Min første feil, ammehjelp søkes

hei og hopp alle sammen :hadet:

Dette med gjærstarter husker jeg ble en god diskusjon på hjemmebrygge dagen hos nøgne-ø. Kjetil Jikiun mente ganske bestemt at gjærstarter var unødvendig, du risikere bare og få med deg en infeksjon i brygget.  Så lenge gjæren var frisk og du ikke overstiger den anbefalte OG (på Wyeast sine xl pakker 1,060) så holdt det i massevis og tillføye det direkte i vørteren.
Selv har jeg alltid praktisert den metoden for og unngå faren for innfeksjon, og jeg har (bank i bordet) aldri hatt noe problem med utgjæring eller for treig utgjering.
Det eneste han mente var EKSTREMT viktig var og få inn nokk oksigen i vørteren. Så ved høyere OG kjøper jeg meg alltid 2 pakker, dyrere men det bryr jeg meg ikke om for det er jo god øl jeg er ute etter!

Tja. Selv mener jeg at hvis man ikke klarer å unngå infeksjon i starteren sin, så har man såpass problemer med rensing/desinfisering at man vil problemer med ølet sitt også :)

Bruk en erlenmeyerkolbe. Fyll på 100g spraymalt per liter vann. Ta på alufolie over tuten, og kok vørteren i et kvarter. La det så stå og avkjøles, f.eks. til morgenen etter. Det som er oppi kolben, vil være bortimot sterilt i overskuelig tid (sjekk forsøket til Louis Pasteur og den sterile kjøttbuljongen). Når den holder romtemp, letter du bare på alufolien og heller oppi gjæren fra smackpacken.

Hvis dette skaper infeksjonsfare, da blir det vanskelig å brygge øl i det hele tatt :)  (Dette fra en mann som er _fanatisk_ på renhold og desinfisering)

Grunnen til jeg gjør det på denne måten er nettop rensligheten! Jeg tar aldri sjansen på noe. Og jeg syntes det er skummelt og tillføye opp til 1 og 2 liter med en veske som jeg ikke har framstilt av eget korn, for meg virker det da som en stor mulighet for og få usmak i brygget. Men jeg har jo aldri testet det selv, så jeg kan vel egentlig ikke utale meg  før jeg har prøvd med gjærstarter.
Satte en bock øl tidligere i dag og tillsatte 1 pakke gjær, reiser bort til sveits i noen dager mens dette godjør seg i kjelleren. Så når jeg kommer hjem så skal jeg lage et brygg til av samme oppskrift og prøve med 1 liter gjærstarter, så får jeg vel gjøre en vurdering av disse 2 bryggene.

Det viktigste er att du finner en metode som passer for deg, å att du får bra øl.
Selv bruker jeg altid å lage en 2l starter, men lar denne gjære ut på magnetrøreren å setter den kaldt slik att gjæren bunnfeller.
Så heller jeg av overflødig veske, å tilsetter somregel i underkant av 0.5l totalt.

Ja jeg har tenkt litt på den versjonen du bruker. Jeg tror det må bli et tredje brygg av bock brygget mit for og teste ut alle tre versjonene (bare gjærpakka, 1 liter starter med hele suppa, og sist nevnte nedkjøling og helle av vesken på toppen) Så må det bli en blind test av de tre bryggene. Dem som måtte ønske og bli med på blind testen er så klart gjertlig velkommen om dem skulle ønske det  ;D

Du trenger ikke være spesielt bekymret for å tilsette 1 liter med noe som er laget av ekstrakt i stedet for at du har mesket det selv! Hvis du likevel skulle være bekymret, er det bare å gjøre som meg, og helle av væsken før du tilsetter gjæren.

Typisk temp. for rehydrering er rundt 37 °C (en enkel temperatur å huske). Da tar gjæren opp vannet mest effektivt.

Ang. starter: Chris White har uttalt at det alltid er en fordel å lage startere av flytende gjær. Under oppbevaring av gjær, tærer den på energireservene sine. Disse reservene erstattes når man lager starter (i tillegg til formeringen). Og man får som sagt mer gjær. Jeg tror en av de vanligste feilene hjemmebryggere gjør er å bruke for lite gjær. Bevares, man kan få meget godt øl selv om man ikke bruker det som i teorien er rett mengde, men om man ønsker et optimalt resultat og stabli gjæring fra brygg til brygg, er nok gjær veien å gå...

En annen ting å huske på, er at selv om det kanskje er tilstrekkelig med celler i en smackpack til en moderat ale hvis pakken kommer blodfersk rett fra fabrikken, så er det slett ikke alle de cellene som er i live etter en lang og varm transport i container over Atlanterhavet.

Her i Norge får vi gjær som allerede er sliten. Den trenger litt assistanse.

Brukte fransk gjær Safale, så regner med at den ikke har tatt en linie tur over havet og tilbake igjen :)
Vi får se hva som skjer, det plopper friskt hjemme :)

Hvem er forresten Chris White, et orakel innen øl? (wikiepedia kom opp med en saksofonist)

Madsun

Neida, nå snakket jeg om flytende gjær fra Wyeast eller White Labs.

Chris White er en av grunnleggerne av White Labs.

