Lys øl, med Muntons Gold, Continental Pilsner som base

Hei. Jeg lurer på å prøve meg på en lys øl, med Muntons Gold, Continental Pilsner som base. Jeg tenker da å brygge som følger:

3kg Muntons Gold, Continental Pilsner ekstrakt
60g Liberty 4,1%
Nottingham tørrgjer
Irish Moss

Tenker å koke opp 8l vann, og 1,5 kg ekstrakt i 60 min
Irish Moss ved 20 min
20g Liberty ved 15 min
20g Liberty ved 10 min
20g Liberty ved 5 min
Og ved 5 min tilsette siste 1,5 kg ekstrakt

Gjære det så i 12-15graders varme. (Romtemp. Regner med det blir litt høyere i vørteren) i 14-ish dager før jeg tapper det på flasker.

Hva tror dere om denne oppskriften? Bør jeg tilsette noe mer? Trenger jeg Irish Moss?

Målet mitt er å få ei lys øl, som er billig og lett å lage. Jeg er derfor litt lysten på å bruke denne ekstrakten, nettopp pga pris.
Om noen har andre forslag så kom gjerne med de! Jeg har en 10l kjele jeg kan koke i, derfor tenker jeg ikke å koke hele.

Alternativt har jeg en gjærkake med Safale S-04 stående, som jeg skal tappe samme dag som neste brygg skal settes. Kan den passe til dette? Da tenker jeg å gjære på ca 18-20 grader. :D

Hei.. Følte bare for å tilstå:

Vi er tre karer på jobben som har prøvd hver for oss i ett helt år å finne opp kruttet på ny ved hjelp av Muntons ølsettet på Europris. Vi har nok gjort alle feilene som vitenskapen kjenner, men jeg vil tørre å påstå at vi må ha gjort riktig også en gang iblant.... Nå mesker vi med beer brew gryte og malt og endelig fått ro i sjelen...  Jeg tviler ikke på at noen der ute kan klare å lage bra øl ut av disse ølsettene, men det blir nok aldri meg..

Lykke til!!

Tilbake
Topp