Lite oppsett og renhold - dyppe hele ruklet i StarSan?

Jeg lager bare 10L i slengen, og følgelig er alt utstyret mitt ganske lite. Faktisk har jeg et praktisk plastkar jeg oppbevarer alt i. Jeg tenkte at jeg skulle fylle dette karet med ei blanding med starsan, og så la alt ligge oppi der mens jeg brygger. Når jeg er ferdig med noe, så tenkte jeg skylle av det og legge det tilbake i karet til neste gang jeg trenger det i bryggeprosessen. Hevert, humlepose, gjærlås og alt sånn. Selvfølgelig snakker vi under brygginga, når jeg er ferdig vasker jeg alt på vanlig måte og setter det vekk tørt.

Er dette like praktisk og effektivt som jeg tror? Hvilken blandingsgrad burde jeg bruke?

Sist redigert:
Kan ikke se at det å oppbevare utstyret i starsan under brygging skal gjøre noe. Når det kommer til blandingen så følg oppskriften på pakken.

Syns egentlig ideen er veldig god for små oppsett. Litt høyt forbruk av StarSan, men det er jo uansett veldig drygt! Jeg har akkurat nok til at småtingene er helt under. Når jeg skal skylle gjæringskarene så sprayer jeg liberalt på mens jeg holder de over vaskekaret. Da får det rent av seg over alt det andre. Med oppvaskshansker i tillegg så får jeg hele tia desinfisert de på nytt hver gang jeg griper etter noe oppi.

Men når sant skal sies, så har jeg ikke flaska mitt første brygg ennå. Men jeg syns jeg var veldig smart når jeg gjorde det sånn! Klarer ikke se noen store svakheter med det ennå :)

Små oppsett virker veldig smart på meg! Når kjelen får plass oppi vasken så var det naturlig å slenge fryseelementene oppi der og kjøle ned vørteren. Gikk på et blunk!

Gjæringskar pleier jeg å slå på en halvliter starsan og riste de med lokket på. Gjør dette før de settes bort og en gang til med fersk starsan rett før bruk.

Eneste ulempen jeg kan se med å la alt ligge i starsan er at det ikke er sikkert alle metalldeler tåler det like godt. Plast går nok bra men metall kan tæres på av syre.

Tilbake
Topp