mekanisk whirlpool med kjøling, hva heter delene jeg mangler?

etter å ha lest en del diskusjon rundt viktigheten av hurtig nedkjøling av vørter etter kok, bestemte jeg meg for at jeg skulle lage en mekanisk whirlpool med kjøling. Jeg har allerede en platekjøler, og hadde også en del biter til overs, så det eneste jeg egentlig manglet var en pumpe og noen få koblinger.

Men se på dette bildet:
IMG_20140225_192041587.jpg

(edit: hvis ikke bildet vises, prøv denne linken: https://www.dropbox.com/s/5lxrk1lylqizdp6/IMG_20140225_192041587.jpg)
De bordgjennomføringene er ganske lange. Nå skal de bare gjennom en labb-dunk, ikke en kjøleboks, er lengden her et problem? Trenger jeg pakninger for at det skal bli tett?
De hvite slangeniplene av plast, vil de gi usmak?

På innsiden av gryten vil jeg trenge å lage en liten forlenger for å få ut det som ligger nederst i bunnen, og i toppen vil jeg gjerne styre retningen så vørteren begynner å snurre. Men hvordan? Gjerne med varer fra Biltema, for jeg skal likevel dit i kveld! EDIT: (kanskje ikke i kveld, men i hvertfall snart!)

leander skrev:
Jeg ville heller bekymra meg for manglende food gradeutstyr enn litt treig kjøling.

Med unntak av kobber-manifolden i meskedunken (som ikke bekymrer meg), er alt i oppsettet mitt så langt food grade.

Hvis noe av det utstyret jeg tenker å bruke her ikke er forsvarlig, så vær gjerne mer konkret...

SølveB skrev:
I tillegg trur eg ikkje du vil klare noko særlig whirlpool med den pumpa.

Det gjenstår å se, ikke umulig at jeg må til med en kraftigere en. Hvor mange liter pr minutt er nødvendig i en 50L koker for å få grei whirlpool?

Hvis den pumpa der er lik som den brune jeg hadde (ser helt lik ut) så holdt den ikke til whirpool i 40-50 liter.. Jeg kjøpte chugger pumpe isteden, og den funker bra :)

Og angående div koblinger, så er det nesten billigere å kjøpe rustfritt på ebay enn messing fra Biltema..
dailyappliance2010 heter ebay-selgeren du burde sjekke ut :)

Løver skrev:
Hvis den pumpa der er lik som den brune jeg hadde (ser helt lik ut) så holdt den ikke til whirpool i 40-50 liter.. Jeg kjøpte chugger pumpe isteden, og den funker bra :)

Og angående div koblinger, så er det nesten billigere å kjøpe rustfritt på ebay enn messing fra Biltema..
dailyappliance2010 heter ebay-selgeren du burde sjekke ut :)

Da bruker jeg heller denne pumpa til sirkulasjon i HLT, det bør den være stor nok til! Jeg mener jeg leste her på forumet at noen brukte en av disse til whirlpool, men mulig jeg husker feil...

Hvor mange L/time har den pumpa du bruker nå?

Mulig jeg like godt kan kjøpe koblinger fra ebay, men jeg må likevel vite hva jeg leter etter...

Dere som har gjort liknende før, hva bruker dere inni gryta? Og er det noe problem å bruke de bordgjennomføringene jeg allerede har? Er messing trygt??

Hvis det er den klassiske 12v kinapumpa det er snakk om her så kan jeg bekrefte at den ikke holder til whirlpool, sånn passe greit med vann men når den skal dytte gjennom vørter med humle så er det ikke rare sakene.

I mangel av en større pumpe så gjorde jeg slik iom at jeg hadde en ekstra liggende. Det ga litt mer trøkk:

qyzy2a4y.jpg

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Vil det si at med to pumper i serie så holder det til whirlpool? Ja, det er nok snakk om den klassiske kinapumpa :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

AMelbye skrev:
Vil det si at med to pumper i serie så holder det til whirlpool? Ja, det er nok snakk om den klassiske kinapumpa :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Det burde jeg jo ha skrevet. Hadde nok heller gått for en større pumpe. Hvis du har to pumper så hjelper det jo på, men kunne fortsatt vært saftigere.

Hvor tykke slanger bør jeg bruke? På ebay finner jeg opp til 14mm indre diameter.

Jeg kommer nok til å kjøre 3/4'' hele veien, da det også er dette på platekjøleren.

Jeg vurderer også å bruke samme pumpe til herms, og da dukker det opp et par nye spørsmål:
1. På ebay er det et virrvarr med hurtigkoblinger, men det meste er dyrt, og jeg skjønner ikke helt hva som passer med hva. Hva finnes av gode og rimelige hurtigkoblinger for 3/4''?

2. På HERMS er det kanskje et poeng å ikke ha alt for tykke slanger, for å redusere dead space. Hvis man skal lage et system som er rakst nok til å heve temp til mashout i en 80L mesketank innen rimelig tid, hvor tykke slanger trengs? Bør jeg gå for 14mm slanger og 3/4 koblinger her også mtp hastighet, eller bør jeg gå ned på diameter for å minske dead space?

AMelbye skrev:
Hvor tykke slanger bør jeg bruke? På ebay finner jeg opp til 14mm indre diameter.

Jeg kommer nok til å kjøre 3/4'' hele veien, da det også er dette på platekjøleren.

Jeg vurderer også å bruke samme pumpe til herms, og da dukker det opp et par nye spørsmål:
1. På ebay er det et virrvarr med hurtigkoblinger, men det meste er dyrt, og jeg skjønner ikke helt hva som passer med hva. Hva finnes av gode og rimelige hurtigkoblinger for 3/4''?

2. På HERMS er det kanskje et poeng å ikke ha alt for tykke slanger, for å redusere dead space. Hvis man skal lage et system som er rakst nok til å heve temp til mashout i en 80L mesketank innen rimelig tid, hvor tykke slanger trengs? Bør jeg gå for 14mm slanger og 3/4 koblinger her også mtp hastighet, eller bør jeg gå ned på diameter for å minske dead space?

Hvis du er lur med hvor du setter en dump-ventil så får du ut det meste ut av slangene og hermsen som du kan helle over i kokekjelen.

Jeg tror ikke at det er nødvendig med mer enn 1/2". Og hvis du kjører vannet fra HLT gjennom varmeveksleren så får du 0 deadspace for vørteren der. Kun vann som ligger igjen til slutt ;)

Bjarte H skrev:
Jeg tror ikke at det er nødvendig med mer enn 1/2".

Snakker du her om indre diameter på slangen?

Bjarte H skrev:
Og hvis du kjører vannet fra HLT gjennom varmeveksleren så får du 0 deadspace for vørteren der. Kun vann som ligger igjen til slutt ;)
Planen er å kjøre noen liter fra HLT gjennom varmeveksleren til slutt ja, men i forhold til væskeberegninger er det vel fremdeles dead space, all den tid dette er vørter som til enhver tid ikke er i kontakt med malten?

Jeg bruker samme pumpa,, og kan hvertfall bekrefte at den lager en fin humlehaug ved whirlpool. Av praktiske årsaker strupet jeg den ned til 1/2". Jeg har normalt ca 26 liter igjen etter kok, men tror nok den klarer å lage en grei whirlpool på dobbel mengde.

Vedlegg

• image.jpg
    image.jpg
    1,2 MB · Sett: 102
Tilbake
Topp