Joda, foreløpig svært lovende. Det ble 22 l dobbel ipa med en OG på 1096, FG 1019. Gristen bestod av pale-, münchener-, hvete- og lys caramellmalt, med en kg. lys spraymalt i gryta. Utbyttet var litt lavere enn jeg er vant til. Jeg brukte (så vidt jeg husker) 50 g Cascade (6,5%AA) i mesken. Mash hopping var helt uproblematisk, tror ikke det var grunnen til det lave utbyttet. Det luktet lett humle av den søte vørteren under silingen. Brukte Northern Brewer (9,6%AA) til FWH, husker ikke helt hvor mye i farten, tror det var 50 g. Tilsatte nok Northern Brewer ved oppkok til at det teoretisk sett skulle gi rundt 190 IBU, det reelle tallet er sannsynligvis mye lavere. Humlet ved 30 min. (Cascade og Northern Brewer), 15 og 5 min. (Cascade), til sammen 60 g humle i hver omgang. Brukte 60 g Cascade som tørrhumle i to uker under sekundærgjæringen. Gjæren var Wyeast 1056. All Cascade jeg brukte var i blomsterform, Northern Brewer var pellets. Ølet gikk på flaske den 22 des. Det har godt med kullsyre og humlen slår i mot en når det sjenkes i glasset. Det er drikkbart allerede, men er selvsagt fortsatt svært rått, kommer ikke til å sende det til NM i år, i alle fall. Men jeg mener bestemt det kommer til å bli bra.
Jeg tror jeg vil eksperimentere mer med ulike former for humling, men kanskje det vil være en ide å bruke en metode av gangen, og kanskje gjøre det i litt svakere øl, så man lettere merker hva hver enkelt metode faktisk tilfører. Det eneste jeg kan si om den doble ipa-en er i grunnen at den inneholder masse humle... Moro var det lell, som det alltid er når man brygger.
Håper du ble opplyst av dette...
Gahr