Litt diverse: gruit-øl

Lurer på om noen her vet om hvor man får tak i UHOMLA maltekstrakt, eller malt med litt røyksmak, dvs tørka på gamlemåten i ildhus..  Vil ha tak i dette da jeg skal prøve meg på en Gruit ( 20 liter ).

Skal iallefall bruke følgende krydder i "vikingølet":

2 gram Pors  (Myrica gale)
2 gram rosmarin ( Rosmarinus officinalis)
2 gram Ryllik (Achillea millefolium)

mulig at jeg også slenger oppi litt einebær bare for morroskyld..

Noen som har ett forslag på gjærtype til dette brygget ?

Jeg tror disse kansje skulle gå:
Wyeast 3068 Weihenstephan Weizen
Wyeast 1084  |  Irish Ale™
Wyeast 1338  |  European Ale™
Wyeast 3944  |  Belgian Witbier

Uhomla ekstrakt kan få hos Petit-agentur.no eller vinogabar.no. Men skal du ha røyksmak på ølet må du nok tilsette spesialmalt/røykmalt sjøl. Når det gjlder gjær til dette brygget kan dessverre ikke gi deg råd.

Det høres ut som et interessant eksperiment! :)

Jeg ville nok anbefalt en noe nøytral gjærtype, som European Ale. Ihvertfall ikke witbiergjæren for den gir litt for karakteristiske aromaer. Men jeg bare lurer på om det holder med 6 gram krydder, det skal jo også fungere som en slags konserveringsmiddel. Kanskje du kan finne noe interessant her: http://norbrygg.no/index.php?option=com_content&task=view&id=340 , der finner du mye informasjon om gruitbier.

hmm..

Humle.se har iallefall en som ser spennendes ut..

gotländsk rökmalt (Gotland), hel, 1 kg

Produktnr:  5501
Ursprungsland:  Sverige
Färg:  mellanmörk
Beskrivning:
Hantverksmässigt och småskaligt framställd rökmalt från Gotland. Malten torkas över rök från öppen eld, vilket ger den en karakteristisk och mycket kraftig röksmak. Detta är den ursprungliga metoden för malttorkning.

Lurer på om noen her vet om hvor man får tak i UHOMLA maltekstrakt, eller malt med litt røyksmak, dvs tørka på gamlemåten i ildhus..  Vil ha tak i dette da jeg skal prøve meg på en Gruit ( 20 liter ).

Skal iallefall bruke følgende krydder i "vikingølet":

20 gram Pors  (Myrica gale)
20 gram rosmarin ( Rosmarinus officinalis)
20 gram Ryllik (Achillea millefolium)

mulig at jeg også slenger oppi litt einebær bare for morroskyld..

Noen som har ett forslag på gjærtype til dette brygget ?

Jeg tror disse kansje skulle gå:
Wyeast 3068 Weihenstephan Weizen
Wyeast 1084  |  Irish Ale™
Wyeast 1338  |  European Ale™
Wyeast 3944  |  Belgian Witbier

EDIT: var lagt inn som sitat. Mengder krydder er endret. Webmaster

Du bør høre med produsenten, men jeg er rimelig sikker på at røykmalt er basismalt, og dermed må meskes på vanlig vis, at det altså ikke holder å bare dyppe det i ekstraktbryggevannet.

ah.. En kan da iallefall lage en liten minimesk sida av ekstrakt vørter'n da.. Men jeg er neimen ikke sikker på hvor mye røykmalt en skal bruke.

Tja, i rauchbier feks tror jeg det er 100 % :)  Det varierte sikkert veldig fra gård til gård, men jeg ser vanskelig for meg at det i det hele tatt er mulig å få mer røyksmak enn det de hadde i hine hårde dager. Selv er jeg ingen fan av mye røyksmak i øl, men Richard er faktisk i ferd med å omvende meg. Richard, hvor mye hadde du i den porteren? Det var godt over 50 %, var det ikke?

På den Porteren har jeg brukt 83 prosent weyermann rauchmalt. Nå skal det sies at røykpreget trer mer frem etter som det er lagret lenger. Tapper derfor øl gjennom stoutkranen, og da smaker det bedre... blir litt mer soft smak på det da.

Problemet mitt er at jeg har en American IPA som er så utrolig mye mer fristende og drikke :)

Apropos røykmalt har jeg en pakke fra morebeer på vei med litt sjokoladerøykmalt, det blir spennende å prøve ut.

