Meskefeil

Signal

Norbrygg-medlem
Vi lager en kölsch etter Gahrs oppskrift. Hadde 20 min kontra 15 i oppskrift på innmesk (55 grader). Regner med at det spiller liten rolle. Hovedmesk pågår nå, og vi har klart i varme for mye, til 76-77 grader. Det er utmesk temp. Blir dette noe eller kan vi kaste og starte på nytt?

Vi hadde i et par liter kalt vann og traff 66-67 grader. Hadde stått 20-30 min på 77.
Målte pre-boil sg på 1041 (justert for temp) og ferdig sg skal være 1046-1049. Skal koke av en del, så satser på at og blir ok. Mulig resultatet blir søtt, men det finner vi ut om en måneds tid. :)

OG ble faktisk 1052, og litt lavt volum. Tilsatte 2 liter vann og OG havnet på ca 1047. Det er rimelig perfekt i forhold til oppskriften. Forstå det den som kan. :D
Bøtta står nå på 18,5 grader i gjæringsskapet. Håper bare den gjærer godt ut og ikke blir for søt. Utrolig at OG ikke ble 1030 eller noe. :rolleyes:

Om du holder protein steget for lenge så bryter du ned protein/sukkerartene for mye, 5 min ekstra er nok ikke kritisk, men tipper du får god utgjæring. De proteiner som skal lage skum kan også påvirkes negativt.

Tja leste ikke alt med en gang. Mesking på 77 gr har motsatt effekt, at enzymene lager kompliserte forbindelser som gjæren ikke spiser. Hvem vet kanskje du har funnet en ny gullkombo ;-)

Jo-jo mesking som gir super nam-nam øl? Da hadde vel noen andre funnet det opp for lenge siden. Det står nå i alle fall til gjæring (for science?). Starteren var ferdig gjæret i går, og hadde stått i kjøleskapet over natta. Synd å måtte mate den en uke til for å finne ny bryggedag. Kveldene strekker ikke til for sånt, desverre.
At OG faktisk traff synes jeg er merkelig. Merkelig, men bra! :)
Det vi har lært er:
1. Ikke prøv med "stegmesking" med BIAB på gass.
2. Meskepose i nylon stoff kan smelte når du bruker gass
3. Paroc (samme som Rockwool) brenner ikke! (Heldigvis)
4. Varm meskevann til ca 70 grader, ta av varmen, ha i meskepose og malt, isoler og rør og mål innimellom. Ta av vørter og varm for å tilsette i mesken for å øke temperatur, selv på utmesk.

He he, høres ut som du hadde en artig bryggedag. At du treffer 100% på jo jo mesken skal vel godt gjøres, tenkte du trengte litt motivasjon ;-) du mister det viktigste steget hvor alfa og beta amylasen kutter ned stivelsen i passe biter, eller er veldig kort innom. Dagens malt er modifisert og veldig villig, så du har nok fått med noe. Blir nok bedre enn du tror. Spent på utgjæringen din, del gjerne. En god starter kan rette opp mang en feil også.

Starteren skal være passe til vørteren. Brukt utregningene som ligger i medlemsdelen, og er kanskje litt over på antall gjærceller, men det kan ikke være mye.
Litt stress og slurv på slutten av bryggingen gjør at dette ble litt mer kaos enn kos. Blir spennende å se hvordan det bærer i vei.

Jeg regner alltid 20% overpitch på disse kalkulatorene. Jeg vil være sikker på å få nok, ikke så farlig med litt for mye. For lite er værre. Utregningen er et pekepinn på hvor mye du kan få under riktige forhold, men det skjer stort sett alltid noe som blir annerledes. Et godt råd er og så å pitche på et par grader lavere enn gjærings temp. Altså at vørter og starter holder 18gr om du skal gjære på 20 gr.

Og i dag har jeg målt SG og stukket om til nytt kar. Tror du ikke den var kommet til 1012, som passer bra siden oppskriften sier 1008-1012! Skjønner ikke at det er mulig! :) :)

Første smak etter 10 dager til karbonering.
Lukter litt svovel.
Greit skum sim henger i siden på glasset.
Lys farge, strågul, nesten helt klar, resten legger seg nok ved ytterligere lagring.
Tynn smak med lav bitterhet. Hadde ønsket det var mer maltsmak. God balanse på sødme. Passe bitterhet i ettersmaken.

Er det normalt at kölsch er så lyst og tynt i smaken?

Tilbake
Topp