Måling av SG underveis i gjæringen

Kran kan ofte være helt tildekket av gjær.
Vintyv er en mulighet, men det enkleste er refraktometer og konvertere verdien med en kalkulator. Den finnes enten i bryggeprogrammet eller på nett.

Jeg bruker en vintyv som jeg desinfiserer med starsan før jeg tar opp en prøve. Før brukte jeg en metalløse som jeg kokte før jeg tok opp prøven. Men hvis man har kran på gjæringsspannet er det bare å tappe en prøve.

På mine 2 gjærkar er tappekranene 2,5 og rundt 4 cm til bånn av kranene. Er det bare jeg som ikke har brukt nok gjær/type øl til at problemstillinga har dukket opp, eller er det såpass mye gjærrester i selve krana etter en uke at uansett hvor høyt den sitter så blir målinga derifra ustabil? Er et ikke bare å kaste første halve målingsrør og heller måle SG på andre tapping hvis man er redd for at det er mye rart ved kranen? Har alltid gitt litt f i å kaste første tapp, og har aldri hatt problemer med ustabil SG måling på mine få brygg, men mange målinger. Kaster ikke øl  :eek:

Selv har jeg en vintyv som står parkert i et spann med starsan jeg bruker, skyller den av og så tilbake til starsanspannet.

Tilbake
Topp