erlend71 skrev:Sjekk at hus og innboforsikring er betalt, så er det bare å prøve
[/quote :ilike:
Det vil ikke fungere! Case clesed.erlend71 skrev:Problem nr. 1:
Hvis strømforsyningen er av den aller enkleste typen med trafo (du kjenner at den er halvfull av jern og kobber) så kan dette fungere, spesielt hvis denne ikke har innebygget spenningsregulator. Er det en switchmode strømforsyning så vil denne neppe like spenningskurven fra dimmeren, og du risikerer varmgang el. andre problemer.
Problem nr. 2:
Hvis dimmeren er av den billigste typen triac-regulering, så kan du risikere at induserte spenninger i trafoen (ref. pkt. 1) forstyrrer triggingen og at regulatoren bare slipper igjennom annenhver halvperiode av vekselspenningen. Dette blir det likestrøm av, og da varer trafoen neppe så lenge før den brenner av eller opp. Dette er imidlertid mest problematisk ved lavt pådrag, så skrur du litt opp så kan det godt gå helt greit.
Triac eller dimmer som er laget for induktiv last (eller sk. faseavsnittdimmere) vil funke problemfritt.
Mvh,
Erlend H
Terje W skrev:Hei. Kan man feks bruke en dimmer for lamper når man lager en rører av 12v pcvifte? Eller må man ha en 25ohm potmeter? Evt andre ting man kan bruke?
Jeg bruker viftestyring til pc for min, men en psu for pc trenger en del større last for å fungere, så jeg bruker en vanlig 12V strømforsyning til huskerikkehva de fleste har liggende noe sånt og slenge etter noe leker eller duppeditterslope skrev:Terje W skrev:Hei. Kan man feks bruke en dimmer for lamper når man lager en rører av 12v pcvifte? Eller må man ha en 25ohm potmeter? Evt andre ting man kan bruke?
Kan du ikke bare bruke viftestyring for pc? Du kan jo ta strøm fra en gammel pc strømforsyning også kan du koble inn viftestyringen mellom psu og vifte.
magne1972 skrev:Jeg bruker viftestyring til pc for min, men en psu for pc trenger en del større last for å fungere, så jeg bruker en vanlig 12V strømforsyning til huskerikkehva de fleste har liggende noe sånt og slenge etter noe leker eller duppeditterslope skrev:Terje W skrev:Hei. Kan man feks bruke en dimmer for lamper når man lager en rører av 12v pcvifte? Eller må man ha en 25ohm potmeter? Evt andre ting man kan bruke?
Kan du ikke bare bruke viftestyring for pc? Du kan jo ta strøm fra en gammel pc strømforsyning også kan du koble inn viftestyringen mellom psu og vifte.