Hei. Jeg lurer på å prøve meg på en lys øl, med Muntons Gold, Continental Pilsner som base. Jeg tenker da å brygge som følger:
3kg Muntons Gold, Continental Pilsner ekstrakt
60g Liberty 4,1%
Nottingham tørrgjer
Irish Moss
Tenker å koke opp 8l vann, og 1,5 kg ekstrakt i 60 min
Irish Moss ved 20 min
20g Liberty ved 15 min
20g Liberty ved 10 min
20g Liberty ved 5 min
Og ved 5 min tilsette siste 1,5 kg ekstrakt
Gjære det så i 12-15graders varme. (Romtemp. Regner med det blir litt høyere i vørteren) i 14-ish dager før jeg tapper det på flasker.
Hva tror dere om denne oppskriften? Bør jeg tilsette noe mer? Trenger jeg Irish Moss?
Målet mitt er å få ei lys øl, som er billig og lett å lage. Jeg er derfor litt lysten på å bruke denne ekstrakten, nettopp pga pris.
Om noen har andre forslag så kom gjerne med de! Jeg har en 10l kjele jeg kan koke i, derfor tenker jeg ikke å koke hele.
3kg Muntons Gold, Continental Pilsner ekstrakt
60g Liberty 4,1%
Nottingham tørrgjer
Irish Moss
Tenker å koke opp 8l vann, og 1,5 kg ekstrakt i 60 min
Irish Moss ved 20 min
20g Liberty ved 15 min
20g Liberty ved 10 min
20g Liberty ved 5 min
Og ved 5 min tilsette siste 1,5 kg ekstrakt
Gjære det så i 12-15graders varme. (Romtemp. Regner med det blir litt høyere i vørteren) i 14-ish dager før jeg tapper det på flasker.
Hva tror dere om denne oppskriften? Bør jeg tilsette noe mer? Trenger jeg Irish Moss?
Målet mitt er å få ei lys øl, som er billig og lett å lage. Jeg er derfor litt lysten på å bruke denne ekstrakten, nettopp pga pris.
Om noen har andre forslag så kom gjerne med de! Jeg har en 10l kjele jeg kan koke i, derfor tenker jeg ikke å koke hele.