Hei. Fersk ølbrygger her. Gikk til innkjøp av netthandelsens bryggekjele og startet med en IPA. Den ble ikke noe særlig og har senere funnet ut av de feilene jeg gjorde. Mitt andre brygg, kølch-oppskriften fra bryggselv gikk mye bedre. Har hatt en bratt læringskurve og brukte både gjærstarter og styrt gjæringstemperatur på mitt andre brygg. Føler jeg har kontroll på det med gjæring, men tror jeg har mye å hente på meskingen. Kjelen til netthandelen er vanskelig å holde på jevn temperatur med temperatursteg på 5 grader. Gikk derfor til innkjøp av sirkulasjonspumpe som blir brukt under hele meskingen og det gjorde det litt enklere. Lurer på om det er noen som har prøvd å isolere bryggekjelen slik at man kan slå av strømmen under meskingen og kan si noe om temperaturtap med en slik løsning? Ser også at det er mange som går fra mesking i bryggekjele til kjøleboks. Er det slik at man får bedre utbytte med denne metoden? Tenker spesielt på det med skylling som virker mer effektivt når man lar mesken ligge en stund i skyllevannet framfor å bare helle over slik man gjør med kjele.
Edit: Ser at denne tråden burde ligget en annen plass. Skal huske til neste gang
Edit: Ser at denne tråden burde ligget en annen plass. Skal huske til neste gang
Sist redigert: