Lurer på

Hei. Fersk ølbrygger her. Gikk til innkjøp av netthandelsens bryggekjele og startet med en IPA. Den ble ikke noe særlig og har senere funnet ut av de feilene jeg gjorde. Mitt andre brygg, kølch-oppskriften fra bryggselv gikk mye bedre. Har hatt en bratt læringskurve og brukte både gjærstarter og styrt gjæringstemperatur på mitt andre brygg. Føler jeg har kontroll på det med gjæring, men tror jeg har mye å hente på meskingen. Kjelen til netthandelen er vanskelig å holde på jevn temperatur med temperatursteg på 5 grader. Gikk derfor til innkjøp av sirkulasjonspumpe som blir brukt under hele meskingen og det gjorde det litt enklere. Lurer på om det er noen som har prøvd å isolere bryggekjelen slik at man kan slå av strømmen under meskingen og kan si noe om temperaturtap med en slik løsning? Ser også at det er mange som går fra mesking i bryggekjele til kjøleboks. Er det slik at man får bedre utbytte med denne metoden? Tenker spesielt på det med skylling som virker mer effektivt når man lar mesken ligge en stund i skyllevannet framfor å bare helle over slik man gjør med kjele.

Edit: Ser at denne tråden burde ligget en annen plass. Skal huske til neste gang :)

Sist redigert:
Hvis man sliter med temperatursvingninger med slik maskin så er det letteste å bare meske inn, røre rundt, isolere og så la stå. Så slipper du tenke mer på det, med mindre du vil forske.. Men det funker helt fint og sparer en stakkar for grå hår.

Mtp skylling så vil jeg si at partiskylling er mer effektivt og enklere. Det er veldig enkelt. Helle på skyllevann og røre rundt.

Hvis du ikke har plass til skyllevann så kan du tappe ut like mye vørter som du har skyllevann (f.eks i gjæringskaret du skal bruke) og fylle på med skyllevannet. Rør så kraftig rundt til du føler du er strålende fornøyd med det, og så enten tapp ut, eller resirkuler litt for å danne ny maltseng og få klarere vørter, før du tapper.

Hvis man sliter med temperatursvingninger med slik maskin så er det letteste å bare meske inn, røre rundt, isolere og så la stå. Så slipper du tenke mer på det, med mindre du vil forske.. Men det funker helt fint og sparer en stakkar for grå hår.

Mtp skylling så vil jeg si at partiskylling er mer effektivt og enklere. Det er veldig enkelt. Helle på skyllevann og røre rundt.

Hvis du ikke har plass til skyllevann så kan du tappe ut like mye vørter som du har skyllevann (f.eks i gjæringskaret du skal bruke) og fylle på med skyllevannet. Rør så kraftig rundt til du føler du er strålende fornøyd med det, og så enten tapp ut, eller resirkuler litt for å danne ny maltseng og få klarere vørter, før du tapper.

Takk for innspill. Det er vel "batch sparging" du refererer til her. Utfra det du skriver vil jeg prøve følgende neste gang:
- isoler kjelen (vil prøve med liggeunderlag eller lignende)
- Varm opp vann til innmesking i kjelen til riktig temp
- Ha i korn og rør rundt slik at det ikke er klumper og alt korn har kontakt med vann
- Slå av varmen og pakk kjelen godt inn. Må nok sjekke temp underveis, så den ikke blir for lav. La den stå 1 time
- Sirkuler forsiktig mesken til den blir klarere
- Tapp ut vørter i en midlertidig beholder
- Hell på forvarmet skyllevann til man har totalt preboil volum og rør forsiktig rundt. La det stå 15 minutter?
- Gjenta prosessen med å sirkulere
- Tapp resten av vørteren over i den midlertidige beholderen
- Ta ut korn av kjelen, skyll den, ha oppi vørteren og sett til kok

Hvis det blir for mye varnetap underveis, så får jeg gå til innkjøp av kjøleboks og kun bruke bryggekjelen til koking

Høres bra ut. Bare at du skal røre mye når du har hatt oppi skyllevannet. Da får du med deg mer sukker.

Evt bare isoler med mer isolasjon hvis du taper mye.

Tilbake
Topp