Liten craus med 530 Abbey?

Lager en Leffe Blonde klone og bruker for første gang WL 530 Abbey yeast. På starteren ble der ingen craus, og det ser ikke ut til at det blir det i gjæringskaret heller. Er dette normalt?

Min erfaring er også at den tar helt av og sprenger utover blowoff-rør og alt som er. Har du brukt mye antifoam?

Sent from my Galaxy S3 using Tapatalk 2

Ingen antifoam, bare ren fin vørter. Gjæren er best før Jan-09-13 og kom til Vestbrygg for en uke siden. Tilsatt ved 20 grader og står i 20 grader. Hmmmmmmmmm.

Jeg lagde starter på 1,5l brusflaske med vannlås, den stod i 24 timer før tilføring i gjæringskar. Starteren hadde da gått ut, var litt skeptisk til det...Men den begynte å ploppe etter en time så det ploppet bra, utviklet bare ikke skum eller kraus. Har nå fått en liten kraus i gjæringskaret og det plopper heftigt, så langt har jeg overbevist meg selv om at jeg i motsetning til tidligere har veldig fin og klar vørter, minimalt med trub og ingen humle.

OOOOOOOOOooooooooooooookei: Da har denne gått om bare søren og krausen er fin. Den ble satt på søndag, i dag er det fredag og den plopper hvert andre minutt.  Men en SG avslører 1030.... :jaha:
Hva gjør jeg nå? Bare lar den stå og satser på at den skal jobbe seg ned mot normalen, eller skal jeg helle på en pakke safale05? OG var 1052.

Fossdal skrev:
OOOOOOOOOooooooooooooookei: Da har denne gått om bare søren og krausen er fin. Den ble satt på søndag, i dag er det fredag og den plopper hvert andre minutt.  Men en SG avslører 1030.... :jaha:
Hva gjør jeg nå? Bare lar den stå og satser på at den skal jobbe seg ned mot normalen, eller skal jeg helle på en pakke safale05? OG var 1052.
La den stå....
Høres ut som du har sen start av gjæringsaktiviteten.
Dette kan komme av lav temperatur, for lite oksygentilsetting før pitch, eller underpitching av gjær.
Har opplevd litt av det samme uten noen av de overstående elementene også (håper og tror jeg)
Og skylder det på lat gjær :)

Takk for svar! Jeg vet ikke hva. Den startet kansje litt sent, men tok godt av og lagde fin kraus. Men likevel er SG 1030. Jeg skal la den stå litt til, men jeg reiser i havet på mandag. Om den måler 1030 søndag kveld, hva gjør eg da? Godtar failure, eller prøver å tilsette safale05?

Tilbake
Topp