Litt treg kjøling(?)

Leho

Norbrygg-medlem
Hei!
Er en novise med andre kornbatch til gjæring (en porter). Da jeg hadde kokt denne syntes jeg det tok lang tid å få den nedkjølt, selv med vørterkjøler. Målte ikke temperaturen så mange ganger, men satte primært min lit til temp indikatoren på Bratsbergkjelen (30L). Jeg har en klar oppfatning av at min første batch (Pale ale) ble mye raskere nedkjølt, med samme indikator på temperatur. Jeg loggførte ikke tiden, så jeg har ingen dokumentasjon på om det var forskjell. Siste nedkjøling tok beste delen av en time, slik jeg husker det. Det fører fram til følgende spørsmål:
1. Tar det lenger tid å kjøle ned en Porter mesk enn en Pale ale mesk?
2. bør jeg være skeptisk til hva temperaturindikatoren på kjelen min forteller meg?
3. Jeg har nå bøyd til et kobberrør for ytre kjøling i tillegg til vørterkjøling, er det en god ide for å få ned tiden?
    (risikerer jeg noen slags anodisering mellom kjele og rør?)
4. Hvor lang tid bruker dere der ute på å kjøle en 25 l mesk ned fra kok til 20 C?

Takk for tips og innspill :)

1: Nei (og jeg antar at du mener vørter, ikke mesk :) )

2: Ja

3: Mener du utenpå kjelen? Isåfall høres det ikke ut som det vil hjelpe alt for mye.

4: På min BB30v1 brukte jeg 25 minutter på å kjøle ca 20L fra kok til 24,5° forrige gang, i følge loggen. Dette med dyppkjøler i rustfritt og litt røring/whirlpooling for å sirkulere vørteren.

Kjenner ikke bratberg, men går ut fra du også har dyppkjøler? Kan det være at vannet fra krana ikke var kaldt? Det hjelper også mye å røre litt underveis. Tror jeg sparer ca 15 minutter på det, fritt fra hukommelsen.

1. ja, mener selvsagt vørter :)
2. hadde en mistanke om det... (skal investere i et langt digitalt termometer i morgen..)
3. ytre kjøler er et 2 m kobberrør som er bøyd til en spiral, hvor ca 60% ligger tett innttil kokeapparatet, på utsiden. Har en kransplitt til to hageslanger og vil kjøre kaldtvann gjennom både dyppkjøleren nede i karet og kobberrøret som ligger inntil karet på utsiden. Røret ble bøyd rund en kraftig gryte med litt mindre diameter enn meske/kokekaret og så bøyd litt ut igjen for å få det på.
4. Bør nok røre litt mer, men da er vel ikke tresleiv noen god løsning?

Joda, tresleiv er fint. Du kan enten la den koke med sammen med kjøleren, eller bruke en sprayflaske med star san eller lignende. Om ikke annet kan du heve/senke selve dyppkjøleren litt for å få litt sirkulasjon.

Jo, en annen ting jeg kom på: se opp for knekk i slangen til kjøleren.

Det er bakteriene som bekymrer meg også...
Lurer også på om jeg har lest et sted at man helst ikke skal bruke star san på porøse materaler? (det må vel treverk sies å være)

Tresleiv er fint.
Sett både den og kjøleren i karet fx 5 minutter før kokeslutt så er den rein/desinfisert. Da kan du også bruke den til å røre whirlpool så humle og trub samler seg midt i kjelen.
Hvis du har den originale 2m lange kjølern fra Stana vil kjølingen uansett ta tid :-(

Har nok en lenger kjøler enn som så, grovmålt til ca fire meter horisontal metallspiral. Ettersom svar har tikket inn og tanker har rotert i topplokket, heller jeg stadig mer til at termometeret som er integrert i bryggekjelen enten ikke er til å stole på, eller har en føler som er plassert på det punktet hvor vørteren kjøles aller sist. (eller kanskje føleren er isolert av bunnfall?????)
Uansett henger det nå et kobberrør rundt kjelen, og det vil gjennomstrømmes av kaldt vann ved neste bryggedag. Skal i tillegg ta i bruk andre tips jeg har fått. Skal også loggføre hvor lang tid jeg bruker på kjølingen :) Avlegger rapport her før helgen er over, så sant alt går etter planen.

Digitaltermometeret i Brattbergen, i alle fall i min egen, viser 4% for lite.
I tillegg er termostaten særdeles grov. Den hopper fort vekk + - 4 grader utenfor verdien den settes til.

Tilbake
Topp