern min til jeg får oppskalere til 36 liter  :skitbra:). Så det jeg antar har skjedd, eller egentlig vet har skjedd, er at jeg ikke har fått utbytte av min flotte mixpack med 1.5 kg malt i den lille gryta mi. Dette går under bryggetabber og jeg nekter å tømme ut ølet, for jeg tror det blir snadder, selv om det ikke ser veldig porter ut. Fargen minner mer om en brown ale egentlig :p

Nå er det på tide med mer brygging snart, i en litt større gryte :)

Petter F skrev:
Tips:

Det å ta seg en tur på do etter oppkutting av 2-3 habbaneros er heller ikke å anbefalle, heller ikke å tørke bort tårene som kommer etterpå.. engangshansker eller vaske fingrene i sitronsaft gjør det bedre

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

Tilbake
Topp