Lufting av vørter

Med luft kan du maksimalt få inn ca. 8 ppm O2, men med rennoksygen oppnår du lett verdier over dette. I de fleste tilfeller går det nok greit med luft, men om du ønsker garantert stabilitet er ren oksygen veien å gå. Jeg anbefaler egentlig alle bryggere å bruke penger på oksygen og temperaturkontroll i gjæringen før man bruker masse penger på flott meskeutstyr.

Ok, da går jeg for oksygenflaske.  Ser folk kjøper engangsflasker hos Jula.  Må vel ha en regulator og luftestein i tillegg. Hva bør jeg gå for her, og hvor er det kjapt og billig?  Har kjøpt mye hos bryggselv og skal bestille noe annet der nå, men de har vel ikke regulatorer til oksygenflasker.. Kan jo få med stein og slange(evt.stang) ihvertfall.
Bestillte tidligere i dag 2stk STC-1000 for å styre gjæringstemp. bedre. Til nå har dunkene stått i rom med 2-3 graders varierende temp. Blir det veldig feil?

0,5 micron er nok best. Ser at folk her på forumet også bruker 2 micron, men da virker det som de må lufte lenger for å oppnå like god effekt.

en halv eller 2 micron for oxygen?

Begge deler fungerer nok, men generelt gir mindre åpninger i luftestenen mindre bobler, som øker forholdet mellom overflate og volum. Det gir deg altså mer overflate vørteren kan absorbere O2 gjennom, og dermed mer "bang for the buck".

Hvis en 2-mikrometer-sten lager bobler med fire ganger så stor radius som boblene fra en 0,5-mikrometer-sten (dette er slett ikke sikkert, men si det stemmer for eksempelets del), vil hver boble ha 16 ganger så stor overflate, men hele 64 ganger så stort volum. Kort sagt får du fire ganger mer overflate per volum med en 0,5 mikrometer-sten, og dermed mer effektiv absorbsjon av oksygenet du tilfører. Neppe fire ganger bedre, men sannsynligvis bedre.

Tilbake
Topp