Lufting av vørter før gjæring -Et lite tips

::)

Bare prøvde ut noe nettopp..........

Jeg tok et Y-rør

ask3993.JPG

Koblet vann på med litt trykk (ikke alt for mye) og lot det renne igjennom..........  Det som skjedde var at munningen som ikke vannstrømmen rant gjennom, sugde luft  :eek:

Tenkte dette kunne være en enkel og billig duppeditt som kunne være med å øke luftingen av vørteren når du tapper vørteren fra bryggpannen over til gjærtanken..........  ;D

Dette kalles for venturi-effekten og det er en del hjemmebryggere som bruker denne teknikken for å få luft inn i vørteren mens det renner ned i gjæringskaret. Det er bare å koble denne biten i din vørterledning og bruke den  :brygging:

Eduard skrev:
Dette kalles for venturi-effekten og det er en del hjemmebryggere som bruker denne teknikken for å få luft inn i vørteren mens det renner ned i gjæringskaret. Det er bare å koble denne biten i din vørterledning og bruke den  :brygging:

Så det er allerede i bruk...........  8)  Trodde jeg hadde kommet på noe glupt noe  ::)  Og kansje til og med få det oppkallt som HarryBelly effekten  :D

Da burde du nok ha levd for 240 år siden og slått ham her før målstreken  :lessmile:

Her ser du løsningen tilpasset hjemmebrygging. Venturi-effekten oppstår ved det lille hullet som du knappt ser.

Jeg bruker også VENTURI, har prøvd med ren O2 også, men det virket som det ble for mye av det gode.

Syns jeg oppnår god effekt med enkle midler.

(klarer ikke å legge inn bilde !!! hvordan gjør man ?) Tror jeg fikk til nå :)

Du må trykke på "Ekstra valg" nede i høyre hjørne av der du skriver  :idea:

Nøisom skrev:
Jeg bruker også VENTURI, har prøvd med ren O2 også, men det virket som det ble for mye av det gode.

Syns jeg oppnår god effekt med enkle midler.

(klarer ikke å legge inn bilde !!! hvordan gjør man ?) Tror jeg fikk til nå :)

Så meget effektivt ut  :eek:    Er det bare et kobberrør med hull i?

Jepp, det er kobberrør med masse små hull... Du ser det på bildet om du myser godt (høyt oppe på røret)..

Richard

NICE  ;D    Men å lage små hull i plast slangen..........  Funker ikke det like bra.........  Bare spør fordi jeg ikke vet bedre

Det bør funke det og, om hullene er i en plastslange eller i kobberør bør ikke bety noe... Test ut og gi rapport da  :skaal2:

Jeg har prøvd med plast ;D

Venturieffekten fungerte nesten bedre tror jeg (syns jeg fikk mere bobler), men plasten var litt lei å holde ren fordi borrsponet til hullene ikke slapp plasten inne i slangen slik at det var mye som møkka kunne "gro" på der.

Men det går jo an å kaste 30cm slange en gang i blandt for å holde bukt med påleiringer...

:skaal2:

Det enkle er ofte det beste.............  :angel:        [size=8pt] (men personlig så liker jeg best en belgian dobbel)[/size]

:amen:

Tilbake
Topp