White Labs ja..får merke meg det navnet, er denne gjæren så god at annen gjær blir poengløs?
Noen som har bestillt direkte fra White Labs, eller går det via et agentur?

Madsun

Selv bruker jeg Wyeast, synes det er greit å få bekreftelse på at gjæren er i live når posen blåser seg opp. Spesielt når vi ikke alltid vet hvor god form gjæren er i etter frakt, som sagt.

madsun skrev:
White Labs ja..får merke meg det navnet, er denne gjæren så god at annen gjær blir poengløs?
Noen som har bestillt direkte fra White Labs, eller går det via et agentur?

Generelt er både White Labs og Wyeast solide leverandører av gjær, med godt og tildels overlappende utvalg. Den viktigste forskjellen er pakningene, der White Labs leverer et rør med flytende gjær, mens Wyeast har en litt spesiell løsning med "smack pack". Dette er pakker med flytende gjær og en liten pose med gjærnæring, som fungerer som en liten gjærstarter etter at du knuser posen med gjærnæring. Det ligner litt på måten isposer fungerer.

Wyeast har en video her: http://www.wyeastlab.com/hb_smackpack.cfm
Det vanligste er å bestille fra en forhandler i Norge, og det virker som de fleste norske forhandlerne tar inn Wyeast.

Maltbua har White Labs-gjær. Jeg bruker White Labs selv. Mest fordi jeg da ofte får levert rett på døra av Rune på Maltbua, og fordi jeg vil støtte en "lokal" forhandler (Voss er i det minste nærmere Bergen enn Høylandet og Lillestrøm...). Joques har et poeng hva gjærens helse angår. Turen over dammen er lang, men produsentet pakker i det minste gjæren med is når den sendes. Om man skal bruke Wyeast eller White Labs, er dog egentlig hip som happ. Wyeast-pakkene vil ikke inneholde flere levende celler enn rørene til White Labs, men de hvor fort de blåser seg opp vil gi en pekepinn på hvor frisk gjæren er. I en starter vil dog all gjær ta opp næringsstoffer, så resultatet etter starter vil være det samme.

Øistein C skrev:
hei og hopp alle sammen :hadet:

Dette med gjærstarter husker jeg ble en god diskusjon på hjemmebrygge dagen hos nøgne-ø. Kjetil Jikiun mente ganske bestemt at gjærstarter var unødvendig, du risikere bare og få med deg en infeksjon i brygget.

Dette er ganske oppsiktsvekkende. Alt jeg har lest i forskjellige bøker og på forskjellige internettforum, hørt på bryggepodcasts og lest på Brew Your Own magazine anbefaler å lage en gjærstarter, og jeg har aldri hørt det nevnt at det skal kunne gi noen ekstra infeksjonsfare. Som Joques sier, hvis man har ambisjoner om å lage et infeksjonsfritt brygg må man da kunne klare å holde en starter steril..

Han mente ikke at man skulle unngå starter til en vær tid, men for småskala bryggere som meg selv 20-25 liters klassen, så var dette en unødvendig rissiko og ta. Men da var forrutsetningen att du hadde fersk gjær maks 2 uker som han sa.
Men som sagt pleier jeg som oftes og tilsette 2pakker med gjær på de litt sterkere bryggene mine og får alltid en god og fin utgjering, smaken er heller ikke noe og klage på :biersmile:
Men jeg må jo for all del prøve med en god gjærstarter for og se om det blir noe forskjeld på brygga mine, har bare vært veldig usikker på tillsetingen av vørteren som følger med starteren, men det er jo ingen problem så lenge det blir kjølt ned og helt av. Men da må jeg spørre, er det på denne måten dere fleste lager og stareren? er det ingen som heller oppi hele suppa?

Jeg har foreløpig bare pitcha hele suppa.

Dersom man kjøler ned for så å helle av suppa, bør gjærslurryen få stå i romtemperatur noen timer før man pitcher, eller kan den pitches kald? Jeg mener å ha lest at starteren bør ha samme temperatur som du planlegger å gjennomføre gjæringen på.

Det er bare forskjellige metoder man kan bruke. Selv kjøler jeg ned, heller av og pitcher den kjøleskapkalde gjæren rett i vørteren. Så lenge gjæren går fra kaldt til varmere, har iallfall ikke jeg noen problemer. Det er verre å pitche varm gjær oppi kald vørter, har jeg hørt.

Om man bør helle hele starteren i brygget avhanger av starterens størrelse og hva slags øl man skal lage. Om starteren er så stor at den vil tynne ut ølet, bør man definitivt dekantere. Til lagere bruker man gjerne store startere som produseres ved romtemperatur. Disse vil da inneholde såpass mye uønsket smak at det definitivt er en fordel å dekantere. Jeg heller alltid av mesteparten av "starterølet" og lar det bare være nok væske igjen i kolben til at jeg akkurat får løst opp gjæren i bunnen.

ja så man kan la lager gjæra stå og godjøre seg i rom temp for så og helle det oppi vørteren med korekt temperatur. Men hva med spraymalten man bruker, hvis jeg for eks. skal lage et mørkt brygg, da bør det vel tillsettes en spraymalt av mørkere sort, eller avgir dette så liten preg på gjæren at det ikke er noe påeng.

Tilbake
Topp