Meget lav mesketemperatur

Jørn Hammerud

Norbrygg-medlem
Jeg har forsøkt BIAB for andre gang i kveld, og første gang i ny kjele som rommer hele greia. Jeg varmet opp vann til 68 grader og isolerte med et liggeunderlag. Det tok ikke lang tid før temperaturen på mesken var 66, så 62, og mot slutten av de 90 minuttene tror jeg jaggu det sto 52 grader på gradestokken.

Hva risikerer jeg med dette?

Nemlig.. jaja, glir vel ned :)
Noen andre som brygger BIAB som har noen gode forslag til hva jeg bør gjøre? Starte med varmere vann?

Takk for svar, Magne! :)

Start ikke med varmere vann. Da får du søtt øl. Du har valget mellom bedre isolering, og temperaturjustering ved oppvarming. Enten med pid-styring, eller slå på varmen litt nå og da under meskingen. Høy temperatur tar knekken på ensymene i mesken..

Takk igjen :)
Jeg vil nødig la kjelen stå på plata med et liggeunderlag rundt seg. Ser for meg at det kan bli kjipere enn vørter på komfyren.
Jeg har heller ikke noen form for pid.
Får prøve meg litt med bedre liggeunderlag, kanskje flere lag, og en del gaffa som holder det hele på plass, muligens?

Varm opp forsiktig underveis mens du rører om. Ikke kontinuerlig, men når du ser temperaturen har kommet under et eller annet nivå, f.eks. 64 grader. Og varm gjerne opp til 70 grader + etter 60 minutter.

Men da altså uten f eks liggeunderlag rundt..?
For det jeg har gjort noen ganger før (ekstrakt + minimesk) er å ha kjelen på plata under hele mesken, med plata enten av eller på lav watt, og så gitt på litt dersom temp-en synker. Kanskje jeg bare skal fortsette med det?  :jaha:

Etter 90 minutter tok jeg av isolasjonen og satte kjelen tilbake på plata og varme opp til 78 grader.

Takk for svar, Kjetil. :)

Du kan vel ha isolasjonen på om du bare passer på at temperaturen ikke blir for høy, og at isolasjonen ikke glir ned på platen. Poenget her er jo å sikre riktig temperaturområde, og da vil det kreve mer varme, og mer omrøring, dersom du har mindre isolasjon.

Jeg pakker inn min BB30 i flere ulltepper, og klarer å holde tempen noenlunde stabil. Om du likevel har kjelen bort fra varmen, hvorfor ikke teste noe slikt? :)

Hvis du skjærer til liggeunderlaget slik at det passer og evt teiper med gaffa, så tror jeg ikke det er noe problem å ha den på platen. Har sett mange oppsett som bruker det. :)

Flott med så mange aktive og god hjelpere på en fredags kveld!  :amen:

Da har jeg fått noen gode tips til neste brygg. Da blir det vel to julebrygg i år. Ut å kjøpe flere flasker, skjønner jeg :)

Tusen takk!

Bruker selv 3 lag med liggeunderalag fra XXL (billigste sort) holdt sammen med gaffa.. Har ikke noe problem med å holde temp i 60 min. Under meskingen har jeg ikke kjelen på plata men på kjøkkenbenken med liggeunderlag under kjelen også.

Vedlegg

• Meske_edited-1.JPG
    Meske_edited-1.JPG
    932,1 KB · Sett: 457
Jørn Hammerud skrev:
Akkurat. Men da har du selvsagt en annen kjele som du varmer vann/malt i? Det du har bilde av er kun meskekar, eller?

Det er meskekaret. Varmer vannet i den og tilsetter malt :)

Høres merkelig ut. Hvor stor kjele snakker vi om? Brygger BIAB selv og ofte utendørs. Senest forrige lørdag og i en 50L kjele med ett ligge underlag rundt og en gammel fjellduk (tynn type) minker det sjelden mer 1 grad. I en 7L kjele som jeg brukte til små testbatcher derimot har jeg mistet mange grader på en time.

Ok, takk for oppklaring, doktor :)

En 30 liters kjele.
Men nå er jeg ferdig, og jeg fikk 21 liter med OG = 60. Starta vel med 26 liter vann, og så ble det jo litt tilsatt da jeg skylte humleposene, kanskje 2-3 liter eller så.
Faktisk høyere OG enn beercalc spådde. Så jeg skjønner ingenting. Men samma det når det funker. :D

Jørn Hammerud skrev:
Ok, takk for oppklaring, doktor :)

En 30 liters kjele.
Men nå er jeg ferdig, og jeg fikk 21 liter med OG = 60. Starta vel med 26 liter vann, og så ble det jo litt tilsatt da jeg skylte humleposene, kanskje 2-3 liter eller så.
Faktisk høyere OG enn beercalc spådde. Så jeg skjønner ingenting. Men samma det når det funker. :D
Beercalc og andre bryggeprogram er avhengig av utstyrsprofil bl.a. For å beregne nøyaktig....
Bra du ordnet opp, og mye info her. Trenger du mer er mye beskrevet tidligere, og finner du ikke så spør. Sjekk bildekategorien også, mye fine oppsett der.

Jeg bruker ett lag med 3mm Depronplate fra Megaflis rundt kjelen for å redusere oppkokstiden og mener det fungerer rimelig bra.
Temp område er oppgitt fra -60C til +70C men den tåler helt fint koketemp (og vel så det). Har ikke opplevd artige lukter eller deformasjon/smelting, den grenser 4 cm fra platetoppen (induksjon 2kW).

Tekniska data
Materiell: Skummet polystyrol
Varmetap 0,035 W/mC
Temperaturområde: -60-+70°C
Antennelsespunkt: 355°C

Tilbake
Topp