Litt hjelp til første oppskrift.....

Har tenkt å lage en enkel Brown Ale på BB30.
Tidligere har jeg lagd all-grain med sett som medfulgte, denne gang lages alt fra scratch.

Har tenkt følgende:

-5 kg Pale Malt (75ebc)
-0,5 Crystal (75)
-0,10 Cara pils (5)
-0,10 Chocolate (1200)

60 g Columbus 60min
20g Goldings 15 min
20g Goldings 1 min

Gjær: Safale-04 2 uker på 18 grader

Prosess:
22,5 liter oppvarming til 75grader
6kg malt i, røring og manuell resirk til mesketemp = 66grader
1 times hvile
1time resirkulering manuelt

Skylling med 10L oppkokt vann, avkjølt til 80 grader?

Vørter ca 22L

Prøvd å legge dette inn i noen programmer, men får litt forskjellig svar sikkert avhengig av mine manglende kunnskaper.

Noen som kan gi synspunkter/beregne dette?

Malten ser bra ut, men 60 gram Columbus blir sikkert vanvittig bittert. Om du mesker inn med 22,5 liter vann på 75 grader, vil du også få for høy mesketemperatur, og antakelig denaturere mye av betaamylasen før du kommer ned til 66 grader (forutsatt at malten holder sånn ca 20 grader får du vel sånn ca 68 grader).

Hei

Oppskriften virker fornuftig den mtp malt, men 60 gram columbus er ganske mye bitterhumle..
22,5 liter vann på 75 grader vil nok gi ganske mye høyere temp enn 66 grader. 15 liter er kanskje mer riktig.
Skyllevannet bør ikke være mye over 78 grader da det kan trekke uønskede stoffer fra kornskallet. Forøvrig er det vanlig å bruke litt mer skyllevann, men det er vel ikke det viktigste.
Regner med at det er en skrivefeil og at pale ale malten ikke er 75 EBC;)

lykke til!

Takker . Korrigerer temp og vannmengder. Vil ikke ha overkant bitterhet. Hvor mye humle bør jeg bruke på 60 min... 30 gram?

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.986447,11.230183

Det kommer an på alfasyreinnholdet i Columbusen din, men om den har 14% vil jeg si det holder med 15 til 20 gram om du vil innenfor normalen for en britisk brown ale, mellom 20 og 30 IBU.

Stusser litt på prosessen din. Du skriver ingenting om å koke vørteren. En times kok er vanlig. Du behøver heller ikke å koke opp skyllevannet ditt, og deretter avkjøle det.  Du skriver at du lar mesken hvile en time, og deretter resirkulerer du en time. Resirkuleringen er unødvendig etter en times mesking, men det er mulig dette er BB30-spesifikke greier. Det pleier å holde med en time med skylling i stedet.

Ahh, ser jeg har gjort en trykkleif her. Columbus skulle være 16 gram ( ikke 60). I iBrewMaster gir oppskriften IBu på 0.29

Hei!

Vi har gjort to brygg på BB30 og stusset litt på den medfølgende oppskriften som sa (om jeg husker riktig) at en skulle meske i en time og så sirkulere i en time. Vi har kun mesket med kontinuerlig sirkulasjon i 1 time (+ skylling) og fått helt greit utbytte (jeg har ikke peiling på utregning av utbytte, men bruker et program kalt brew mate til å beregne endelig volum og OG og har truffet ganske godt begge gangene).

Ørnegård,
Jeg har stusset over det samme, og derfor lagt opp til prosessen jeg har gjort.
I BB-brygg tidligere har oppskriften vært 1 time hvile (mesking) og etterpå en time med sirkulering, noe jeg har gjort.
Har truffet bra på OG/FG og ølet har blitt bra. Men det tar tid og er mye arbeid da...
I lektyre leser jeg at 60-90 min totalt mesketid skulle være tilstrekkelig. Derfor har jeg vært usikker på dette.
Da tror jeg at jeg skal redusere tiden.

Andre: Noen som har synspunkter på om mesken bør "stå i ro" en tid, eller kan jeg kontinuerlig skylle gjennom mesketiden?

Jeg tror ikke det er noe galt i å skylle hele tiden, men vet ikke om du oppnår så mye ved det heller.
På speidelen min skyller jeg ofte gjennom hele meskeprosessen, for den gjør jo all jobben selv.
Men tidligere, da jeg brukte kjølebag varianten, lot jeg det stå i ro, for så å sirkulere vørteren til den ble klar.

Det som er viktig er at tempen i mesken er riktig, kanskje må det litt sirkulering til for å oppnå dette på beer brew?

Stemmer. Ganske vanskelig å få jevn temp.
Må nok bli et pumpe/sirkuleringsystem etterhvert på meg også.

Da ser det ut til at jeg kan spare en time pr brygg heretter  :skitbra:

Tilbake
Topp