Meskekar og giftstoffer

Såvidt jeg vet er den helt grei å bruke. Bruker selv denne som kokekar. Husker ikke helt hva plasttypen heter men denne skal vare "godkjent"

Den fungerer veldig bra til meske- og kokekar. Den er av type PP, så den tåler høye temperaturer.

Det er vel særlig PVC som har et dårlig rykte.  :(
Tungmetallene kadmium og bly ble tidligere brukt uten restriksjoner både som stabilisatorer og i pigmenter. Dette er på vei til å fases ut i de fleste land, ihvertfall cadmium. PVC inneholder også myknere (Ftalater). Disse er nok ikke spesielt sunne, men mengdene som avgis til vørteren iløpet av den tiden meskingen tar, er nok ikke svimlende.

Langt verre er det nok med alle giftstoffene GJÆREN produserer! Men siden dette skjer naturlig høres det jo ikke så skummelt ut.  :jaha:

Mens jeg skrev dette kom opplysningen om at det dreier seg om polypropylen (PP). Mesk du trygt.  ;)
Harald

Bård S skrev:
Noen som har testet disse som gjæringskar?

Ja, brukar berre slike. Perfekt til 40-50 liter.

LABB eller Champion. "En sunn hund gir mer" Eller "I samarbeid med Norske hester" :ilike:

Vedlegg

• IMG_0062.JPG
    IMG_0062.JPG
    1,3 MB · Sett: 204
Hvor ripefaste er disse i forhold til f.eks europris bøttene?, ser for meg at disse kanskje er stødigere for å montere kran?
Finnes de i mindre utgaver også?

neslekkim skrev:
Hvor ripefaste er disse i forhold til f.eks Europris bøttene?, ser for meg at disse kanskje er stødigere for å montere kran?
FK har 2 størrelser. En på 60 liter og en mindre som kunne være på rundt 20 - 30 liter. Jeg kjøpte kunn den store for å slippe 2 dunker til gjæring.

Jeg har akkurat (5 minutter siden) vært på FK i Bergen og kjøpt 3 stk 60liter bøtter, den minste varianten de hadde var 20liter.

neslekkim skrev:
Hvor ripefaste er disse i forhold til f.eks Europris bøttene?, ser for meg at disse kanskje er stødigere for å montere kran?

Dei er eigentleg litt mjuke, men det går fint med kran osv. Vaskar dei med lut og varmt vann og struk dei på innsida med vaskehanske på. Litt for store til oppvaskemaskin desverre.

Harald skrev:
Det er vel særlig PVC som har et dårlig rykte.  :(
Tungmetallene kadmium og bly ble tidligere brukt uten restriksjoner både som stabilisatorer og i pigmenter. Dette er på vei til å fases ut i de fleste land, ihvertfall cadmium. PVC inneholder også myknere (Ftalater). Disse er nok ikke spesielt sunne, men mengdene som avgis til vørteren iløpet av den tiden meskingen tar, er nok ikke svimlende.

Langt verre er det nok med alle giftstoffene GJÆREN produserer! Men siden dette skjer naturlig høres det jo ikke så skummelt ut.  :jaha:

Mens jeg skrev dette kom opplysningen om at det dreier seg om polypropylen (PP). Mesk du trygt.  ;)
Harald

Her i huset pleide vi å ha ei vannseng, men siden dinosaurene døde ut har den blitt kastet ut. Jeg har i min besittelse et varmeteppe med termostatføler i plastikk. Jeg går ut i fra at det er PVC det dreier seg om, er det noen risiko knyttet til å ha denne dyppet nede i brygget (både helse- og smaksmessig)? Den er ca én cm i diameter, og det er snakk om en 30-litersdunk.

Espen Unnvik skrev:
Jeg isolerer kokekar og mesketank med disse:

http://www.Biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbehor/Lyddemper/Lyddempingsplate/
Legger da to lag, klister mot klister, slik at dempeplatene blir som en form uten på mesketanken.
Lagene legges overlappende slik at det henger greit sammen.
Bruker armert tape for å sikre at det henger sammen.
Når det gjøres på den måten kan isolasjonen lett taes av meskatanken og kan også lett taes på igjen.

Kan du fortelle litt mer om hvordan du benytter det som meskekar? Har du f.eks tilkoblet varmekilde? Hvordan isolerer du toppen/lokket?

Yngve J skrev:
Espen Unnvik skrev:
Jeg isolerer kokekar og mesketank med disse:

http://www.Biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbehor/Lyddemper/Lyddempingsplate/
Legger da to lag, klister mot klister, slik at dempeplatene blir som en form uten på mesketanken.
Lagene legges overlappende slik at det henger greit sammen.
Bruker armert tape for å sikre at det henger sammen.
Når det gjøres på den måten kan isolasjonen lett taes av meskatanken og kan også lett taes på igjen.

Kan du fortelle litt mer om hvordan du benytter det som meskekar? Har du f.eks tilkoblet varmekilde? Hvordan isolerer du toppen/lokket?

Dette er første gangen jeg skal benytte 60liter, har tidligere benyttet gjæringsbøtter på 20liter.
Lokket har da blitt isolert ved å klistre lyddempingsplate rett på lokket.

Ingen varmekilde, temperaturen holder seg uansett ganske stabil.

Tilbake
Topp