Mash- og first wort hopping

Gahr

Norbrygg-medlem
Davs, alle bryggere,

Går og tenker på å brygge en skikkelig humlebombe for tiden. Ser for meg en imperial/dobbel ipa, hvor jeg tilsetter humle på de fleste tenkelige måter. Er det i den forbindelse noen som har tips og innspill å komme med ang. mash hopping og first wort hopping? Er det noen ting man bør være spesielt obs på ved slik praksis?

Mvh. Gahr Smith-Gahrsen

Det blir vel en del humle i den da :)  Tror at det man må være mest forsiktig med er det å tilsette humle til ferskøl. Bruk ellers en percolator med masse humleblomst, den blir go'!

Joda, foreløpig svært lovende. Det ble 22 l dobbel ipa med en OG på 1096, FG 1019. Gristen bestod av pale-, münchener-, hvete- og lys caramellmalt, med en kg. lys spraymalt i gryta. Utbyttet var litt lavere enn jeg er vant til. Jeg brukte (så vidt jeg husker) 50 g Cascade (6,5%AA) i mesken. Mash hopping var helt uproblematisk, tror ikke det var grunnen til det lave utbyttet. Det luktet lett humle av den søte vørteren under silingen. Brukte Northern Brewer (9,6%AA) til FWH, husker ikke helt hvor mye i farten, tror det var 50 g. Tilsatte nok Northern Brewer ved oppkok til at det teoretisk sett skulle gi rundt 190 IBU, det reelle tallet er sannsynligvis mye lavere. Humlet ved 30 min. (Cascade og Northern Brewer), 15 og 5 min. (Cascade), til sammen 60 g humle i hver omgang. Brukte 60 g Cascade som tørrhumle i to uker under sekundærgjæringen. Gjæren var Wyeast 1056. All Cascade jeg brukte var i blomsterform, Northern Brewer var pellets. Ølet gikk på flaske den 22 des. Det har godt med kullsyre og humlen slår i mot en når det sjenkes i glasset. Det er drikkbart allerede, men er selvsagt fortsatt svært rått, kommer ikke til å sende det til NM i år, i alle fall. Men jeg mener bestemt det kommer til å bli bra.

Jeg tror jeg vil eksperimentere mer med ulike former for humling, men kanskje det vil være en ide å bruke en metode av gangen, og kanskje gjøre det i litt svakere øl, så man lettere merker hva hver enkelt metode faktisk tilfører. Det eneste jeg kan si om den doble ipa-en er i grunnen at den inneholder masse humle... Moro var det lell, som det alltid er når man brygger.

Håper du ble opplyst av dette...

Gahr

Hei! Jamen ble jeg opplyst :).
Skal snart brygge en IPA også, da kommer vi til å bruke en sånn humlepercolator. Den har vi hatt lenge, vi har bare ikke brukt den ennå. Satser på en British pale ale fra gamletiden. Og her på mikro'n blir det også mer percolatorhumling. Har humlet en pils med saaz forleden, og dagens steamer får ta en gjennomgang med percolatoren også. Da blir det litt mere blomsterduft her inne :).

Eduard,

Hvor mange gram humle bruker dere i perkulatoren på OMB for å få merkbar humlearoma? Dvs gram per liter.

Richard

Jeg fyller den helt eller nesten helt opp. Ved bruk av perkulator kommer ikke doseringen så nøye, det er viktigere at den er godt fylt. Når jeg fyller opp perkulatoren så er det snakk om ca. 2,5 kg humle(-blomst). Dvs at størrelsen på perkulatoren gjerne må være tilpasset vanlig bryggstørrelse.

Vørteren går rett fra kokekjelen og inn i perkissen, så videre til kjøleren... Så svaret er NEI :)

Richard

Ah, skjønner! Men da blir det jo omtrent tilsvarende som å tilsette humle i kjelen under kjøling, da :)

Ja nesten, men det er jo litt morsommere å pumpe vørteren gjennom en beholder stappfull med humleblomster. Videre så blir jo vørteren bråkjølt like etter, slik at du kun får med aroma og ikke bitterstoffer.

Richard

Ei heller kan jeg koble perkolatoren etter kjøleren. Det ville kreve en betydelig ombygging :).
Du vil nok smake det på nest-nest-neste pilsbrygg Joakim :p

Hei Eduard, tenkt noe på å bygge en "Randall" på OMB? Altså en humlebeholder som det ferdige øles går igjennom på veien fra lagringstanken til tappekranen? :)

Der har du den, ja! Haha, hadde aldri sett bilde av den før, det ser jo helt sykt ut! Men ja, jeg tipper det blir vask og humlebytte hver kveld. Litt av en gimmick, kan du si!

...må du ikke avsløre hemmeligheten hans nå, da ;o)  Men det er vel litt for kort tid igjen til  at noen andre skal komme ham i forkjøpet...

Tilbake
Topp