Jeg funderer også på å skaffe meg lufteutstyr, men er veldig på tvile-/gruble-/nølestadiet.
Når det gjelder o2 har jeg støtt på motforestillinger i Den hellige skrift (Palmer HTB): "I have had better fermentations using air rather than using pure oxugen" (s.71). Samme sted viser han til en undersøkelse med ulik behandling av 23 brygg: " the oxygen tank beers 'seemed thinner or washed out, like smaller beers' ". Farer han med tullprat, eller? Jeg regner med at dette er relativt godt kjent stoff, siden "alle" har lest Palmer, og da må det vel være vurdert?
Akvariepumpe med stein virker som en grei nok løsning; en kan ved å fortsette tilførselen etter at gjæren er tilsatt, enkelt holde metningen på 8ppm til gjæren har spist seg mett, om jeg forstår rett. Men: Kan en ikke ganske enkelt gjøre det samme ved å riste noen ganger med jevne mellomrom, eller eventuelt spare litt svette ved å bruke drill og malingblander? Foreløpig er det det siste alternativet som virker mest tiltalende på meg; billig og minimalt med fuzz.