Lodding av myke kobberrør?

Var innom min lokale sodomist rørleggersjappe her om dagen, trengte noen koblinger til en kommende dyppkjøler.
Der var de ganske påståeøige på at man ikke kunne lodde myke kobberrør, måtte brukes klemringskoblinger pga tynt gods(?). Ung og naiv som jeg er stoler jeg på landeveisrøvere fagfolk, tør jo ikke annet.
Har to kveiler med 12mm mykt kobber, den typen med plast rundt fra BT. Og gikk ut fra sjappa med en liten neve koblinger og en tusenlapp (!) fattigere.

Har egentlig ikke så veldig lyst til å klemkoble dette sammen, så jeg vurderer nå å reise tilbake med småtteriet - heller plukke med meg en skikkelig brenner og noen skjøtestykker fra Bauhaus i morra.

Derfor spørsmålet: er det noen her inne som selv har loddet myke koberrør? Og som vet at det funker?
 
Jeg har loddet myke kobberrør og det har gått upåklagelig for seg. Det kan tenkes at rørleggere stiller andre krav til slike koblinger, da sånne rør gjerne monteres fast og evt på vanskelig tilgjengelige steder, men til våre formål holder det helt fint med lodding.

Til sammenlignbare formål har jeg brukt en sånn Creme Brulee-brenner, slik Clas og Biltema selger, sammen med sølvlodding (matvaregodkjent, uten bly) og 'flux' (her heter det visst 'flussmiddel', sjekk Clas), en slags pasta eller smørje som skal smøres på de stedene der det skal loddes. Hvis man utelater flux blir det vanskelig for loddetinnet å hefte seg, og detter ut som en liten kvikksølvdråpe.
 
Det var det jeg visste! Forb#%#% mother%¤#% rørleggerfa&%¤&.

Takk for kjapt svar!  :skitbra:

Da er det bare å sette opp en handleliste i hui og hast så jeg kanskje rekker en solid batch god engelsk bitter i helgen, helst ganske lik NØ Bitter.
Bonus: blåselampe! Weeee!
 
Blir litt sjokkert når ein høyrer slike historiar. Endå ein "håndverkar" som ikkje har peiling...
Kopar er vel kansje det som er lettast, og mest vanleg å lodde.
 
Eduards innlegg tiltredes i sin helhet!
Creme Brulee-brenner, sølvlodd og loddefett. Går som knott i ost!
 
Sølvlodding er hardlodding og krever 600-1000 grader mens tinn til vannrør består av 97 % tinn og 3 % sølv og er ikke det vi bruker kalle sølvlodd.
Tinnet du får hos rørleggeren er nok det rette, bare se at det består av tinn/sølv.
Til sølvlodd brukes vanligvis et flussmiddel som er et hvitt pulver eller belagte tråder. Kobberrør kan også sveises med AC/OX og en tråd som er firkantet og kobberfarget som jeg ikke kan beskrive på annen måte fordi jeg har bare sett på rørleggern :)
Vet ikke om bløffen med klemringskoblinger kan komme av at loddedeler går ut, de finnes jo ikke på BT CO  eller Jula
 
Her har vel han som solgte deg rørdelene gått ut i fra at du skal ha høyt trykk i rørene. hardlodding foregår ved 800-1000 c og et sølvinnhold over 15% myklodding under disse nivåene.
 
Ja, Oddvar, du har et poeng der. Det er lodding med tinn og sølv, istedenfor tinn og bly. Ikke vanskelig å få tak i og funker fint med vanlig loddelampe det der.
 
hvis du skal lodde på/mot rustfritt stål lønner det seg å myklodde, da rustfritt endrer egenskaper rundt  800 C og slutter å være rustfritt lenger. Jeg har brukt en legering på 97% tinn og 3 % sølv sammen med flytende Harris stay bright flux og dette fungerer på alt utenom Aluminium.
 
Javisst kan man!
Tok med meg Rawroffes Dyriske Porter "666" til garasjen og loddet sammen greiene nå i kveld. Som Ruske-Sara pleier å si; "lett som en plett!"

Spiralen er laget av 12mm kobberrør, èn lengde på 4 meter og èn på 5 meter. Brukte loddevann, 3% sølv myklodd og propan 2 bar POWER blåselampe - alt fra Bauhaus.

Spiralen bruker ca 1,25 meter pr runde, siden gryta er såpass karslig. Kaldt vann går inn på midten, varmt kommer ut oppe og nede. 
Ganske god ide synes jeg selv. Så får vi se hvor effektivt den kjøler ned 60 liter.

Så får man komme seg videre i bygget.
Neste trinn blir vasking av kjele og meskekar i saltsyre, fittings, snekre sammen et stativ med hjul og montere fast 2 stk Iwaki-pumper, rigge dobbelt krabbekokebluss under. (som forsterkes av et slaktet sykkelstativ fra fretex). Planen er å kjøre 2 kjeler uten skylling, ala Brutus 20.
 

Vedlegg

  • IMG_0581_.jpg
    819,1 KB · Sett: 1.173
  • IMG_0577_.jpg
    941,5 KB · Sett: 1.149
Faktisk ikke.
Kjøpte 3 stk md-15 fra ebay.de for 500,- alt i alt. De kom fra en slaktet fremkallingsmaskin i Romania og var litt for tvilsomme syntes jeg. Fine til reserve eller hvis jeg klarer å fjerne kjemikaliene på en eller annen måte.

De jeg bruker er en md-10 og en md-30, splitter nye. Begge kjøpt på blocket.se for tilsammen SEK 1100,-
Et røverkjøp synes jeg, har sjelden sett sånn byggekvalitet.. Har ikke testet den største enda, fikk nettopp tak i feit nok silikonslange til den.
Stussene er gode 21mm, burde gi en fiiin whirlpool :)
 
Høres ut som kupp. Iwaki skal visst være gode pumper :)

Kanskje du kan bytte pumpehus og impeller på fremkallingspumpene for en rimelig penge?
 
Har ikke klart å finne noen til en rimelig nok penge, det kostet like mye å kjøpe nye pumper faktisk.
(Kjapp googling gir ca $70 for komplett hus og impeller på http://www.aquariumpart.com)
Planen er at overskuddsmateriell etter ferdig bygg dumpes her :) Ser ut til at det kan bli litt av hvert, bla noen ferdige beredere, platekjøler og de to pumpene som er igjen etter at Bård har oppgradert fra sin thai-pumpe.
 
Bjarte H skrev:
Høres ut som kupp. Iwaki skal visst være gode pumper :)
Kanskje du kan bytte pumpehus og impeller på fremkallingspumpene for en rimelig penge?

Pumpehus og O-ring til en Iwaki MD-20 koster koster 680,- (inkl. mva og frakt) fra norsk leverandør

Jeg bruker Iwaki pumper fra fremkallingsmaskiner. Har latt pumpehus og impeller ligge i sterk klorinløsning natta over. Med etterfølgende børsting ble pumpehuset helt rent.
 
Tilbake
Topp