Meskekar: Isolere eller fyres opp med gass

Hei..

Er litt i tvil om jeg skal isolere meskekaret ved å skummlegge mellomrummet mellom tankene (ca 3cm), eller om jeg skal lage det slik at jeg kan varme det opp unnenifra med gass.

Tenkte da at jeg kunne justere mesketemperaturen ved å varme det opp under mens jeg rører rundt.

Har noen tips ang. dette?

Legger ved bilde av tanken.

Mvh Ramsvatn

Vedlegg

• DSC_0105.JPG
    DSC_0105.JPG
    202,4 KB · Sett: 365
Det spørs litt hvordan du tenkte å meske: ettstegs eller flerstegs. Er det ettstegsmesking du sikter til, så er det like greit å bare isolere meskekaret slik at temperaturen holder seg stabilt under hele meskingen. Men hvis du vil kjøre god gammeldags tysk flerstegsmesking, så kan man fyre under kjelen og røre, for å kontrollere og øke temperaturen underveis. Jeg har selv kommet til konklusjonen at det går fint å drive med ettstegsmesking: mindre styr, og det går fortere. :)

Vet ikke hvor lett det vil være å konrollere en god mesketemperatur ved å varme selve mekekjelen med gass, vil bli mye røring å vanskelig å måle en jevn temp på mesket mens varmingen pågår.
Ville nokk heller gått for RIMS/HERMS system, eller bare tilsette varmt vann for å oppnå rett temp.

Jeg har isolert meskekaret.
Forrige brygg ble utilsiktet stegmesket.
Etter en halv time sjekket jeg temperaturen og den var på 58 grader.
Karet var så fullt at jeg ikke kunne fylle på mer vann for å varme opp.
Løsningen ble å tappe av 4 liter væske i en kjele,
varme det på komfyren, for så å helle det tilbake i meskekaret.
Rørte rundt, sjekket temperaturen og gjentok prosedyren til jeg hadde 66 grader.
Lot mesken deretter stå en halv time til og skyllet ut på 80 grader.

Det er sikkert lettvint å styre temperaturen med RIMS,
men det enkle fungerer det og.

Egil B.

Tilbake
Topp