min første gjærstarter!

Bestemte meg for å gå all in og gjøre alt ordentlig! :)

Tilsatte 100g tørrmalt / spraymalt til 1 liter kokende vann, og kokte i 15min, noe som resulrerte i en OG på ca 1,050.

Renset min 2 liters erlendmeyer kolbe med pbw 25min rens ca og etterpå starsan, ok prosedyre? :)

Sleit med å få igang magnetrøreren min, men fikk den i gang, ser det ut som en ok virvel? :)

Tenkte å la den stå i ca 24-36 timer, helt greit mon tro?

Dette skal brukes i en 25 liters batch, med en OG på ca 1.050-1.060 etter planen. Har det vært lurt å sette den opp engang til med 2 liter / 200g DMS? :)

Gjæren er wlp005 holdbar til 22.feb 2015.

Har ikke fortstått kalkulatorene enda så må nesten spørre følte jeg.

Vedlegg

• received_10152751500605783.jpeg
    received_10152751500605783.jpeg
    100,9 KB · Sett: 42
Bruk en kalkulator for å finne ut av størrelse på starter.

Men at den du satte ga deg 1.050 stusser jeg litt på. Som regel blir det 1.038-40

Vel, brukte ikke digital vekt, brukte vanlig kjøkken fjærvekt som til mel og annet dill, og tipper væsken var varmere enn 20grader dønn da den ble målt (26-28) kanskje :) kan vel forklare noe av den merkelige målingen?

Gå inn på yeastcalculator.com. den er litt enklere å bruke enn mr malty. Putt inn data (sørg for å velge liter og gram først).

Trykk litt og kom tilbake her med det du måtte lure på.

Gå inn på yeastcalculator.com. den er litt enklere å bruke enn mr malty. Putt inn data (sørg for å velge liter og gram først).

Trykk litt og kom tilbake her med det du måtte lure på.

takk for tipset Miguel! Du er en streng men effektiv lærer ;) Ingen spørsmål til den kalkulatoren, den er jo
simpel og grei. :) blir å sette opp en gang nr 2 med 800 ml vørter for å nå målet.

800ml?

Det hørtes lite ut mtp at vi bor langt unna fabrikken. Hvis du lager standard 25l da. Nå ble jeg nysgjerrig.

Eller snakker du om stepping?

800ml?

Det hørtes lite ut mtp at vi bor langt unna fabrikken. Hvis du lager standard 25l da. Nå ble jeg nysgjerrig.

Eller snakker du om stepping?

er nok stepping jeg pekte til der ja, det er alt satt igang en 1 liter starter ala OG 1,040 +/- , men for å oppnå mitt mål på 250 mill + gjærceller må jeg steppe med minst 0.7-0.8 for å treffe litt over målet. :)

Apropo, har lett litt etter oksygenflaske og det som trengs for oksygenering av vørter, tips til hvem som supplerer oss med dette? ser ikke noen som har sett med flaske e.l. noe sted :/

fant denne: http://bryggeland.no/oksygen-sett-regulator-flaske-og-brusesten.html

men burde vel ha noe mer nøyaktig flowmeter for å ikke sløse eller tilføre for mye?

Du kan gå for den bryggeland løsningen og finne flowmeter på ebay. Dette er diskutert kraftig på forumet fra før.

Brukeren Glennrlie er flink til å dokumentere. Finn svarstad bruggerlaug på veven så finner du en howto.

Cellene skal "budde" altså dele seg flere ganger under prosessen. Du kan få en ufullstendig vekst prosess dersom det ikke er nok mat. Du bryter mønsteret til gjæren og lærer den noe annet enn det som er tiltenkt. Den bør få fullføre en ferdig syklus.

Tilbake
Topp