Fra strangebrew 1.8

Gruit Ale Hausakluif                                                Low:  Recipe:  High:
      Brewed on:02.01.2008    Brewer:                IBU:    5              80
      Collect:  20 litres      Effic: 55,2                          SRM:    0    16,8      80
          Boil:  75 (min)      Atten: 84,0                          ABV:  2,5    5,50    12,1
        Finish:19,5 litres      Cost: kr 25 383,00                  OG: 1,000  1,050  1,110
      Evap %/hr:  2  IBU Calc Method: Tinseth                        FG:        1,008
      Dilution:
                                                                  Diluted specs:
                                                                      IBU: 
        Diluted:  True
    Dilute with:  0,50litres                                        SRM:  16,4
                                                                      OG:  1,049
  Total volume:  20,00litres
      Comments:

Style:    24    Specialty, Experimen
      Specialty, Experimental, Historical

Yeast:
      Wyeast 1338 European Ale Yeast

Malts / Fermentables:: highAmount:ce: WissePoints:lichLov:ati%:
        amber malt (Thomas Fawcett)      3,00  kg        1,030      38,0  46,2  M     
        Honey                    500,00gr        1,035      1,0      7,7       
        gotländsk rökmalt        3,00  kg        1,030            10,0  46,2  M   
                      Total:    6,50  kg            1,050      16,8       

Yarrow              28,00  gr    0,00  60min
        Mugwort            28,00  gr    0,00  60min
        Juniper Berries    5,00    gr    0,00  10min
        Bog Myrtle          2,00    gr    0,00    10min
        Wild rosemary      5,00    gr    0,00  10min

Da er spørsmålet følgende..

Jeg lurer på hvor lenge malten skal stå og trekke, og om en må bruke flerstegs mesking på de maltypene jeg har tenkt å bruke..  Malten skal bestilles på humle.se tenker jeg..

Greia med minimesk er at man kan ikke bare la det trekke på samme måte som med vanlig spesialmalt.

Det må stå på en ganske spesifikk jevn temperatur (65-67) grader i en viss periode (45-60 minutter), og ikke i for mye vann. Altså ikke i en hel bryggekjele full av vann. Da blir mesken altfor tynn, enzymene forsvinner ut av kornene og konversjonen blir aldri ferdig. Bruk 2,5-3 liter vann per kg malt, ha det i en liten kjele og pass på temperaturen. Det greieste er nok å ha malten i en silpose, og etter at mesken er ferdig, heller du varmt vann over silposen slik at du får skylt ut mer godsaker.

Og jeg kan tilføye at iallfall malten til Thomas Fawcett er meget bra egnet til ettstegsmesking. Så i praksis blir dette nok forholdsvis enkelt å gjennomføre. Bare man greier å holde tempen så noenlunde stabil på nevt temperatur.

da ble den såleides..

Hausakliuf Bjòrr ( skallekløver øl) 20 liter

Malt:

amber malt (Thomas Fawcett) 3,00 kg
gotländsk rökmalt 3,00 kg
( www.humle.se )

Gjær:
Wyeast 1428 Scottish Ale Yeast

Urter:

Ryllik (Achillea millefolium) 28,00 gr  60min
Burot (Artemisia vulgaris) 28,00 gr    60min
Einebær (Juniperus communis) 5,00 gr  10min
Pors (Myrica gale) 2,00 gr  10min
Finnmarkspors (Rhododendron tomentosum) 5,00 gr  10min
klarurt              3,00gr    10 min

enstegs mesking ved 68 grader celsius i 60 minutter.

kommentarer?

Den ambermalten, er det ekstrakt, eller har du gått helt over på maltbrygging?  Det tekniske ser bra ut, smaken på urtene har jeg ingen forutsetning for å uttale meg om :)

joques skrev:
Den ambermalten, er det ekstrakt, eller har du gått helt over på maltbrygging?  Det tekniske ser bra ut, smaken på urtene har jeg ingen forutsetning for å uttale meg om :)

Det er malt alt sammen. Jeg la merke til at mesketiden var litt kort, tror at 90 minutter er bedre jeg.

joques skrev:
Det er det delte meninger om. Uansett blir det et fyldig øl med såpass høy mesketemp.

Har foresten sendt mail de to borte i USA som lager video og radioprogrammer om ølbrygging, de fikk gruit oppskrifta mi og sa de skulle lage en episode der de skulle brygge gruit.

Det er nok litt sent å komme med det, men nå er det en [iurl=http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=1161.msg6656;topicseen#msg6656]ny artikkel[/iurl] som omhandler bruk av krydder i (gruit)øl som omtaler både brukbare og ikke-brukbare (delvis giftige) krydder.

Vær generelt varsom med bruk av Finnmarkspors og Ryllik.

Tilbake
Topp