Maltmølle ønskes kjøpt!

Noe sier meg at det er et misforhold mellom tilbud og etterspørsel her? Er det noen i Oslo-området som vil være med og spleise på en mobil valsemølle? Det skal være det beste, sies det - men det er en ganske stiv investering.

Ikke dumt med mobil valsemølle, men jeg har lyst til å poengtere at man ikke absolutt MÅ gå for det aller, aller beste. En valsemølle er antagelig bedre enn en skivemølle, men en skivemølle a la Corona-møllen fungerer også glimrende. Den maler malten helt OK og det er det den skal gjøre.

No offence, folk må få styre akkurat som de vil, men jeg synes jeg merker en tendens til at man hiver tusenlapper unødvendig ut av vinduet. Det vil ofte bli slik når man får dilla på en helt altoppslukende hobby, jeg er klar over det, men det er adskillig billigere å styre seg litt, og jeg tror man kan få like gode resultater om man legger seg litt lavere en absolutt top-of-the-line. Jeg ville f.eks ikke kjøpt et digitalt termometer til 3 lapper når et gammeldags glasstermometer fra farvehandelen til 29 kroner gjør samme jobben på samme tid.

Noen ganger er kun det beste godt nok, og andre ganger er det beste det godes fiende. Jeg har også fått, og motstått -  en trang til å kjøpe en grisedyr infrarød termometer-pistol fra RayTek, etter å ha sett Heston Blumenthal lage pizza. Men her er det altså bare om å gjøre å få kverna litt malt. En corona gjør sikkert nytten.

Pris info:

Ble for bare 10 minutter siden ferdig med "trakta" til den nye maltmølla ;D ;D ;D
Mølla MM-3 ble bestilt fra Monster Brewing Hardware 25. mai og var meg i hende på Hadeland i 4. juni. Kostet meg $192 inkl. frakt + kr. 407 (toll) = tot. kr. 1654,- som vel ikke er så verst (tror jeg....), MM-2 er noe rimeligere.

Vedlegg

• mill.jpg
    mill.jpg
    112,1 KB · Sett: 241
Steikje pent metallarbeid!!!  Kjenner missunnelsen rive i meg her jeg satt.
Gratulerer med pen redskap. :skitbra:

Har en MM-3 selv, men fikk litt prestasjonsangst når jeg så den trakta der. Min ser ut som et helvete, men knuse malt gjør den, og det som en gud :skitbra: Husk: It's always better to have a bigger tool than you need ;)

Om man no som jeg skulle ha ei Coronamølle så husk at den også han veldig høy WAF faktor! >:D  Bruker å si at nå er det på tide å "trene" litt og dermed er det ut i garasjen å sveive å male korn!  :angel:
Og så kan man hinte litt om at siden man har en slik kraftanstrengende hobby så trenger en ikke kjøpe kostbare kort på slike treningsanstalter som noen damer liker å frekventere. (har no forresten kobla mi mølle til drillen uansett) :amen:

Eller den kan lages i tre:

87_img_4180_1.jpg

Det er ikke monstermill, men crankandstein.

Jeg har ikke sett den Crankandstein-mølla før, men så veldig hendig ut med 9 faste knepp til innstillingen. Noen erfaringer rundt dette?

Har brukt MM-2 et års tid, men jeg synes enda det kan være litt kinkig å justere mølla helt riktig, spesielt om en skal litt frem og tilbake i forhold til f.eks ulike typer hvete som krever smalere åpning. Og hvordan har du festet trakta til plata som ligger oppå mølla?

Trakten er limt fast i platen som er skrudd på toppen.

Tok et bilde av mølla sin side, og fant ut nr3 er fabrikkinnstilling. Du løsner bare skruen på høyre i bildet og vrir fra punkt 2 til f.eks 3, trodde MonsterMill var laget på samme måte.

(litt flaut, men jeg gikk i sin tid for den dyreste CrankandStein-mølla og rustfrie valser  ::) )

Vedlegg

• cranandstein-just_119.jpg
    cranandstein-just_119.jpg
    75,2 KB · Sett: 185
Richard skrev:
Trakten er limt fast i platen som er skrudd på toppen.

Tok et bilde av mølla sin side, og fant ut nr3 er fabrikkinnstilling. Du løsner bare skruen på høyre i bildet og vrir fra punkt 2 til f.eks 3, trodde MonsterMill var laget på samme måte.

Hm, må vel utfordre limkunnskapene utpå sommeren da. :)

MonsterMill har noe av det samme prinsippet, men trinnløst, og du vet ikke hvor stor åpningen er, uten å tømme mølla og se nedi...
Jeg ble ihvertfall fristet til å bytte.

Nå skal det sies at det ikke var meg som lagde trakten, men en hobbysnekrer. Det er frest fint på skrå i platen trakten er limt fast til slik at kornene bare glir elegant ned mot valsene. Har alltid irritert meg over at MM kanskje var en bedre mølle, men nå ble jeg plutselig fornøyd. Det eneste problemet mitt er at møllen tar mye plass, prøver å overbevise regjeringen om at det er et fint stuemøbel  ;D

Lars skrev:
MonsterMill har noe av det samme prinsippet, men trinnløst, og du vet ikke hvor stor åpningen er, uten å tømme mølla og se nedi...
Jeg ble ihvertfall fristet til å bytte.

Du får gå for 320D med rustfrie valser (samme som min) eller for 328D om du er riktig tørst  ;D

Tilbake
Topp