Med tanke på for høy OG kan du kanskje si at det var for lenge. Men vil heller si at du glemte å etterfylle med kokende vann underveis slik at at OG ble for høy til slutt. Traff du planlagt volum?
Legger du inn først oppskriftens verdier deretter de faktiske verdier i et bryggeprogram så ser du hvor mye bitterheten endrer seg. Du får litt mindre ut av humla når gravity blir høyere. Tynner du ut med vann nå gir det ytterligere mindre effekt av humla.
Med tanke på for høy OG kan du kanskje si at det var for lenge. Men vil heller si at du glemte å etterfylle med kokende vann underveis slik at at OG ble for høy til slutt. Traff du planlagt volum?
Legger du inn først oppskriftens verdier deretter de faktiske verdier i et bryggeprogram så ser du hvor mye bitterheten endrer seg. Du får litt mindre ut av humla når gravity blir høyere. Tynner du ut med vann nå gir det ytterligere mindre effekt av humla.
Jeg kan finne på å gjøre det og det har også hendt at jeg koker humle i rent vann for å få opp bitterheten.
Smaker på ølet etter en god uke i gjæringskaret og planlegger ut fra det. Men kan for lite til å gi andre råd om hva de bør gjøre. Har en på gang nå som jeg mistenker må "fikses" mht bitterhet.
Tørrhumling vil ikke gjøre noe med bitterheten, men det vil gjøre noe med aromaen som ikke passer så godt i London Pride hvis poenget er å lage noe som ligner mest mulig (men det kan jo godt hende du vil like det.)
Og nei, du mesket ikke for lenge. Selvfølgelig skal du meske til all stivelsen er omdannet. Du har bare fått høyere effektivitet enn oppskriften forutsetter. (Hvor fikk du den fra? Brewersfriend-kalkulatoren har 75% som default, om jeg ikke husker feil, og om du driver med kontinuerlig skylling, kommer du fort mye høyere.)
Denne ble faktisk ganske drikkbar ;-). Jeg brukte Challenger siste 15 min i stedet for Northdown som det sto i oppskriften? Ville jeg merket noen forskjell?
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.