litt lite og tynt skum.

Hei!

Jeg har brygget en weiz  50% palemalt og 50% hvetemalt.
Den er carbonisert og stått på fat en måned nå, men jeg synes det er litt lite og litt tynt skum, ellers er det bra på smak og nok med kullsyre.
Jeg kunne tenke meg å lage mer av dette da det ble godt motatt av venner, men litt mer skum kunne være ønskelig. Er havreflak en løsning? Hveteflak får jeg ikke rundt her.

Jeg karbonerte Weissbieren min litt heftigere enn vanlig øl. Bruker vanligvis 6g/l sukker, men med Weissbieren brukte jeg 7,5g/l sukker. Ble ett stort og fint Hefeweiss-hode av det! :)
Jeg brukte KUN 50/50 Pils og Hvete, Bitterhumle og Wyeast Weihenstephaner gjær.

Ved brygging av weiss og andre hveteøl sies det at en proteinrast er nødvendig/best.
Proteinrast eller lav mesketemperatur går drastisk ut over skumfastheten/skumdannelsen.
En weiss er uansett uklar, og skal være det. Jeg vet ikke meskeskjemaet ditt, men en årsak kan være dette?
Ellers kan kanskje glasset være det?
Har også lest uten å opplevd at klarningsmiddel i vørteren slik som irish moss/super moss går utover skummet....

Jeg hadde ett problem med min weiss at den ble tullete klar jeg. Til og med om jeg tar med bunnfallet i flaska er den enda relativt klar.... ikke i nærheten så tåkete som en Paulaner/Erdinger.

Får faenmeg ikke til noe som helst ! Tåkete Paleale og gjennomsiktig weissbier... rart ass.

Med så store mengder hvete bør det ikke være noe som helst problem å kjøre et proteinsteg. I boka "Brewing with Wheat" skriver Stan Hieronymus at det er en fordel med et proteinsteg i øl med mye hvete, nettopp fordi det er med på å tilføre flere mellomstore proteinmolekyler til vøreteren. Man bryter ned større molekyler som ellers ville bunnfellt og gitt et klarere øl. De mellomstore holdes lengre i suspensjon, og slik forblir ølet uklart.

Skumfasthet bør heller ikke være noe problem i et øl med 50 % hvete. Om man opplever at ølet mister skummet fort,kan det være lurt å se på andre ting enn ingrediensene i ølet. Hvordan er gjæringstemperaturen? Er den høy, særlig i første del av gjæringen, kan man få et økt innhold av fuselalkoholer som ødelegger skum. Fett og såperester er også ødeleggende for skummet. Hvordan er glassene vasket? Om de står i vaskemaskin sammen med annet som er fettet, kan dette smitte over. Glansemiddel er heller ikke bra. Tappeslanger og urenheter eller såperester i fat/flasker kan også være ødeleggende.

Hverken havre eller hvete, i form av flak, gryn, malt, mel eller småkaker, er noen garanti for et godt skum.  Det fins heller ingen annen magisk/sikker ingrediens.

Jeg mener relativt bestemt at skumdannelse og skumfasthet avhenger av bryggeprosessen.  Gjør en alt rett, så får en ikke bare godt øl, men også en vakker skumtopp!  Vil ikke begynne å gjette hva det kan være som mangler hos deg, men kanskje du kan finne et tips eller to her? http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,3511.0.html

I følge Charlie Bamforth (the pope of foam) inneholder de aller fleste øl nok skumstabiliserende egenskaper( i mangel på et bedre ord). Utfordringen ligger i å eliminere det som hindrer skumdannelse.

Brad Smith (Beersmith) hadde han som gjest for å snakke om skum. Gå på bloggen hans og lytt.

Jeg har akkurat tappet på fat et ny Weizen og endret på meskingen. Sist hadde jeg bare ett steg på 67gr og ut på 76. og gjæring mellom 20 og 20,5 med føler montert på gjæringspannet.
Denne gangen har jeg gjort det annerledes, 50gr i 35 min - 64gr i 20 min - 70gr i 20 min og 76 i 10 min. Gjæringstemp på 17,5 også målt med føler isolert på gjæringspannet. + at det har fått oksygentilførsel. Så får vi se om det hjelper.
Ølglass vasker jeg for seg selv med krystallsoda og de brukes kun til øl.
Jeg bruker heller ikke klaringsmiddel i hveteøl.
Takk for tips, jeg skal komme tilbake med resultatet, men i den oppskriften jeg brukte, står det at det skal lagres i en mnd ved 18 grader, så får jeg se da. :sikle

Det luktet himmelsk, da jeg tappet over på fat.

Tilbake
Topp