Maltekstraktbrygging

Jeg har begynt å planlegge mitt første brygg. Har gått til innkjøp av et sett Weyermann maltekstrakt 4 kg for Pilsnerøl (inkl. humle og gjær).
Det fulgte ikke med oppskrift så jeg sitter litt fast. Har søkt litt rundt på forumet, men har fremdeles noen spørsmål.

Hvor mye vann og maltekstrakt bør jeg koke sammen? Jeg har en stor gryte på 25L.
Hvor mye vann bør jeg bruke totalt, eller hva er sluttvolumet jeg kan forvente?
I hvilken rekkefølge skal ting gjøres?

Tar gjerne imot andre gode tips også.

Håvard

Hei Håvard, og velkommen til forumet!

Uten å ville legge ballen dødt, så anbefaler jeg denne artikkelen om brygging med maltekstrakt: http://norbrygg.no/index.php?option=com_content&task=view&id=44&Itemid=41
Hvis du har et rom i huset/kjelleren som holder 9-13 grader så kan du brygge en pils der, med nettopp disse ingrediensene du allerede har. Avhengig av hvor heftig brygget koker og hvor lenge du koker vil du miste vørtermengde på vei til sluttvolum. I en 25 liters gryte greier man ved å være påpasselig for overkoking kanskje koke 19-20 liter ferdig vørter. Du kan velge å koke opp og kjøle ned noen ekstra liter med vann for å supplere (vanne ut) din ferske vørter i gjæringskaret til ønsket mengde. Dette har jeg gjort noen ganger og det funker egentlig helt greit.

Med de ingrediensene du har kan du kanskje leke deg frem til et øl på www.beercalc.dk for da kan du se hvor sterkt ølet blir, hvor bittert, osv osv. Spør gjerne om det er noe mer du vil vite!  :brygging:

Takk for godt og raskt svar.

Hvor mye gjæringsklar vørter er Weyermann maltekstraktet på 4kg laget for sånn ca? Vil et sluttvolum på ca 25L være passe?

Jeg får prøve meg litt på beercalc å se hva jeg får til.

Sjekk det ut på beercalc, det ville jeg gjort :). Tipper du havner på en helt kurant styrke, også dersom det skulle bli mindre vørter av det.

Tilbake
Topp